ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 Wie hier even bij stilstaat zal beseffen wat dit voor een artiest moet betekenen. Jaren arbeid worsteling van de geest met de materie in de meest dynamische jaren van een mensenleven schilderijen, onmisbaar in het beeld dat wij ons vormen willen van de picturale ontwikkeling van deze schilder op gegroeid in een tijd van avant-garde, waarin het ene -isme het andere opvolgde of ver drong, gingen voor altijd verloren. Schilderijen zijn kinderen van het ogenblik, een sublimatie van het menselijk kunnen, ge boren op momenten dat Inspiratie het pa let reikt en de kracht geeft om, in zweet en tranen vaak, te streven naar het huwelijk van de geest en de stof. Een wekkertje begint in je af te lopen", zegt Kimpe zelftot het plotseling stilvalt. Zolang het ding loopt, werk je, blijf je wer ken. Valt het stil, dan is je schilderij af, en leg je je palet neer." Langzaam herstelde Kimpe van de slag en na 1950 bereikt hij het hoogtepunt in zijn ontwikkeling. HET ligt buiten de bedoeling van dit ar tikel een nauwkeurige chronologische omschrijving te geven van alle facetten die het machtige oeuvre van Kimpe vertonen. Een kunstenaar worstelt vaak jaren voor hij zichzelf wordt. Velen komen zelfs nooit zo ver; ze blijven steken in een bepaald -isme of ze blijven vertoeven in de schaduw van een veel bewonderde meester, waarvan ze zich niet kunnen ontdoen. Het zal dus geen verwondering baren, dat we in het werk van Kimpe de invloeden kun nen ontwaren van het symbolisme, het im pressionisme, het expressionisme, het construc tivisme en de abstracte kunst. Het zou zelfs vreemd zijn, ze bij een zoeker en vechter als Kimpe met aan te treffen. Ieder kunstenaar is tot op zekere hoogte kind van zijn tijd. Kimpe heeft met deze -ismen geworsteld. Verschillende van zijn werken zijn bijna zuiver representatief voor bepaalde kunst richtingen. Korenarenstoel; 65 x 70 Maar Kimpe past niet in een bepaalde school. Evenmin als Permeke en Servaes dat deden, met wie ik Kimpe zeker durf verge lijken. Een fotografische realist is Kimpe nooit ge weest. Wel heeft hij met gretigheid en scherp schildersoog de natuur en haar mensen waar genomen. Maar in al zijn werk hoe uiteenlopend ook in de verschillende perioden, is een dui delijk sur-realisme waar te nemen, een streven naar het verpuren en verdromen van de na tuurlijke vormen, om de ziel te treffen, de geestelijke essence der dingen. Zo is uit de worsteling van deze Kemper een eigen kunst gegroeid. De 70-jarige heeft zijn eigen school, zijn eigen kunst, zijn eigen stijl. KIMPE is Kimpe en geen ander. De merkwaardige kunst van deze Mid delburgse artiest, doet geen concessies aan een kopend publiek. Hij vraagt wat van degene die hem bena dert, hij hangt geen verklaring bij zijn com posities, die vaak de trilling verraden van een gecompliceerde geest. 142

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 14