No. 4 ZEEUWS TIJDSCHRIFT werkelijk leven mogelijk is zonder gestadige verandering. Ook de oude dracht veranderde steeds opnieuw en in een nieuwe, als we ons hier denken, zou juist ook het mode-element onmisbaar zijn, om het leven in de brouwerij en de interesse voor de ontwikkeling te be houden. De nieuwe feestdracht zou geïnspi reerd mogen zijn op-, zou mogen aanknopen aan de oude dracht, maar ze zou pertinent géén hoerendracht mogen zijn, niét mogen coquetteren met de curiositeit van het maat schappelijk achterlijke en volkomen open moeten staan voor mode-ontwikkelingen. De te ontginnen mogelijkheden liggen, zoals reeds gezegd, in tweeërlei richting. In de rich ting der vreemdelingen-attractie, een volko men respectabel doel, dat het niet te onder schatten financiële belang in dit spel introdu ceert. Het nuchtere, keiharde belang, dat ieder caféhouder, ieder hotelier, ieder midden stander erbij heeft, dat de interesse van de gast hier geprikkeld wordt en dat de legster van de gouden eieren niet wordt geslacht, in tegendeel, dat zij tot een lang en zo vrucht baar mogelijk leven mag worden geinciteerd. Hier ligt de basis van gezond egoïsme, zonder welke alle streven in de onderhavige richting o.i. kunstmatig en bloedeloos blijven zou. Het is dan ook van het grootste belang, dat aan eventuele pogingen om iets te organiseren we komen hierop straks terug door de middenstands-organisaties volledig en van be gin af worde medegewerkt. In nauw verband hiermede zou de ontwik keling van de dracht tot feestcostuum, tot symbolisch-, tot representatief costuum voor ons Zeeuwse leven en onze Zeeuwse cultuur Huidige Cadzandse dracht 101 Foto Derf

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 13