Hax mnndfiia Jei}na£-- Stftris trmtwUns in and is. Impia vis hau.:!: Hav amino cura j;na fedcbit, jj lntrcpida Rex CHRlSTEmanuCdum vitafupcrftejJ Rite tuam ut pofemi per dura pencula. legem, J Cpmmifsum q, gregem.Sc parriarpa una tueri. Portret van Willem I, Prins van Oranje, gegraveerd door Henrick Goltzius, Haarlem 1581 der Conscientiën en Voorspoet, met een lau werkrans boven het blote hoofd gehouden. Fama verbindt de beiden. Daartussen ligt het vergezicht over de Maasvallei, de veldtocht van 1568 uitbeeldend, de tocht over de Maas. "Van den tyran vermeten heb ick den slach verwacht Die by Maestricht begraeven be- vreesden mijn gheweldt Mijn ruyters sach men draeven seer moedich door het veldt.", beschrijft het Wilhelmus. Helaas, hoeveel bloed zou er moeten vloeien voor de Zeeuwen werkelijk hun overwinningen op de Spanjaar den zouden kunnen vieren, in 1584 het kost baarste bloed van al! De kop op deze prent toont een sprekende gelijkenis met de voor stelling, die Van Mander van de Prins geeft. Zij hoort ongetwijfeld tot de groep-Pourbus, hetgeen met de leeftijd van de Prins in 1568 ook overeen komt. De haardracht is dezelfde, de houding van de linkerarm met de hand in de zijde is dezelfde, evenals de vorm van de No. s gesloten plooikraag en de plooimanchetten om de polsen. Hier draagt de Prins, zeer te recht, de versierselen van het Gulden Vlies en houdt hij in de hand een korte piek, een wa pentuig, geen veldheersstaf. De conclusie moet zijn, dat Van Mander de beide voorstellingen heeft gebruikt en deze heeft verwerkt tot het portret, dat het sym bool moest zijn van de overwinning. De veld heer heeft die bevochten, niet de staatsman. Als veldheer heeft hij de prins afgebeeld in jeugdig elan. Maar het toen best bekende en best uitgewerkte portret wat de kleding be treft, was dat van zijn kunstbroeder Goltzius. Hij paste die evenwel weer aan, zodat de we vers deze zouden kunnen weergeven. Maar ook verder heeft Van Mander Golt zius' prent goed bekeken. Het "saevis tran- quillus in undis", het "rustig te midden der woedende baren" heeft een verhaal ten grond slag, dat van de vogel, die op de golven zijn nest maakt en rustig met dat nest op de golven mee dobbert. Op de prent van Goltzius is de symboliek van de voorstelling duidelijker uit gewerkt. Het portret is omgeven door een lijst met een vignet op elke hoek. Drie er van hebben voorstellingen uit het leven van Mozes. De vuurkolom verlichtte hem bij nacht, de wolk voerde hem aan bij dag, hij had de ge geven Wet Gods te volgen. Het vierde vignet doet dienst als Nieuw Testamentisch symbool. Boven de woelige zee met de bergen rondom, waarop het nest drijft, ziet men uit een wolk een hand met een scepter en vier blazende kinderhoofden. Goltzius verduidelijkt zijn be doeling door de letters CHRS. Hier is een vrij zeldzame voorstelling van de Drieëenheid ge geven van Protestantsen huize: de arm des Vaders, de scepter des Zoons, de vier winden voor de Heilige Geest 8). Dit vignet nu heeft Van Mander in het ta pijt overgenomen, waar het 's Prinsen wapen flankeert. Dat na de restauratie, wanneer het tapijt als herboren in het hart van Zeeland zal zijn teruggekeerd gelukkig is geen van de edele delen, die van wol zijn, door de tijd aangetast 150

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 22