"Rnmond Kimptj mi-1955 ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 Vormgeving van een nieuw wereldbeeld ER zijn kunstwerken die je bij een eerste kennismaking treffen, die je zó boeien dat er iets in je ziel gaat meetrillen. Andere zeggen je niets; ze zijn misschien knap, misschien geniaal, maar ze laten je onberoerd, ze gaan aan je voorbij en je vergeet ze voorgoed. Zo kan het je overkomen, dat van een grote tentoonstelling die je bezoekt een enkel werk zich diep vastgrijpt in je, het laat je niet meer los, het overplenst met zijn licht de rest, die misschien ten onrechte, daardoor verdoezelt, en vervaagd voort blijft leven in je onderbewuste. Toen ik vorig jaar de uitstekende expositie „de Madonna in de kunst" in het Museum van Schone Kunsten te Antwerpen bezocht, hing daar naast de prachtige doeken van Ru bens, Van Dijck, Tintoretto, v. Eyck, Char ley Toorop en vele andere grootmeesters, een betrekkelijk kleine blauwe madonna van El Greco. Deze madonna greep me sterker dan al het andere; het fascineerde me en onwille keurig werd ik telkens teruggetrokken naar de blauwe sereniteit van deze verpuurde cre atie van de ItaliaansSpaanse meester. Ik heb me vaak afgevraagd wat de oorzaak kan zijn van deze plotselinge esthetische sympa thie, van deze geestelijke affiniteit, die je vaak onberedeneerd overmeestert en waaruit je zo moeilijk loskomt. Hetzelfde overkwam me, toen ik lang ge leden te midden van een betrekkelijk bonte verzameling van bijna uitsluitend moderne Vlaamse meesters, een Kimpe ontdekte. Het was een kleine, bescheiden schilderij, een portret van een jonge Walcherse boerin. Ik kende Kimpe niet, maar dit portret met de edele strakke neus, de ernstige, bijna strenge mond, het grote heldere, lichtende oog, de boeiende totaliteit van dit mensentype, in donkere bijna bruine toon, strak en voornaam en toch levend, vond ik een naamloos mees terwerkje. Men noemde mij de naam Kimpe. Ik vond toen impulsief dat de schil der van dit aristocratisch, streng gebouwd werkje niet anders heten kon dan Kimpe. Er is iets sterks in deze naam, opgebouwd uit vijf klanken, iets pezigs. De naam van een kemper, die worstelend grijpt naar de strakke beelding van een inspiratie. Iemand, die het zich niet gemakkelijk maakt, die streeft naar beheersing van de ma terie en zich misschien iets te veel in de ge wetensvolle, minutieuse uitbeelding van wat hij voor zich ziet, zal verliezen. Zo dacht ik toen; mijn impressie was be trekkelijk emotioneel, want ik kende nog te weinig werk. Stilaan leerde ik meer kennen. Mijn inte resse groeide en mijn eerste indruk werd hoe langer hoe meer bevestigd. En nu ik bij een zeer recent bezoek aan meester Kimpe zijn bijna aan een grote expo sitie grenzend aantal schilderstukken genoten heb, staat mijn eerste impressie in mij, als een onomstotelijke waarheid: Kimpe is een groot schilder. 140

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 12