Moerdijkkanaal en Deltaplan r v ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 Raaklijnen aan Zeeuwse belangen De vraag, wat onder het Deltaplan wordt verstaan, is niet meer geschikt voor hersengymnastiekoefeningen of radio-olympusbeklimmingen. Ieder Nederlander weet nu wel wat het betekent. Over het Moerdijkkanaal daarentegen zouden vele vragen onbeantwoord blijven en over het verband tussen Deltaplan en kanaal nog meer. De belangstelling is er groot genoeg voor, maar het probleem is te ingewikkeld voor de oningewijden om er een klaar oordeel over te hebben. Aangezien beide onderwerpen voor Zeeland zo belangrijk zijn, is het goed de zaak eens vanuit de problematiek van het Moerdijkkanaal te benaderen. De Schelde, waarom het goeddeels gaat, is tenslotte ook een Zeeuwse rivier, waar over de kennis gerust wat groter mag zijn. DE geschiedenis der Honte of Wester- schelde is hoofdzakelijk de geschie denis van Antwerpen. Voor het eind van de 14de eeuw bestaat er eigenlijk geen Westerschelde. Antwerpen, bereikbaar langs de Oosterschelde Zuid-Beveland is dan nog eilandengebied heeft nog weinig betekenis. Brugge is de eerste handelsplaats van het Wes ten. Niet lang voor 1400 echter breekt de vloed het bankengebied van de Zuidelijke arm binnen, waardoor het Zwin, de toegangsweg van Brugge, verzandt en Antwerpen voor het eerst een grote vaarweg krijgt. Daarmee wordt de functie van de Sinjorenstad veel groter. Aanvankelijk bestaat deze slechts in het on derhouden van verkeersrelaties met Zeeland, met als voornaamste producten vis, zout en haver, bestemd voor het Hertogdom Brabant en het Rijngebied, waar vandaan de wijnen worden aangevoerd. Al spoedig ontstaan ver bindingen met Engeland, dat er zijn wol brengt en met de Italiaanse handelssteden. Geen wonder, dat de Vlaamse steden als Brug ge, Gent en Yperen hun graven om steun ver zochten tegenover de concurrenten, wier toe gangsweg in welwillend beheer was bij de graven van Holland en Zeeland en die zelf onder het gezag der Brabantse hertogen vielen. In de tweede helft van de dertiende eeuw kwam Zeeland onder de graven van Vlaande ren en werd de positie van Antwerpen veel moeilijker. De strijd loopt uit op oorlog tussen Vlaanderen en Brabant in 1356 en Antwer pen, afgestaan aan de eerste, gaat kwijnen. Tegen 1400 volgt dan de verbetering in de stroom, genaamd Westerschelde, die wij reeds hebben aangeduid. Antwerpen, dat de zijde van de nieuwe heersers, de Bourgondiërs, koos, gaat daarmee Brugge geleidelijk over vleugelen en komt in de 16de eeuw tot het toppunt van zijn bloei; niet als beperkte, maar als wereldmarkt. In de 80-jarige oorlog ontstaat echter de scheiding tussen Noord- en Zuid-Nederland en de eigenlijke Nederlanders, naijverig op de Antwerpse welvaart, sluiten in 1585 de Wes terschelde af, nadat Antwerpen in handen van de Spanjaarden is gevallen. Middelburg en steeds meer Amsterdam nemen zijn functie over. Deze situatie duurt twee eeuwen, waarin o.a. de "Belgische Oost-Indische Compagnie" niet van Antwerpen, maar van Oostende uit- 134

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 6