ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 4 het bouwplan; uitbreiding van de teelt van kwaliteitsproducten als groenten, fruit en pootgoed wordt hierdoor tegengegaan. De grote naoorlogse verbetering van de veer diensten hebben de vergrote verkeersbehoefte niet kunnen volgen. De verkeerssituatie wordt als volgt geschetst: De landbouw op Tholen en St. Philipsland heeft zich voor de afvoer van de producten geheel kunnen instellen op westelijk Noord- Brabant met Bergen op Zoom als centrum. Een versnelde economische ontwikkeling voor het eiland Tholen werd mogelijk, toen de veerpont bij de gelijknamige plaats door een vaste oeververbinding werd vervangen. De uitbreiding, welke aan de fruitcultuur kon worden gegeven, is hiervan een uitvloeisel. Ook op Walcheren en Zuid-Beveland heeft het wegtransport zich zonder belemmeringen kunnen ontwikkelen. De Sloedam en de Kreekrakdam vormen sinds lang de recht streekse verbindingen met het vaste land; mede hierdoor is een belangrijke ontwikkeling van de fruitcultuur mogelijk geworden. De toestand van de polderwegen is in verschil lende delen van Zuid-Beveland echter slecht en maakt behoorlijk vervoer van het klein- en hard fruit uiterst bezwaarlijk. De meest ernstige afvoerbelemmeringen on dervinden de eilanden Goeree-Overflakkee, Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. Naar de mate van hun geïsoleerde ligging en de aard van het af te voeren product wegen de vervoersstagnaties meer of minder zwaar. Voor de belangrijkste producten worden deze voor de genoemde eilanden hierna aangegeven. Consumptie-aardappelen worden veel meer dan voor 1940 langs de weg, i.p.v. per schip afgevoerd. Dit betekent tijdwinst, minder kwaliteitsverlies, bijeenhouden van gelijksoor tige partijen. De moderne wijze van vervoer is mede een gevolg van de opslag in de pro ductie-gebieden zelf, met afroep van kleinere partijen, die snel vervoerd moeten worden. Suikerbieten worden grotendeels per schip af gevoerd vanwege hun volumineuze aard; alleen op korte afstand wordt per vrachtwagen ge transporteerd. Vlas wordt steeds meer per vrachtauto, o.a. naar Zeeuwsch-Vlaanderen verzonden. Ook de uien gaan grotendeels niet meer per schip, maar langs de weg; dit houdt verband met de noodzaak de snel fluctuerende markt te volgen. Tuinbouwproducten eisen snel en behoedzaam vervoer. Geen wonder dus, dat op Voorne-Putten, dat vast verbon den is met Holland, de tuinbouw zich veel beter heeft ontwikkeld dan b.v. op Schouwen- Duiveland. Ook hier is dus de vrachtauto het aangewezen vervoermiddel. Granen blijven op scheepstransport georiënteerd. Uit deze analyse blijkt, dat hier voor Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland een oorzaak ligt van inkomstenderving. De vrachtauto kan maar ten dele in haar specifie ke voordelen worden benut. Het grote tijdver lies dwingt bovendien tot het aanhouden van een relatief groot wagenpark. Het rapport noemt in dit verband ook de hoge tarieven op de dienst Zijpe-Anna-Jacobapolder. De toekomstige ontwikkeling bij afsluiting der zeegaten. Het rapport wil daarna een overzicht van de kosten en de voordelen geven of naar een in de economie gebruikelijke term van de „in put" en de „output". Dit overzicht is helaas nog niet volledig. Beide elementen zijn nog niet geheel bekend. Vandaar dat volstaan wordt met de bruto-meeropbrengsten bij op heffing van de verzilting en de verdroging. De totale bruto-meeropbrengst t.g.v. het opheffen van de verzilting bedraagt voor de bovengenoemde 33.000 ha 8 millioen per jaar. Hierbij inbegrepen is de directe kosten besparing uit hoofde van het minder door spoelen van de kassen, het niet meer aan voeren van water voor het vee, het bespuiten van vruchtbomen met ziektebestrijdingsmidde len etc. Voor Zeeland is dit voordeel 3.83 mil lioen, dat als volgt is verdeeld (in millioen guldens per jaar). 110

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 22