ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 2
vooral voor het midden- en zuidelijk gedeelte
veel aantrekkelijker. Leerlingen uit noord-
Zeeland zullen niet of nauwelijks worden aan
getrokken met het oog op de grote afstanden.
Argumenten van Middelburg.
1. Een U.T.S. te Middelburg zal gemakke
lijker leerlingen van Zuid-Beveland en het
platteland van Walcheren aantrekken.
T.o.v. Zuid- en Noord-Beveland is de
ligging van het station en de aankomst der
bussen gunstiger dan te Vlissingen het ge
val is (dit maakt een verschil in reisduur
van ongeveer 10 resp. 15 minuten enkele
reis uit). Ook t.o.v. het omringende platte
land heeft Middelburg als centrum betere
verbindingen. De hoofdstad is hiervoor
trouwens het traditionele centrum. Als
plaats om de plattelands-bevolking op te
vangen en t.o.v. Goes geniet Middelburg
de voorkeur. Van de in tabel 2 vermelde
leerlingen voor midden-Zeeland komt on
geveer de helft uit Zuid-Beveland. Ter
vergelijking dient, dat in Amsterdam 50
en te Hengelo 70 der U.T.S.-leerlingen
„van buiten" komen.
De ambachtsschool te Middelburg telt
70 °/o buitenleerlingen (1954), de machi-
nistenschool aldaar 73 (1949).
2. Middelburg heeft reeds een opleiding van
het U.T.S.-type (machinistenschool), waar
omheen dus een uitbouw kan plaats vin
den (gebouw, machinepark, leraren). Deze
combinatie komt reeds voor in Den Haag,
Apeldoorn en Emmen.
Argumenten van Vlissingen.
1. De meeste leerlingen zullen van Vlis
singen afkomstig zijn, althans bestemd zijn
voor de N.V. Kon. Mij „De Schelde".
Daarmee is een belangrijk argument voor
de vestigingsplaats gegeven. Wanneer de
nieuwe ambachtsschool te Vlissingen de
plaats heeft ingenomen van de bestaande
theorieschool en de Vlissingse leerlingen
van de A.B.S. te Middelburg, dus in hun
eigen plaats kunnen schoolgaan, kan de
volgende schoolbezetting worden ver
wacht (basis 1954/55):
A.B.S. Vlissingen - 230 leerlingen,
A.B.S. Middelburg - 150 leerlingen uit
Middelburg,
300 leerlingen van
het platteland
450 leerlingen totaal
Het is de vraag of de leerlingen van
Koudekerke, Biggekerke, Zoutelande en
Domburg zoals in andere onderwijs
takken met voor een deel de voorkeur
aan Vlissingen zullen geven. Voorts ligt
Vlissingen gunstiger t.o.v. West Zeeuwsch-
Vlaanderen, dat echter weinig leerlingen
zal leveren (alleen Breskens en omgeving).
2. Het industriële klimaat te Vlissingen is
uitgesproken gunstiger. Excursies naar „De
Schelde" zijn op eenvoudige wijze te orga
niseren.
3. De U.T.S. te Vlissingen zal min of meer
gegroepeerd kunnen worden rond de
M.T.S. en en de Zeevaartschool aldaar
(machinepark, leraren).
Conclusies voor Walcheren.
1. De verkeersligging t.o.v. de aanvoerge-
bieden van leerlingen is voor Middelburg
gunstiger. Een voorlopige berekening leert
dat het aantal door de te verwachten leer
lingen af te leggen reiskilometers naar
Middelburg geringer zal zijn dan naar
Vlissingen.
2. De combinatie met de U.T.S. Machinis
tenschoolte Middelburg ligt iets meer in
de lijn dan met de M.T.S. en Zeevaart
school te Vlissingen.
j. Het industriële klimaat te Vlissingen is
gunstiger, waardoor de kansen de leer
lingen aan bedrijven in Zeeland te binden,
beter komen te liggen.
c. Goes.
De argumenten van Goes zijn:
1. Goes ligt centraler t.o.v. overig Zeeland
46