No. 4
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
De aanvoer van grond- en hulpstoffen voor
de akkerbouw bedraagt ongeveer i% mil-
lioen. De aan- en afvoer geschiedt hoofd
zakelijk per schip, via de op het eiland aan
wezige havens. De aanwezigheid van een weg
zou ongetwijfeld leiden tot meer vervoer per
as, dat onder bepaalde omstandigheden voor
deliger of doelmatiger kan zijn. Men denke
b.v. aan het vervoer van aardappelen, uien
of stro rechtstreeks naar hun bestemming of
naar het station N.S. te Goes. De verbinding
via het enige autoveer (Kortgene-Wolfaarts-
dijk) heeft tot nu toe de ontwikkeling van
de vrachtauto op het eiland sterk tegenge
houden. Per i.ooo inwoners bedraagt het aan
tal vrachtauto's (en vracht- en tankopleggers
en motordriewielers voor vrachtvervoer) voor
I9JI: 5>77 (voor Zeeland als geheel: 9,69;
voor Nederland: 8,51; voor West-Zeeuws-
Vlaanderen 14,44) 3)- Economisch profijt mag
men van afdammingen in dit opzicht zeker
verwachten. De behoefte aan verkeer is ook
op Noord-Beveland trouwens zeer sterk ge
stegen, blijkens het aantal overzettingen:
Voetgangers
Auto's
1939
1952
1939
1952
Kortgene-Wolfaartsdijlc
(autoveer)
Kamperland-Veere (voetveer)
138.130
24.045
292.496
68.158
22.555
68.238
Het aantal overgezette auto's krijgt nog
meer reliëf, wanneer men het stelt naast he'
aantal in 1939 van Vlissingen naar Breskej.s
overgezette auto's: 47.992 (1952: 232.043).
Noord-Beveland overschreed dit getal reeds in
1950.
De kosten van het Drie-eilandenplan
worden veruit overtroffen door de opbreng
sten. De vraag, waarom men dit rendabele
project dan niet eerder heeft geëntameerd, is
eenvoudig te beantwoorden. Na de ramp van
1953, die het Zuidelijk gedeelte van het eiland
(ruim 2.000 ha) en het Noordelijk deel van
het er tegenover ligende Zuid-Beveland (bijna
1.000 ha) inundeerde, staat men voor de nood
zaak de omliggende dijken 1,5 a 2 meter te
verhogen en te versterken. Dit is nodig om op
toekomstige nog hogere vloedstanden be
rekend te zijn 4). Plotseling is deze versterking
dus een economische behoefte geworden die
moét worden bevredigd. Met de uitvoering
van het Drie-eilandenplan wordt deze oplos
sing echter vervangen door een veel betere.
Zo gezien bedragen de alternatieve kosten dus
nihil, hetgeen betekent, dat de opbrengsten
van het plan met de kosten van dijkverster
king rond 45 millioen) mogen worden
opgevoerd.
De kosten van het Drie-eilandenplan bedra
gen rond 35 millioen. Voegt men daarbij de
kosten van een verbeterd wegenstelsel op
Noord-Beveland, alsmede de aanleg van een
nieuwe steiger met fuik voor het veer op
Schouwen-Duiveland en die van enkele kleine
gemalen, dan komt men ten hoogste op 40
millioen.
De opbrengsten kunnen als volgt worden
gecalculeerd:
1. geen dijkversterking (de oude dijken vor
men een tweede waterkering) 45 min;
2. landaanwinst 1.750 ha, tegen een natio-
naal-economische grondwaarde van
10.000 per ha 17,5 millioen;
3. de twee veerdiensten, die momenteel reeds
250.000 per jaar kosten (een bedrag dat
steeds stijgt) komen te vervallen. Gekapi
taliseerd (a 4 pCt) mogen wij dit voordeel
stellen op 6)4 millioen; hiertegenover
staat een geringe stijging van de onder
houdskosten der wegen;
4. het onderhoud van de dijken kost ca
60.000 per jaar minder, gekapitaliseerd
is dit 1,5 millioen;
5. het mindere tijdverlies, doordat de wacht
en overzettijden vervallen, mag worden
gesteld op Yl uur Per persoon. Voor
356.000 personen per jaar is dit 178.000
uur; berekend tegen 2,per uur is dit
gekapitaliseerd bijna 9 millioen.
De totale opbrengsten uit hoofde van deze
categorieën bedragen derhalve 79)4 mil
lioen, waarvan 45 millioen eerst sedert 1 Fe-
117