ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 Economische Balans (in min gld) voor (I) dijkverhoging en (II) Deltaplan Noordelijk bekken met Nieuwe Waterweg A. Werken en uitgaven welke direct de veiligheid vergroten Afsluitingen, dijkverhoging. Onder houdskosten A. 2. Werken en uitgaven noodzake lijk ter uitvoering of aanvulling van Ai Totaal A B. Bijkomende uitgaven (I) (II) 850 650 100 150 950 800 A. Primaire voordelen Vergroting veiligheid (als sluitpost) Vermindering onderhoud Opheffing verdroging Overige Voordelig saldo 2) 0 5 45 330 65 255 Totaal A B. Bijkomende voordelen Opheffing verdroging 2) Opheffing verzilting Landaanwinning Landverkeer Recreatie Overige Totaal B 50 650 Totaal B A. de A. i. Werken en uitgaven welke direct veiligheid vergroten Werken en uitgaven noodzakelijk 675 950 ter uitvoering of aanvulling van A. i. 75 2001) Totaal A B. Bijkomende uitgaven Spuisluizen; kosten opheffing v< droging Overige Voordelig saldo2) Zuidelijke bekken zonder Wester schelde (II) A. Primaire voordelen 750 Vergroting veiligheid (als sluitpost) Vermindering dijkonderhoud (O 600 25 475 70 555 Totaal A B. Bijkomende voordelen Opheffing verdroging 2) Opheffing verzilting Landaanwinning Landverkeer Recreatie Overige Totaal B 25 1100 (I) (II) 930 775 20 25 950 800 370 95 40 15 75 45 35 25 50 650 (I) (II) 660 860 15 90 675 950 660 100 20 90 5 135 55 60 Totaal B 25 1100 1) Hieronder de geraamde nadelen voor de visserij en de schelpdiercultures (m. n. de oestercultuur) ad f 60.min, geschat uit gegevens van het Departement van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening. Het cijfer zal nog nader worden bestudeerd. 2) Deze cijfers zijn onderschat in verband met een in 5 te noemen verder bedrag van netto f 300.— min in totaal, dat op rekening van vermeerderde landbouwproductie door opheffing der verdroging in oostelijk Noord-Brabant kan worden geraamd. De voordelen van de vergrote veiligheid zijn geraamd als sluitpost. Zij kunnen dus ook beschouwd worden als de kosten voor de vei ligheid, die men bij de twee alternatieve plannen heeft te betalen. Onderdeel B geeft belangrijke „bijkomende voordelen", resp. van 255 millioen en 555 millioen. Hier geldt dus zeker: wie A zegt moet ook B zeggen! De zuivere uitvoeringskosten t.b.v. de vei ligheid, de ontzilting, de landaanwinning, de opheffing der verdroging en het verkeer be dragen bij Plan I 1500 millioen bij Plan II 1650 millioen. Prof. Tinbergen bespreekt het batencijfer nader. De opheffing van de verdroging 41 millioen per jaar) wordt gekapitaliseerd tot ruim 1 milliard. Voor de ontzilting 8 millioen per jaar) is dit 200 millioen. De landaanwinning (15.000 ha) brengt 130 mil lioen op tegen kosten van 85 millioen. Het landverkeer zal worden bespoedigd, wat kosten bespaard 0,8 millioen). Dit geldt ook voor de veren (kostenbesparing 1,5 mil lioen). Er blijft een besparing van 2 millioen per jaar als men het toegenomen onderhoud en de autokosten over de dan te rijden trajecten aftrekt. Voor het niet-autoverkeer komt daar nog 0,5 millioen per jaar bij, alsmede 0,7 millioen voor de ver binding met het gebied ten noorden van het 132

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1954 | | pagina 6