ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 2
Vlaanderen van 1750 arbeiders.
Voor de opleiding weg- en waterbouwkunde
zijn geen cijfers beschikbaar. De uitvoering
van de Deltaplan-werken wijst echter in de
richting van midden-Zeeland.
De vestigingsplaats.
Het is duidelijk, dat de U.T.S. in Zeeuwsch-
Vlaanderen (i.e. waarschijnlijk Terneuzen) of
midden-Zeeland (i.e. Vlissingen, Middelburg
of Goes) dient te worden gevestigd.
Wij bepalen ons eerst tot de keuze midden-
Zeeland of Zeeuwsch-Vlaanderen. Gezien de
verkeersverbindingen over de Westerschelde
(tijdrovende veerdiensten; mist en ijs) is men
het er vrijwel over eens (met uitzondering van
het gemeentebestuur van Goes; (zie onder c)
dat de vestiging in één van deze gebieden het
andere gebied uitsluit er zijn adspirant-lecr-
lingen heen te sturen.
Bij wijze van voorbeeld gaan wij uit van de
vestiging te Terneuzen. Voor Middelburg be
draagt de reisduur per openbaar vervoermid
del hierheen i'd!i uur (via Hoedekenskerke;
8 x per dag, met voor de schooltijden onge
schikte verbindingen); voor Goes bedraagt dit
ongeveer 1V4 uur. Deze afstanden moeten
voor de terugkeer vanzelfsprekend worden
verdubbeld. De verbindingen zijn bovendien
kwetsbaar.
Het stichten van een internaat levert hier
geen oplossing. In de eerste plaats is het de
vraag, of de leerlingen hiervoor uit geschikte
milieus komen, In de tweede plaats ligt het
voor de hand, dat zowel midden-Zeeland als
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen (vooral het r.k.-
gedeelte) zich dan eerder en minstens zo ge
makkelijk op de in westelijk Noord-Brabant
te stichten U.T.S. zullen oriënteren. Dezelfde
ervaring heeft men opgedaan met de M.T.S.
te Vlissingen, waar in het internaat (en op
de school zelf) nagenoeg geen Zeeuwsch-
Vlaamse leerlingen zijn geplaatst.
Op grond van het hier besprokene sprak
de vergadering van de partijen op 20 februari
1956 zich uit voor de stelling:
dat Zeeuwsch-Vlaanderen geen enkel pro
fijt van een U.T.S. in midden-Zeeland en
midden-Zeeland geen enkel profijt van een
U.T.S. in Zeeuwsch-Vlaanderen zal hebben.
De argumenten.
a. Zeeuwsch-Vlaanderen.
De „Stichting U.T.S. voor Zeeuwsch-Vlaan
deren" heeft zijn visie neergelegd in een rap
port van december 1955. De argumenten zijn
als volgt samen te vatten:
1. Zeeuwsch-Vlaanderen ligt geografisch van
overig Zeeland en Nederland zeer afge
zonderd. Door zijn historisch-geografische
verbrokkeling in 3 delen Land van
Hulst, Kanaalzone en West-Zeeuwsch-
Vlaanderen heeft er zich evenmin een
uitgesproken centrum ontwikkeld.
2. Demografisch vertoont Zeeuwsch-Vlaan
deren een sterk verspreide bevolking en
een geringe onderlinge migratie. West-
Zeeuwsch-Vlaanderen nam sedert 1890
weinig in bevolking toe. Van de stijging
van het zielental in Zeeuwsch-Vlaanderen
met bijna 25.000 sedert 1890, nam de Ka
naalzone er 17.000 voor zijn rekening. Het
totale vertrekoverschot voor Zeeuwsch-
Vlaanderen bedroeg sedert 1890 rond
36.000. Het totale gebied telt ongeveer
91.000 inwoners.
3. Sociaal-economisch gezien heeft de indus
trie-ontwikkeling in de Kanaalzone en
rondom Hulst zich vnl. voltrokken door
buitenlandse initiatieven. De verdere ont
wikkeling zal moeten worden gediend
door de streekeigen bevolking op de eigen
industrie te oriënteren. Daartoe moet het
aanbod van geschoolde arbeiders en met
name van het bedrijfskader worden op
gevoerd.
4. Sociologisch. Door de toevloeiing van vele
ongeschoolden van verschillende nationa
liteit, de afwezigheid van een maatschap
pelijke bovenlaag en de ongebondenheid
t.a.v. de mentaliteit en de leefwijze der
streekbevolking, wordt het gevaar opge
roepen van sociale vereenzaming en pro-
letarisatie.
44