No. 3/4
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
in die rapportenf Goedhet zij zo, voor wat
de schrijver betreft, maar ik hoop toch niet dat
alle lezers alles wat daarin staat als een wet
van Meden en Perzen hebben beschouwd, doch
met mij de overtuiging zijn toegedaan dat er
in Nederland ook nog bekwame economen en
waterstaat-ingenieurs zijn, die met alle res
pect voor de bekwaamheid der leden van de
Delta-commissie en Prof. Tinbergen, er een
eigen afwijkende mening op na houden, die
niet minder waardevol behoeft te zijn.
Ik vraag mij af of de Zeeuwse econoom Drs
Verburg zo gehypnotiseerd is door de grote
kennis van Prof. Tinbergen dat hij er geen
andere mening op na durft te houden. Ik heb
eens een econoom van naam horen zeggen, dat
uit een hoeveelheid cijfers twee economen de
meest tegenstrijdige conclusies kunnen trekken
en men dan nog niet zeggen kan, wie gelijk
heeft. Prof. Tinbergen zei op het bekende
Congres in Maastricht: ik kijk niet op
j 50.000.000,En toch klopte zijn begro
ting. Klopt er dan toch iets niet?
Ik kom nu tot enkele in het derde interim
rapport als voordelen aangemerkte onderwer
pen, die voor Zeeland wel aantrekkelijk schij
nen en dat zijn ie de ontsluiting van Zeeland,
2e recreatieoord en 3e industrialisatie.
DE ontsluiting van Zeeland, welk een
schoon woord. De Zeeuwse bloem
knop gaat zich, dank zij het Delta
plan openen en een bloem ontluikt die elk in
vervoering gaat brengen. Mag ik eens heel
nuchter vragen welk deel van Zeeland nu
eigenlijk ontsloten wordt. Zeeuwsch-Vlaande-
ren toch zeker niet, Oost-Zuid-Beveland, Tho-
len en St. Philipsland evenmin. Schouwen-
Duiveland worden toch, al zou de Ooster-
Schelde open blijven, met het centrum van
Nederland verbonden. Blijft dus over Wal
cheren en Noord-Beveland. Mag men dit al
leen Zeeland noemen? Enthousiastelingen zien
al brede verkeersaderen van Middelburg naar
Rotterdam lopen. Moeten voor dat beetje
mensen op Walcheren dergelijke kosten ge
maakt worden? Is men nu heus van mening
dat op eens al de Zeeuwen gaan reizen en
trekken en alle Belgen over Middelburg zullen
gaan rijden en de Hollanders in omgekeerde
richting? De grote industrie-centra in Holland
en België nemen niet de Westelijk route, maar
zullen altijd over de weg Breda blijven rijden,
Middelburg en Vlissingen ten spijt.
Natuurlijk zou het voor Walcheren een ge
mak zijn als er zo'n weg linea recta naar Rot
terdam werd aangelegd, maar dit sluit geen
grotere welvaart voor Zeeland in. De leiden
de figuren in Zeeland zoeken naar middelen
om Zeeland te doen opleven en als echte Zeeu
wen moeten we dit toejuichen, maar laten we
elkaar niet wijs willen maken dat die ontslui
ting van Walcheren nu ineens uitkomst zal
brengen. Ik zie zelfs in de aanwezigheid van
kortere verbindingswegen met het centrum
van ons land een gevaar n.l. dat de mensen
uit Zeeland hun inkopen hoe langer hoe meer
in Rotterdam en Den Haag zullen gaan doen,
waardoor de middenstand en dus ook onze
provincie er op achteruit zullen gaan.
In de brochure „Het Deltaplan" schrijft
Drs. Verburg op bladzijde 34 bovenaan „Wel
dreigt er een verlies aan koopkracht voor be
drijven, die duurzame gebruiksgoederen ver
kopen. Wij denken b.v. aan kleding en meu
belen. Er is slechts één mogelijkheid om zich
hiertegen te verzetten n.l. door middel van
concurrentie vooral in de service en de keuze".
Ik heb me even de ogen uitgewreven toen
ik dit las. Ik ben geen econoom, doch mijn
gezond verstand zegt mij dat er aan concur
rentie een grens is en dat in Zeeland met het
geringe aantal mensen, die over de hele pro
vincie verspreid wonen, nooit zakenpanden
kunnen worden opgericht, die rendabel kun
nen zijn zoals dit in de grote steden het geval
is. Als men, het boven aangeduide gevaar zo
gemakkelijk kon oplossen door tot betere keu
ze en service te adviseren, dan moesten de za
kenmensen in Zeeland hem wel erg dankbaar
zijn. Maar zo gemakkelijk gaat het in het
zakenleven niet.
Er wordt door de voorstanders van het
89