ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 5
Economische Balans (in min gld) voor (I) dijkverhoging en (II) Deltaplan
Noordelijk bekken met Nieuwe Waterweg
A. Werken en uitgaven welke direct
de veiligheid vergroten
Afsluitingen, dijkverhoging. Onder
houdskosten
A. 2. Werken en uitgaven noodzake
lijk ter uitvoering of aanvulling van
Ai
Totaal A
B. Bijkomende uitgaven
(I) (II)
850 650
100 150
950 800
A. Primaire voordelen
Vergroting veiligheid (als sluitpost)
Vermindering onderhoud
Opheffing verdroging
Overige
Voordelig saldo 2)
0
5
45
330
65
255
Totaal A
B. Bijkomende voordelen
Opheffing verdroging 2)
Opheffing verzilting
Landaanwinning
Landverkeer
Recreatie
Overige
Totaal B
50 650
Totaal B
A.
de
A.
i. Werken en uitgaven welke direct
veiligheid vergroten
Werken en uitgaven noodzakelijk
675 950
ter uitvoering of aanvulling van A. i. 75 2001)
Totaal A
B. Bijkomende uitgaven
Spuisluizen; kosten opheffing v<
droging
Overige
Voordelig saldo2)
Zuidelijke bekken zonder Wester schelde
(II) A. Primaire voordelen
750 Vergroting veiligheid (als sluitpost)
Vermindering dijkonderhoud
(O
600
25
475
70
555
Totaal A
B. Bijkomende voordelen
Opheffing verdroging 2)
Opheffing verzilting
Landaanwinning
Landverkeer
Recreatie
Overige
Totaal B
25 1100
(I)
(II)
930
775
20
25
950
800
370
95
40
15
75
45
35
25
50
650
(I)
(II)
660
860
15
90
675
950
660
100
20
90
5
135
55
60
Totaal B
25 1100
1) Hieronder de geraamde nadelen voor de visserij en de schelpdiercultures (m. n. de oestercultuur) ad f 60.min, geschat uit gegevens
van het Departement van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening. Het cijfer zal nog nader worden bestudeerd.
2) Deze cijfers zijn onderschat in verband met een in 5 te noemen verder bedrag van netto f 300.— min in totaal, dat op rekening
van vermeerderde landbouwproductie door opheffing der verdroging in oostelijk Noord-Brabant kan worden geraamd.
De voordelen van de vergrote veiligheid
zijn geraamd als sluitpost. Zij kunnen dus ook
beschouwd worden als de kosten voor de vei
ligheid, die men bij de twee alternatieve
plannen heeft te betalen. Onderdeel B geeft
belangrijke „bijkomende voordelen", resp. van
255 millioen en 555 millioen. Hier geldt
dus zeker: wie A zegt moet ook B zeggen!
De zuivere uitvoeringskosten t.b.v. de vei
ligheid, de ontzilting, de landaanwinning, de
opheffing der verdroging en het verkeer be
dragen bij Plan I 1500 millioen bij Plan II
1650 millioen.
Prof. Tinbergen bespreekt het batencijfer
nader. De opheffing van de verdroging
41 millioen per jaar) wordt gekapitaliseerd
tot ruim 1 milliard. Voor de ontzilting 8
millioen per jaar) is dit 200 millioen. De
landaanwinning (15.000 ha) brengt 130 mil
lioen op tegen kosten van 85 millioen. Het
landverkeer zal worden bespoedigd, wat
kosten bespaard 0,8 millioen). Dit geldt ook
voor de veren (kostenbesparing 1,5 mil
lioen). Er blijft een besparing van 2 millioen
per jaar als men het toegenomen onderhoud
en de autokosten over de dan te rijden
trajecten aftrekt. Voor het niet-autoverkeer
komt daar nog 0,5 millioen per jaar
bij, alsmede 0,7 millioen voor de ver
binding met het gebied ten noorden van het
132