ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 4
bruari 1953 mag worden meegerekend. Daar
naast zijn er nog diverse memorieposten, die
wij niet in geld kunnen uitdrukken. Het aan
tal dijk- en oevervallen aan de betrokken kust
bedroeg van 18811940: 34 s). Na afdam
ming verdwijnt de uitschurende werking van
de zeestroom, zodat aan deze vallen een einde
komt.
Van de vier calamiteuze polders op Noord-
Beveland komt er één geheel en komen er twee
gedeeltelijk door de dammen beschermd te
liggen.
Ook de verschuiving van het vervoer per
schip naar dat per as, die na de afdamming
mogelijk wordt (levert voordelen op die niet
te berekenen zijn, o.a. vrachtauto's met grotere
tonnage). Op een agrarische productie echter
van j 12 millioen per jaar is dit niet te ver
waarlozen. De scheepvaart zal geen nadelen
ondervinden, daar het kanaal door Walcheren
door middel van een vaargeul in de Zand-
kreek en sluizen in de Oostelijke dam met de
Oosterschelde blijft verbonden. De twee be
langrijkste havens zijn die van Kamperland of
Kortgene, resp. voor het Westelijk en Ooste
lijk deel van het eiland. Het ligt voor de hand
beide op de vaargeul aan te sluiten. Een on
derzoek naar de planologische en economische
mogelijkheden hiervan is thans gaande.
Er zijn nog enkele aftrekposten. In de eerste
plaats zal de visserij (23 vaartuigen, voorna
melijk uit Arnemuiden afkomstig) van Veere
uit onmogelijk worden. Deze zal zich echter
verplaatsen. Voor Veere ligt een compensatie
in het ontstaan van nieuwe recreatiegebieden,
waar o.a. de zeilsport kan worden bedreven.
De mosselpercelen in de Zandkreek zullen
verloren gaan. In het Oosten van de af te
dammen Zandkreek ligt een oesterpannenge-
bied, dat aanvankelijk weinig zal worden aan
getast. Men verwacht echter wel een verschui
ving van stromen, zodat aldaar een verzan
ding zou kunnen optreden. Voorshands zou
een verplaatsing mogelijk zijn. Het Delta-plan
zal helaas de nekslag voor de visserij ter plaat
se betekenen.
De betere bootverbinding van Kats op Zie-
rikzee (De Val) zal uiteraard eveneens geld
kosten. Deze verbetering is echter reeds lang
nodig. Zij was echter tot heden toe practisch
onuitvoerbaar. De kosten mogen derhalve niet
op dit project rusten.
Enige gevolgen van het Drie-eilandenplan
dienen nog te worden geschetst. Ten aanzien
van consumptie-artikelen van hogere orde
heeft Goes voor Noord-Beveland als het ware
een monopolie. De verbinding naar deze stad,
die tevens het Zeeuwse landbouwcentrum is,
is nu eenmaal aanmerkelijk beter. Vaste ver
bindingen echter zullen dit monopolie door
breken. Middelburg wordt even gemakkelijk
bereikbaar en de Zeeuwse hoofdstad bezit een
winkelapparaat, dat rond 20 pCt groter is.
Ook de Middelburgse groothandel zal enige
verschuiving ten goede ondervinden. De
beurtvaart is hier vervangen door het vracht-
autovervoer en dit moet thans van Middelburg
uit een grote omweg maken. Goes behoeft
hiervan geen schade te ondervinden, daar men
mag aannemen, dat de drooggelegde gronden
in totaal aan bijna 2.000 mensen een bestaan
zullen geven. Bovendien komt Schouwen-Dui-
veland in de naaste toekomst verkeerstechnisch
dichter bij midden-Zeeland te liggen. Ruim 30
pCt van het personenvervoer en 20 pCt van
het autovervoer (resp. in totaal 500.000 passa
giers en 130.000 auto's) van en naar dit eiland
onderhoudt met midden-Zeeland relatie. De
drie-uurdienst met een vaartijd van een uur
zal echter wellicht een uurdienst met een vaar
tijd van 25 minuten worden. De reisduur Zie-
rikzee-Goes wordt dan van 1 x/i uur ongeveer
1 uur.
De arbeidsmarkt ondergaat eveneens een
vergroting. In de komende 15 jaar zullen uit
hoofde van het geboorteoverschot op Walche
ren en Zuid-Beveland ruim 7.300 mensen aan
de arbeidsmarkt worden toegevoegd. Voor
Noord-Beveland is dit cijfer 250. Door het
bestaan van geografische deelmarkten op de
arbeidsmarkt heeft deze niet altijd voldoende
118