ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 2 Vlaanderen van 1750 arbeiders. Voor de opleiding weg- en waterbouwkunde zijn geen cijfers beschikbaar. De uitvoering van de Deltaplan-werken wijst echter in de richting van midden-Zeeland. De vestigingsplaats. Het is duidelijk, dat de U.T.S. in Zeeuwsch- Vlaanderen (i.e. waarschijnlijk Terneuzen) of midden-Zeeland (i.e. Vlissingen, Middelburg of Goes) dient te worden gevestigd. Wij bepalen ons eerst tot de keuze midden- Zeeland of Zeeuwsch-Vlaanderen. Gezien de verkeersverbindingen over de Westerschelde (tijdrovende veerdiensten; mist en ijs) is men het er vrijwel over eens (met uitzondering van het gemeentebestuur van Goes; (zie onder c) dat de vestiging in één van deze gebieden het andere gebied uitsluit er zijn adspirant-lecr- lingen heen te sturen. Bij wijze van voorbeeld gaan wij uit van de vestiging te Terneuzen. Voor Middelburg be draagt de reisduur per openbaar vervoermid del hierheen i'd!i uur (via Hoedekenskerke; 8 x per dag, met voor de schooltijden onge schikte verbindingen); voor Goes bedraagt dit ongeveer 1V4 uur. Deze afstanden moeten voor de terugkeer vanzelfsprekend worden verdubbeld. De verbindingen zijn bovendien kwetsbaar. Het stichten van een internaat levert hier geen oplossing. In de eerste plaats is het de vraag, of de leerlingen hiervoor uit geschikte milieus komen, In de tweede plaats ligt het voor de hand, dat zowel midden-Zeeland als Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen (vooral het r.k.- gedeelte) zich dan eerder en minstens zo ge makkelijk op de in westelijk Noord-Brabant te stichten U.T.S. zullen oriënteren. Dezelfde ervaring heeft men opgedaan met de M.T.S. te Vlissingen, waar in het internaat (en op de school zelf) nagenoeg geen Zeeuwsch- Vlaamse leerlingen zijn geplaatst. Op grond van het hier besprokene sprak de vergadering van de partijen op 20 februari 1956 zich uit voor de stelling: dat Zeeuwsch-Vlaanderen geen enkel pro fijt van een U.T.S. in midden-Zeeland en midden-Zeeland geen enkel profijt van een U.T.S. in Zeeuwsch-Vlaanderen zal hebben. De argumenten. a. Zeeuwsch-Vlaanderen. De „Stichting U.T.S. voor Zeeuwsch-Vlaan deren" heeft zijn visie neergelegd in een rap port van december 1955. De argumenten zijn als volgt samen te vatten: 1. Zeeuwsch-Vlaanderen ligt geografisch van overig Zeeland en Nederland zeer afge zonderd. Door zijn historisch-geografische verbrokkeling in 3 delen Land van Hulst, Kanaalzone en West-Zeeuwsch- Vlaanderen heeft er zich evenmin een uitgesproken centrum ontwikkeld. 2. Demografisch vertoont Zeeuwsch-Vlaan deren een sterk verspreide bevolking en een geringe onderlinge migratie. West- Zeeuwsch-Vlaanderen nam sedert 1890 weinig in bevolking toe. Van de stijging van het zielental in Zeeuwsch-Vlaanderen met bijna 25.000 sedert 1890, nam de Ka naalzone er 17.000 voor zijn rekening. Het totale vertrekoverschot voor Zeeuwsch- Vlaanderen bedroeg sedert 1890 rond 36.000. Het totale gebied telt ongeveer 91.000 inwoners. 3. Sociaal-economisch gezien heeft de indus trie-ontwikkeling in de Kanaalzone en rondom Hulst zich vnl. voltrokken door buitenlandse initiatieven. De verdere ont wikkeling zal moeten worden gediend door de streekeigen bevolking op de eigen industrie te oriënteren. Daartoe moet het aanbod van geschoolde arbeiders en met name van het bedrijfskader worden op gevoerd. 4. Sociologisch. Door de toevloeiing van vele ongeschoolden van verschillende nationa liteit, de afwezigheid van een maatschap pelijke bovenlaag en de ongebondenheid t.a.v. de mentaliteit en de leefwijze der streekbevolking, wordt het gevaar opge roepen van sociale vereenzaming en pro- letarisatie. 44

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1956 | | pagina 16