No. 5 ZEEUWS TIJDSCHRIFT De verschillende Nederlandse standpunten. De Nederlandse standpunten lopen uiteen. Rotterdam en iets minder scherp Amsterdam zijn fel contra het Moerdijkkanaal. Wij zagen reeds om welke redenen. Noord-Brabant neemt een ander standpunt in. De landbouw is er in de voorgeschreven vorm tegen. Het geprojecteerde kanaal kost rond ii 30 ha cultuurgrond. Bovendien zou het voor de boeren veel omrijden betekenen en wordt het sociale verkeer er door bemoeilijkt. Van Brabantse landbouwzijde is dan ook wel eens voorgesteld het kanaal door de Kreekrak- dam en de Eendracht te leggen, waarmee Rot terdam evenmin zal instemmen. In ieder ge val willen de Noord-Brabantse boeren een snelle beslissing, want de waterafvoer hangt hiervan af. Deze is geheel vastgelopen, omdat aan de riviertjes in afwachting van de beslis sing nog geen voorzieningen mogen worden getroffen. Voor het overige ging men er in Noord-Brabant geleidelijk anders over den ken. Het gedachte kanaal zou immers een ge bied met grote werkloosheid ontsluiten, een argument dat ook België hanteerde en dat een tegenstelling RotterdamNoord-Brabant ging opwekken. Ook van deze kant dringt men aan op een snelle beslissing en wil men de toezeg ging tot graven gepaard zien gaan met een verplichting zulks te doen, uit angst anders nog vele jaren te moeten wachten. Ook Limburg heeft zijn visie. Deze is ge richt op de beschreven oostelijke verbinding, waarbij wordt gedacht o.m. aan een tracé via Venlo. Deze verbinding zou voor de Kolen en Staal Gemeenschap van grote betekenis kun nen worden, daar zij de bekkens en grote in dustriële centra dichter bij zee zou brengen. Het Zeeuwse standpunt. Het Zeeuwse standpunt is iets meer terzijde. Het is immers zeker dat het kanaal door Zuid- Beveland blijft behouden, ook voor de vaart op Terneuzen. Het rapport van de Zeeuwse ScheldeRijncommissie constateert een drei gende teruggang van de middenstandsbelan- gen in Hansweert en Wemeldinge. Ook het overheidspersoneel (Rijkswaterstaat, douane) zal teruglopen als er een Moerdijkkanaal is. Wij zouden nog meer bezwaren kunnen noe men. In de eerste plaats dreigt de mossel- en oestercultuur voor een groot deel verloren te gaan en wel veel eerder dan door het Delta plan het geval is. Voorts wordt Zeeland af hankelijk van extra kwetsbare bruggen over het kanaal. En tenslotte kan door afvoer van zoet Scheldewater naar dit kanaal de Wester- schelde verder verziltcn, wat voor de land bouw nadelig is. Komt het Moerdijkkanaal er? ER is nog steeds geen zicht op het Moerdijk kanaal. Ook Antwerpen is hierover sceptisch gestemd. Deze stad heeft on langs een accoord gesloten met Luik, waarin de Stop van T ernaaïen (tussen het Albert- en Julianakanaal), die de ontwikkeling van Luik belemmert, is losgemaakt van de koppeling met het Moerdijkkanaal. In ruil daarvoor heeft Luik de algemene steun van Antwerpse haven- en verkeersbelangen toegezegd. Men verwacht, dat Antwerpen van de Belgische regering de toezegging heeft gekregen voor annexatieplannen naar het noorden, waardoor een groot nieuw havendok mogelijk wordt. Het Moerdijkkanaal raakt op het tweede plan, al ligt het nieuwe dok in de goede rich ting. Vooreerst rekent men op vestiging van nieuwe industrieën aan dit dok, dat 14 km kademuur krijgt. Waarschijnlijk zullen wij het volgend jaar meer te weten komen. Men zou van Neder landse zijde het kanaal wel in de ijskast willen houden. Maar eerlang zal toch de Deltawet worden aangeboden en daarmee de deur van de ijskast wel definitief opengaan. Drs M. C. VERBURG x) Nadat dit artikel is geschreven vormen zich in Antwerpen nog extremere standpunten. Er zijn stem men opgegaan, die de Belgische bijdrage volgens het accoord veel te hoog vinden en die ondanks het nieu we kanaal de scheepvaartpremies willen handhaven. Ook de Belgische vakbeweging heeft zich achter het kanaal gesteld. 139

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 11