If F. Q. den Hollander T TET verkeer is een van de belangrijkste ele- ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 3/4 boren uit zeeschuim. Doch waardoor wordt Vondel het meest getroffen? Hij zegt het dui delijk Hier jaagt de windhond 't wild, hier rijdt de koets uit spelen. Men danst, men banketteert in 's koopmans rijke buurt Hier lacht de gouden tijd. De spelling van Vondel heb ik voor het gemak van de lezers gemoderniseerd. Maar het ont worpen beeld is juist het beeld van de culturele bloei der zeventiende eeuw: sportief, feestelijk, joyeus en weelderig. Ik wens uw tijdschrift toe, dat het twee-en-dertig jaar na de uitvoering van het Deltaplan met zo'n gedicht over het nieuwgewonnen land mag verschijnen! Spoorwegen over de dammen Neen XJL menten van de moderne samenleving. Pro ductie en consumptie worden door een ver groting van de verkeersmogelijkheden sterk gestimuleerd. In hoeverre de verschillende ver keerstechnieken aan het vervoer moeten deelnemen, hangt in sterke mate af van de sociale en economische behoeften en van de geografische mogelijkheden. Verkeersverbindingen eisen gro te investeringen, hetzij in hun eindpunten als havens en vliegvelden, hetzij in de wegen zelf. Daarom moet het wegennet weloverwogen worden aangelegd met de blik zo ver mogelijk voor uit op de toekomst gericht, opdat verspillingen kunnen worden vermeden. Uitvoering van het Deltaplan, dat weliswaar in de eerste plaats beoogt Zuid-West Neder land een afdoende beveiliging tegen stormvloeden te geven, zal de verkeersgeografische situ atie in dit deel van ons land aanzienlijk veranderen. De Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden zullen uit hun isolement worden verlost en rechtstreeks in het verkeer over land worden inge schakeld. Welke verkeerstechniek zal men voor dit landverkeer moeten gebruiken? De weg over de afsluitdammen tussen Middelburg en Rotterdam zal ongeveer 100 km lang zijn, waarvan ca 17 km in het water. De bevolkingsconcentraties tussen de eindpunten van dit agrarische gebied zijn ijl en van een aanzienlijke verkeersspanning tussen Walcheren en Rotter dam kan niet worden gesproken. Deze omstandigheden, welke doen denken aan die in het gebied tussen Friesland, Alkmaar en Amsterdam via de Afsluitdijk, pleiten tegen de aanleg van een spoorweg. De weg over de Deltadammen zal immers de mogelijkheid bieden met de kleinste verkeerseenheden, namelijk autobus en vrachtauto, op de meest economische wijze het vervoer tussen de eilanden onderling en dat naar en van de eindpunten te verzorgen. Tegenover dit regionale wegverkeer zou de aanleg van een spoorweg over de dammen een doublure in de verkeersvoorziening betekenen, waarvoor noch de investeringen noch de ex ploitatiekosten gerechtvaardigd zouden zijn. Voor het eindpuntenverkeer zou deze spoorweg bovendien een doublure vormen van de bestaande spoorwegverbinding Vlissingen-Rotter- dam via Roosendaal. Het verschil in lengte tussen deze twee verbindingen zou niet meer dan 27 km bedragen, waardoor hoogstens een tijdwinst van 18 minuten over de nieuwe verbinding zou kunnen worden verkregen. Dit verschil zal bezwaarlijk als argument voor de aanleg van een kostbare spoorlijn kunnen worden gebruikt, temeer omdat het in de toekomst waarschijnlijk nog mogelijk zal zijn de reisduur via de bestaande verbinding te verkorten. 102

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 36