No. 4 ZEEUWS TIJDSCHRIFT De aanvoer van grond- en hulpstoffen voor de akkerbouw bedraagt ongeveer i% mil- lioen. De aan- en afvoer geschiedt hoofd zakelijk per schip, via de op het eiland aan wezige havens. De aanwezigheid van een weg zou ongetwijfeld leiden tot meer vervoer per as, dat onder bepaalde omstandigheden voor deliger of doelmatiger kan zijn. Men denke b.v. aan het vervoer van aardappelen, uien of stro rechtstreeks naar hun bestemming of naar het station N.S. te Goes. De verbinding via het enige autoveer (Kortgene-Wolfaarts- dijk) heeft tot nu toe de ontwikkeling van de vrachtauto op het eiland sterk tegenge houden. Per i.ooo inwoners bedraagt het aan tal vrachtauto's (en vracht- en tankopleggers en motordriewielers voor vrachtvervoer) voor I9JI: 5>77 (voor Zeeland als geheel: 9,69; voor Nederland: 8,51; voor West-Zeeuws- Vlaanderen 14,44) 3)- Economisch profijt mag men van afdammingen in dit opzicht zeker verwachten. De behoefte aan verkeer is ook op Noord-Beveland trouwens zeer sterk ge stegen, blijkens het aantal overzettingen: Voetgangers Auto's 1939 1952 1939 1952 Kortgene-Wolfaartsdijlc (autoveer) Kamperland-Veere (voetveer) 138.130 24.045 292.496 68.158 22.555 68.238 Het aantal overgezette auto's krijgt nog meer reliëf, wanneer men het stelt naast he' aantal in 1939 van Vlissingen naar Breskej.s overgezette auto's: 47.992 (1952: 232.043). Noord-Beveland overschreed dit getal reeds in 1950. De kosten van het Drie-eilandenplan worden veruit overtroffen door de opbreng sten. De vraag, waarom men dit rendabele project dan niet eerder heeft geëntameerd, is eenvoudig te beantwoorden. Na de ramp van 1953, die het Zuidelijk gedeelte van het eiland (ruim 2.000 ha) en het Noordelijk deel van het er tegenover ligende Zuid-Beveland (bijna 1.000 ha) inundeerde, staat men voor de nood zaak de omliggende dijken 1,5 a 2 meter te verhogen en te versterken. Dit is nodig om op toekomstige nog hogere vloedstanden be rekend te zijn 4). Plotseling is deze versterking dus een economische behoefte geworden die moét worden bevredigd. Met de uitvoering van het Drie-eilandenplan wordt deze oplos sing echter vervangen door een veel betere. Zo gezien bedragen de alternatieve kosten dus nihil, hetgeen betekent, dat de opbrengsten van het plan met de kosten van dijkverster king rond 45 millioen) mogen worden opgevoerd. De kosten van het Drie-eilandenplan bedra gen rond 35 millioen. Voegt men daarbij de kosten van een verbeterd wegenstelsel op Noord-Beveland, alsmede de aanleg van een nieuwe steiger met fuik voor het veer op Schouwen-Duiveland en die van enkele kleine gemalen, dan komt men ten hoogste op 40 millioen. De opbrengsten kunnen als volgt worden gecalculeerd: 1. geen dijkversterking (de oude dijken vor men een tweede waterkering) 45 min; 2. landaanwinst 1.750 ha, tegen een natio- naal-economische grondwaarde van 10.000 per ha 17,5 millioen; 3. de twee veerdiensten, die momenteel reeds 250.000 per jaar kosten (een bedrag dat steeds stijgt) komen te vervallen. Gekapi taliseerd (a 4 pCt) mogen wij dit voordeel stellen op 6)4 millioen; hiertegenover staat een geringe stijging van de onder houdskosten der wegen; 4. het onderhoud van de dijken kost ca 60.000 per jaar minder, gekapitaliseerd is dit 1,5 millioen; 5. het mindere tijdverlies, doordat de wacht en overzettijden vervallen, mag worden gesteld op Yl uur Per persoon. Voor 356.000 personen per jaar is dit 178.000 uur; berekend tegen 2,per uur is dit gekapitaliseerd bijna 9 millioen. De totale opbrengsten uit hoofde van deze categorieën bedragen derhalve 79)4 mil lioen, waarvan 45 millioen eerst sedert 1 Fe- 117

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 29