No. 5
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
De verschillende Nederlandse standpunten.
De Nederlandse standpunten lopen uiteen.
Rotterdam en iets minder scherp Amsterdam
zijn fel contra het Moerdijkkanaal. Wij zagen
reeds om welke redenen.
Noord-Brabant neemt een ander standpunt
in. De landbouw is er in de voorgeschreven
vorm tegen. Het geprojecteerde kanaal kost
rond ii 30 ha cultuurgrond. Bovendien zou
het voor de boeren veel omrijden betekenen en
wordt het sociale verkeer er door bemoeilijkt.
Van Brabantse landbouwzijde is dan ook wel
eens voorgesteld het kanaal door de Kreekrak-
dam en de Eendracht te leggen, waarmee Rot
terdam evenmin zal instemmen. In ieder ge
val willen de Noord-Brabantse boeren een
snelle beslissing, want de waterafvoer hangt
hiervan af. Deze is geheel vastgelopen, omdat
aan de riviertjes in afwachting van de beslis
sing nog geen voorzieningen mogen worden
getroffen. Voor het overige ging men er in
Noord-Brabant geleidelijk anders over den
ken. Het gedachte kanaal zou immers een ge
bied met grote werkloosheid ontsluiten, een
argument dat ook België hanteerde en dat een
tegenstelling RotterdamNoord-Brabant ging
opwekken. Ook van deze kant dringt men aan
op een snelle beslissing en wil men de toezeg
ging tot graven gepaard zien gaan met een
verplichting zulks te doen, uit angst anders
nog vele jaren te moeten wachten.
Ook Limburg heeft zijn visie. Deze is ge
richt op de beschreven oostelijke verbinding,
waarbij wordt gedacht o.m. aan een tracé via
Venlo. Deze verbinding zou voor de Kolen en
Staal Gemeenschap van grote betekenis kun
nen worden, daar zij de bekkens en grote in
dustriële centra dichter bij zee zou brengen.
Het Zeeuwse standpunt.
Het Zeeuwse standpunt is iets meer terzijde.
Het is immers zeker dat het kanaal door Zuid-
Beveland blijft behouden, ook voor de vaart
op Terneuzen. Het rapport van de Zeeuwse
ScheldeRijncommissie constateert een drei
gende teruggang van de middenstandsbelan-
gen in Hansweert en Wemeldinge. Ook het
overheidspersoneel (Rijkswaterstaat, douane)
zal teruglopen als er een Moerdijkkanaal is.
Wij zouden nog meer bezwaren kunnen noe
men. In de eerste plaats dreigt de mossel- en
oestercultuur voor een groot deel verloren te
gaan en wel veel eerder dan door het Delta
plan het geval is. Voorts wordt Zeeland af
hankelijk van extra kwetsbare bruggen over
het kanaal. En tenslotte kan door afvoer van
zoet Scheldewater naar dit kanaal de Wester-
schelde verder verziltcn, wat voor de land
bouw nadelig is.
Komt het Moerdijkkanaal er?
ER is nog steeds geen zicht op het Moerdijk
kanaal. Ook Antwerpen is hierover
sceptisch gestemd. Deze stad heeft on
langs een accoord gesloten met Luik, waarin
de Stop van T ernaaïen (tussen het Albert- en
Julianakanaal), die de ontwikkeling van Luik
belemmert, is losgemaakt van de koppeling
met het Moerdijkkanaal. In ruil daarvoor
heeft Luik de algemene steun van Antwerpse
haven- en verkeersbelangen toegezegd. Men
verwacht, dat Antwerpen van de Belgische
regering de toezegging heeft gekregen voor
annexatieplannen naar het noorden, waardoor
een groot nieuw havendok mogelijk wordt.
Het Moerdijkkanaal raakt op het tweede
plan, al ligt het nieuwe dok in de goede rich
ting. Vooreerst rekent men op vestiging van
nieuwe industrieën aan dit dok, dat 14 km
kademuur krijgt.
Waarschijnlijk zullen wij het volgend jaar
meer te weten komen. Men zou van Neder
landse zijde het kanaal wel in de ijskast willen
houden. Maar eerlang zal toch de Deltawet
worden aangeboden en daarmee de deur van
de ijskast wel definitief opengaan.
Drs M. C. VERBURG
x) Nadat dit artikel is geschreven vormen zich in
Antwerpen nog extremere standpunten. Er zijn stem
men opgegaan, die de Belgische bijdrage volgens het
accoord veel te hoog vinden en die ondanks het nieu
we kanaal de scheepvaartpremies willen handhaven.
Ook de Belgische vakbeweging heeft zich achter het
kanaal gesteld.
139