No. 3/4 ZEEUWS TIJDSCHRIFT in die rapportenf Goedhet zij zo, voor wat de schrijver betreft, maar ik hoop toch niet dat alle lezers alles wat daarin staat als een wet van Meden en Perzen hebben beschouwd, doch met mij de overtuiging zijn toegedaan dat er in Nederland ook nog bekwame economen en waterstaat-ingenieurs zijn, die met alle res pect voor de bekwaamheid der leden van de Delta-commissie en Prof. Tinbergen, er een eigen afwijkende mening op na houden, die niet minder waardevol behoeft te zijn. Ik vraag mij af of de Zeeuwse econoom Drs Verburg zo gehypnotiseerd is door de grote kennis van Prof. Tinbergen dat hij er geen andere mening op na durft te houden. Ik heb eens een econoom van naam horen zeggen, dat uit een hoeveelheid cijfers twee economen de meest tegenstrijdige conclusies kunnen trekken en men dan nog niet zeggen kan, wie gelijk heeft. Prof. Tinbergen zei op het bekende Congres in Maastricht: ik kijk niet op j 50.000.000,En toch klopte zijn begro ting. Klopt er dan toch iets niet? Ik kom nu tot enkele in het derde interim rapport als voordelen aangemerkte onderwer pen, die voor Zeeland wel aantrekkelijk schij nen en dat zijn ie de ontsluiting van Zeeland, 2e recreatieoord en 3e industrialisatie. DE ontsluiting van Zeeland, welk een schoon woord. De Zeeuwse bloem knop gaat zich, dank zij het Delta plan openen en een bloem ontluikt die elk in vervoering gaat brengen. Mag ik eens heel nuchter vragen welk deel van Zeeland nu eigenlijk ontsloten wordt. Zeeuwsch-Vlaande- ren toch zeker niet, Oost-Zuid-Beveland, Tho- len en St. Philipsland evenmin. Schouwen- Duiveland worden toch, al zou de Ooster- Schelde open blijven, met het centrum van Nederland verbonden. Blijft dus over Wal cheren en Noord-Beveland. Mag men dit al leen Zeeland noemen? Enthousiastelingen zien al brede verkeersaderen van Middelburg naar Rotterdam lopen. Moeten voor dat beetje mensen op Walcheren dergelijke kosten ge maakt worden? Is men nu heus van mening dat op eens al de Zeeuwen gaan reizen en trekken en alle Belgen over Middelburg zullen gaan rijden en de Hollanders in omgekeerde richting? De grote industrie-centra in Holland en België nemen niet de Westelijk route, maar zullen altijd over de weg Breda blijven rijden, Middelburg en Vlissingen ten spijt. Natuurlijk zou het voor Walcheren een ge mak zijn als er zo'n weg linea recta naar Rot terdam werd aangelegd, maar dit sluit geen grotere welvaart voor Zeeland in. De leiden de figuren in Zeeland zoeken naar middelen om Zeeland te doen opleven en als echte Zeeu wen moeten we dit toejuichen, maar laten we elkaar niet wijs willen maken dat die ontslui ting van Walcheren nu ineens uitkomst zal brengen. Ik zie zelfs in de aanwezigheid van kortere verbindingswegen met het centrum van ons land een gevaar n.l. dat de mensen uit Zeeland hun inkopen hoe langer hoe meer in Rotterdam en Den Haag zullen gaan doen, waardoor de middenstand en dus ook onze provincie er op achteruit zullen gaan. In de brochure „Het Deltaplan" schrijft Drs. Verburg op bladzijde 34 bovenaan „Wel dreigt er een verlies aan koopkracht voor be drijven, die duurzame gebruiksgoederen ver kopen. Wij denken b.v. aan kleding en meu belen. Er is slechts één mogelijkheid om zich hiertegen te verzetten n.l. door middel van concurrentie vooral in de service en de keuze". Ik heb me even de ogen uitgewreven toen ik dit las. Ik ben geen econoom, doch mijn gezond verstand zegt mij dat er aan concur rentie een grens is en dat in Zeeland met het geringe aantal mensen, die over de hele pro vincie verspreid wonen, nooit zakenpanden kunnen worden opgericht, die rendabel kun nen zijn zoals dit in de grote steden het geval is. Als men, het boven aangeduide gevaar zo gemakkelijk kon oplossen door tot betere keu ze en service te adviseren, dan moesten de za kenmensen in Zeeland hem wel erg dankbaar zijn. Maar zo gemakkelijk gaat het in het zakenleven niet. Er wordt door de voorstanders van het 89

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 23