No. 5 ZEEUWS TIJDSCHRIFT gehad en is daar in zijn hele leven niet mee klaargekomen. Hij was een rechtlijnig man; vermoedelijk was hij niet al te gemakkelijk voor wie of wat deze rechte lijn in den weg kwam. Hij was een rechtlijnig man, ook nog in andere zin. Het is niet ieder gegeven, om het leven te benaderen met een liniaaltje. Meestal, wanneer de kunstenaar naar het liniaaltje pakt, sterft zijn beeld, zoals bloemen sterven voor de hete stoom van de waterketel: onmid dellijk. Maar Jan Heyse kon onbeschroomd met een liniaaltje werken en dan leefde het nóg. Soms ging het ook wel eens dood. Hij was oók maar een mens. 'Steriel', dat heeft twee betekenissen: vol komen zuiver, en: onvruchtbaar. Hier precies steekt het gevaar, dat mensen als Heyse be dreigt. Wanneer men zijn oeuvre aandachtig beziet, mag men echter constateren, dat hij op deze klip niet is gestrand. Typerend voor hem is zijn voorliefde voor het langgerekt formaat. Zijn blijkbaar telkens weer terugkeren tot het heimenis van vertikaal en horizontaal, vooral van horizontaal. Eén der vruchtbaarste opgaven, die het research- werk van de General Motors tot nog toe heeft gekend, een opgave, die tot tal van totaal ver schillende ontdekkingen schijnt te hebben ge leid, zo hebben we eens gelezen, is geweest de vraag: waarom is gras groen? Zo schijnt Jan Heyse levenslang te zijn geboeid door de vraag: waarom is horizontaal horizontaal? Hoe is het, dat vertikaal vertikaal is? En evenmin als General Motors er tot dusverre achter is gekomen, waarom gras groen is, evenmin, waarschijnlijk, heeft Jan gevonden, 141

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 15