ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 2 vooral voor het midden- en zuidelijk gedeelte veel aantrekkelijker. Leerlingen uit noord- Zeeland zullen niet of nauwelijks worden aan getrokken met het oog op de grote afstanden. Argumenten van Middelburg. 1. Een U.T.S. te Middelburg zal gemakke lijker leerlingen van Zuid-Beveland en het platteland van Walcheren aantrekken. T.o.v. Zuid- en Noord-Beveland is de ligging van het station en de aankomst der bussen gunstiger dan te Vlissingen het ge val is (dit maakt een verschil in reisduur van ongeveer 10 resp. 15 minuten enkele reis uit). Ook t.o.v. het omringende platte land heeft Middelburg als centrum betere verbindingen. De hoofdstad is hiervoor trouwens het traditionele centrum. Als plaats om de plattelands-bevolking op te vangen en t.o.v. Goes geniet Middelburg de voorkeur. Van de in tabel 2 vermelde leerlingen voor midden-Zeeland komt on geveer de helft uit Zuid-Beveland. Ter vergelijking dient, dat in Amsterdam 50 en te Hengelo 70 der U.T.S.-leerlingen „van buiten" komen. De ambachtsschool te Middelburg telt 70 °/o buitenleerlingen (1954), de machi- nistenschool aldaar 73 (1949). 2. Middelburg heeft reeds een opleiding van het U.T.S.-type (machinistenschool), waar omheen dus een uitbouw kan plaats vin den (gebouw, machinepark, leraren). Deze combinatie komt reeds voor in Den Haag, Apeldoorn en Emmen. Argumenten van Vlissingen. 1. De meeste leerlingen zullen van Vlis singen afkomstig zijn, althans bestemd zijn voor de N.V. Kon. Mij „De Schelde". Daarmee is een belangrijk argument voor de vestigingsplaats gegeven. Wanneer de nieuwe ambachtsschool te Vlissingen de plaats heeft ingenomen van de bestaande theorieschool en de Vlissingse leerlingen van de A.B.S. te Middelburg, dus in hun eigen plaats kunnen schoolgaan, kan de volgende schoolbezetting worden ver wacht (basis 1954/55): A.B.S. Vlissingen - 230 leerlingen, A.B.S. Middelburg - 150 leerlingen uit Middelburg, 300 leerlingen van het platteland 450 leerlingen totaal Het is de vraag of de leerlingen van Koudekerke, Biggekerke, Zoutelande en Domburg zoals in andere onderwijs takken met voor een deel de voorkeur aan Vlissingen zullen geven. Voorts ligt Vlissingen gunstiger t.o.v. West Zeeuwsch- Vlaanderen, dat echter weinig leerlingen zal leveren (alleen Breskens en omgeving). 2. Het industriële klimaat te Vlissingen is uitgesproken gunstiger. Excursies naar „De Schelde" zijn op eenvoudige wijze te orga niseren. 3. De U.T.S. te Vlissingen zal min of meer gegroepeerd kunnen worden rond de M.T.S. en en de Zeevaartschool aldaar (machinepark, leraren). Conclusies voor Walcheren. 1. De verkeersligging t.o.v. de aanvoerge- bieden van leerlingen is voor Middelburg gunstiger. Een voorlopige berekening leert dat het aantal door de te verwachten leer lingen af te leggen reiskilometers naar Middelburg geringer zal zijn dan naar Vlissingen. 2. De combinatie met de U.T.S. Machinis tenschoolte Middelburg ligt iets meer in de lijn dan met de M.T.S. en Zeevaart school te Vlissingen. j. Het industriële klimaat te Vlissingen is gunstiger, waardoor de kansen de leer lingen aan bedrijven in Zeeland te binden, beter komen te liggen. c. Goes. De argumenten van Goes zijn: 1. Goes ligt centraler t.o.v. overig Zeeland 46

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1956 | | pagina 18