ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. s
VELEN hadden gedacht dat Kimpe, die
in de herfst van zijn leven de grote
gaafheid en meesterschap bereikte die
we zo juist schetsten, op het stramien van
deze verworvenheden rustig verder zou wer
ken. De laatste twee jaar heeft zijn kunst ech
ter een nieuwe revolutie doorgemaakt.
Het sentiment, en het enigszins romanti
sche mysticisme van zijn vorige periode is ver
dwenen, het rustige ritme is feller gewor
den, de zachte, haast gepatineerde kleuren zijn
harder en meer dissonerend, het menselijk li
chaam en de menselijke handeling worden
dieper naar hun wezenlijke betekenis gebeeld.
De kleur heeft zijn eigen betekenis gekregen.
De schilderij als een geprojecteerd stuk we
reld heeft afgedaan.
We zouden kunnen spreken van een nieu
we abstracte kunst, die echter het non-figura
tieve karakter mist der vroegere abstracte pe
riode. Kimpe is een natuurfilosoof en zijn werk
is de uitbeelding van zijn filosofie, zijn kijk op
de wereld.
In zijn vitale geest klopt de jagende hartslag
van de nieuwe tijd.
De filosofie van Sartre het existentiona-
Straatmuzikanten; 70 x 86
144