ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. s VELEN hadden gedacht dat Kimpe, die in de herfst van zijn leven de grote gaafheid en meesterschap bereikte die we zo juist schetsten, op het stramien van deze verworvenheden rustig verder zou wer ken. De laatste twee jaar heeft zijn kunst ech ter een nieuwe revolutie doorgemaakt. Het sentiment, en het enigszins romanti sche mysticisme van zijn vorige periode is ver dwenen, het rustige ritme is feller gewor den, de zachte, haast gepatineerde kleuren zijn harder en meer dissonerend, het menselijk li chaam en de menselijke handeling worden dieper naar hun wezenlijke betekenis gebeeld. De kleur heeft zijn eigen betekenis gekregen. De schilderij als een geprojecteerd stuk we reld heeft afgedaan. We zouden kunnen spreken van een nieu we abstracte kunst, die echter het non-figura tieve karakter mist der vroegere abstracte pe riode. Kimpe is een natuurfilosoof en zijn werk is de uitbeelding van zijn filosofie, zijn kijk op de wereld. In zijn vitale geest klopt de jagende hartslag van de nieuwe tijd. De filosofie van Sartre het existentiona- Straatmuzikanten; 70 x 86 144

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 16