Het schoorsteenstuk met het portret van Willem I No. 5 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Over de wandtapijten, voorstellende de overwinningen der Zeeuwen op de Spanjaarden in 1573 door dr G. T. van Ysselsteyn HET wandtapijt, dat van oudsher kostbaarste van alle kunstuitingen besteedde niet Karei V bijna negentien millioen in onze waarden gerekend aan zijn befaamde serie „de Tocht naar Tunis" komt langzamerhand weer onder de aandacht, nadat het reeds in de 18e eeuw, gedurende de 19e eeuw geheel en eigenlijk tot aan de laatste wereld oorlog, was verguisd geworden, versneden of onoordeelkundig gerepareerd. Merkwaardig genoeg is de aandacht der Zeeuwen voor hun kostbaar bezit nooit verslapt. Gedurende de tijd van het ergste verval, in de tweede helft van de 19e eeuw publiceerde Mr J. van der Graft het nog steeds waardevolle boekje over de zeven wandbehangsels in de twintigste eeuw liet men twee grote doeken restaureren en men denkt nu zeer ernstig over restauratie van de overige. De dagelijkse omgang gedurende nu vijftien maanden met de merkwaardige voorstelling van het schoorsteenstuk, het enige werk van zeer groot formaat, dat bekend is van de be roemde Karei van Mander, de schrijver van het Schilderboeck, is aanleiding geworden tot deze nadere beschouwing. HET schoorsteenstuk, dat ouderen onder ons zich herinneren boven de schouw, in de grote vergaderzaal van de Abdij, vormt het sluitstuk van de serie. De zeeslagen zijn door Hendrick Cornelisz. Vroom alle maal in beeld gebracht, gezien van af het wa ter, met de op de slag betrekking hebbende kust als achtergrond en blikvanger. Het schoorsteenstuk vat Zeelands glorie symbo lisch samen: het portret van de Vader des Vaderlands met veldheersstaf, gevat in een lauwerkrans, boven een, het geheel domine rend, enorm wapen van Zeeland, gedekt met de grafelijke kroon, met de wapenspreuk. Aan het wapen zijn symbolische schildhouders toe gevoegd: een Neptunusfiguur, strijder ter zee, de dolfijn aan zijn voeten, en een krijgsman in volle wapenrusting, strijder te land. Een grim mige beer kijkt er bij om een hoekje. Boven de hoofden van deze figuren is links van de beschouwer uit gezien, 's prinsen wapen aan gebracht, met de wapenspreuk JE MAIN- TIENDRAI en rechts het merkwaardige em bleem met de spreuk SAEVIS TRANQUIL- LVS IN VNDIS. De boorden met festoenen van krijgstuig en vistuig vertonen de wapens der zes stemhebbende steden: Middelburg en Zierikzee in top, dan Goes en Tholen, Vlis- singen en Veere onderaan. In de onderboord staat het verklarend Latijns gedicht 2). Het doek vormt niet alleen het sluitstuk van de serie, het is ook het laatste geweven. Alleen de Slag bij Bergen op Zoom is geleverd door het befaamde atelier van Franjois Spie- rinck te Delft in 1595. De Heren Staten von den Spierinck te duur en gunden de andere tapijten aan Jan de Maecht uit Brussel, die zich inmiddels te Middelburg gevestigd had. Zijn zoons zetten na zijn dood het bedrijf voort, maar eerst onder toezicht van Hen- dnck's weduwe Francijntje Obry, werd in 1603 het schoorsteenstuk opgeleverd 3)- Welke gegevens heeft Karei van Mander voor zijn symbolisch sluitstuk gebruikt? Allereerst richten wij onze blikken op het portret van Prins Willem. Het vertoont de 147

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 19