No. 4
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
werkelijk leven mogelijk is zonder gestadige
verandering. Ook de oude dracht veranderde
steeds opnieuw en in een nieuwe, als we ons
hier denken, zou juist ook het mode-element
onmisbaar zijn, om het leven in de brouwerij
en de interesse voor de ontwikkeling te be
houden. De nieuwe feestdracht zou geïnspi
reerd mogen zijn op-, zou mogen aanknopen
aan de oude dracht, maar ze zou pertinent
géén hoerendracht mogen zijn, niét mogen
coquetteren met de curiositeit van het maat
schappelijk achterlijke en volkomen open
moeten staan voor mode-ontwikkelingen.
De te ontginnen mogelijkheden liggen, zoals
reeds gezegd, in tweeërlei richting. In de rich
ting der vreemdelingen-attractie, een volko
men respectabel doel, dat het niet te onder
schatten financiële belang in dit spel introdu
ceert. Het nuchtere, keiharde belang, dat
ieder caféhouder, ieder hotelier, ieder midden
stander erbij heeft, dat de interesse van de
gast hier geprikkeld wordt en dat de legster
van de gouden eieren niet wordt geslacht, in
tegendeel, dat zij tot een lang en zo vrucht
baar mogelijk leven mag worden geinciteerd.
Hier ligt de basis van gezond egoïsme, zonder
welke alle streven in de onderhavige richting
o.i. kunstmatig en bloedeloos blijven zou. Het
is dan ook van het grootste belang, dat aan
eventuele pogingen om iets te organiseren
we komen hierop straks terug door de
middenstands-organisaties volledig en van be
gin af worde medegewerkt.
In nauw verband hiermede zou de ontwik
keling van de dracht tot feestcostuum, tot
symbolisch-, tot representatief costuum voor
ons Zeeuwse leven en onze Zeeuwse cultuur
Huidige Cadzandse dracht
101
Foto Derf