ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 4 bruari 1953 mag worden meegerekend. Daar naast zijn er nog diverse memorieposten, die wij niet in geld kunnen uitdrukken. Het aan tal dijk- en oevervallen aan de betrokken kust bedroeg van 18811940: 34 s). Na afdam ming verdwijnt de uitschurende werking van de zeestroom, zodat aan deze vallen een einde komt. Van de vier calamiteuze polders op Noord- Beveland komt er één geheel en komen er twee gedeeltelijk door de dammen beschermd te liggen. Ook de verschuiving van het vervoer per schip naar dat per as, die na de afdamming mogelijk wordt (levert voordelen op die niet te berekenen zijn, o.a. vrachtauto's met grotere tonnage). Op een agrarische productie echter van j 12 millioen per jaar is dit niet te ver waarlozen. De scheepvaart zal geen nadelen ondervinden, daar het kanaal door Walcheren door middel van een vaargeul in de Zand- kreek en sluizen in de Oostelijke dam met de Oosterschelde blijft verbonden. De twee be langrijkste havens zijn die van Kamperland of Kortgene, resp. voor het Westelijk en Ooste lijk deel van het eiland. Het ligt voor de hand beide op de vaargeul aan te sluiten. Een on derzoek naar de planologische en economische mogelijkheden hiervan is thans gaande. Er zijn nog enkele aftrekposten. In de eerste plaats zal de visserij (23 vaartuigen, voorna melijk uit Arnemuiden afkomstig) van Veere uit onmogelijk worden. Deze zal zich echter verplaatsen. Voor Veere ligt een compensatie in het ontstaan van nieuwe recreatiegebieden, waar o.a. de zeilsport kan worden bedreven. De mosselpercelen in de Zandkreek zullen verloren gaan. In het Oosten van de af te dammen Zandkreek ligt een oesterpannenge- bied, dat aanvankelijk weinig zal worden aan getast. Men verwacht echter wel een verschui ving van stromen, zodat aldaar een verzan ding zou kunnen optreden. Voorshands zou een verplaatsing mogelijk zijn. Het Delta-plan zal helaas de nekslag voor de visserij ter plaat se betekenen. De betere bootverbinding van Kats op Zie- rikzee (De Val) zal uiteraard eveneens geld kosten. Deze verbetering is echter reeds lang nodig. Zij was echter tot heden toe practisch onuitvoerbaar. De kosten mogen derhalve niet op dit project rusten. Enige gevolgen van het Drie-eilandenplan dienen nog te worden geschetst. Ten aanzien van consumptie-artikelen van hogere orde heeft Goes voor Noord-Beveland als het ware een monopolie. De verbinding naar deze stad, die tevens het Zeeuwse landbouwcentrum is, is nu eenmaal aanmerkelijk beter. Vaste ver bindingen echter zullen dit monopolie door breken. Middelburg wordt even gemakkelijk bereikbaar en de Zeeuwse hoofdstad bezit een winkelapparaat, dat rond 20 pCt groter is. Ook de Middelburgse groothandel zal enige verschuiving ten goede ondervinden. De beurtvaart is hier vervangen door het vracht- autovervoer en dit moet thans van Middelburg uit een grote omweg maken. Goes behoeft hiervan geen schade te ondervinden, daar men mag aannemen, dat de drooggelegde gronden in totaal aan bijna 2.000 mensen een bestaan zullen geven. Bovendien komt Schouwen-Dui- veland in de naaste toekomst verkeerstechnisch dichter bij midden-Zeeland te liggen. Ruim 30 pCt van het personenvervoer en 20 pCt van het autovervoer (resp. in totaal 500.000 passa giers en 130.000 auto's) van en naar dit eiland onderhoudt met midden-Zeeland relatie. De drie-uurdienst met een vaartijd van een uur zal echter wellicht een uurdienst met een vaar tijd van 25 minuten worden. De reisduur Zie- rikzee-Goes wordt dan van 1 x/i uur ongeveer 1 uur. De arbeidsmarkt ondergaat eveneens een vergroting. In de komende 15 jaar zullen uit hoofde van het geboorteoverschot op Walche ren en Zuid-Beveland ruim 7.300 mensen aan de arbeidsmarkt worden toegevoegd. Voor Noord-Beveland is dit cijfer 250. Door het bestaan van geografische deelmarkten op de arbeidsmarkt heeft deze niet altijd voldoende 118

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 30