No.
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
dan Middelburg of Vlissingen. Aldus kan
een U.T.S. aldaar een school voor de
provincie Zeeland zijn. In de bespreking
van 20 februari j.l. distancieerden Wal
cheren en Zeeuwsch-Vlaanderen zich van
dit standpunt. Een school te Goes zou,
gezien de afstanden tot Zeeuwsch-Vlaan
deren, voor dit gebied geen betekenis heb
ben. Walcheren ligt weliswaar gunstiger
t.o.v. Goes, maar de industrieën aldaar
hebben voor een U.T.S. op 25 a 30 km
afstand geen interesse; deze zou te zeer
„buiten de sfeer" liggen en binding van
geschoolde arbeidskrachten aan de Wal-
cherse groot-industrie dubieus maken.
Wij geven hieronder een vergelijking van
de enkele-reisduur van enige plaatsen in
Zeeland naar Middelburg, resp. Goes.
Vlissingen
Grijpskerke 15
Oostburg 60
Terneuzen 100
Sas van Gent105
Hulst 105
Heinkenszand 40
Zierikzee 90
Nieuwerkerk105
Middelburg
20 min
Goes
30 min
3 5
75
80
110
9°
15
75
90
Gegeven nog de kwetsbare veerverbin-
dingen moeten inderdaad de afstanden
prohibitief worden geacht.
2. Goes ligt gunstiger ten opzichte van wes
telijk Noord-Brabant. Aangezien ook te
Breda, Roosendaal of Bergen op Zoom een
U.T.S. zal worden opgericht, kan dit ar
gument vervallen.
3. De industriële betekenis van Goes die
een geleidelijke vooruitgang vertoont
en die van Zuid-Beveland is weliswaar niet
groot, maar het leerlingenpotentieel van
Zuid-Beveland en Noord-Beveland is iets
groter dan van Walcheren. Het gaat er
om dit voor de industrie nieuwe potentieel
aan te boren, iets wat op Walcheren al in
meerdere mate gebeurt.
4. De opleiding voor weg- en waterbouw
kundige zou met het oog op het Deltaplan
iets gunstiger te Goes dan b.v. te Middel
burg zijn gevestigd.
Algemene conclusie.
Het vorenstaande heeft genoegzaam aan
getoond, dat één U.T.S. voor geheel Zeeland
illusoir mag worden genoemd. Zeeuwsch-
Vlaanderen en midden-Zeeland hebben voor
elkaar in dit opzicht geen betekenis.
Gezien het grote belang van meer en betere
opleidingsmogelijkheden in deze excentrisch
gelegen provincie waardoor de industrie
ontwikkeling kan worden gestimuleerd en
het grote vertrekoverschot kan worden afge
remd, heeft het E.T.l. voor Zeeland op de
bespreking van 20 februari 1956 het voorstel
gedaan om
in midden-Zeeland of in Zeeuwsch-Vlaan
deren een school te stichten en in het an
dere gebied een dépendance.
Aldus kan:
ie. de opleiding worden gedifferentieerd naar
de streekbehoefte;
2e. de lerarenbezetting volledig worden be
nut ambulante leraren
je. het totale investeringsbedrag aanmerke
lijk beneden dat voor twee scholen wor
den gehouden.
Alle betrokken partijen konden zich hierbij
aansluiten. Men besefte, dat het stichten van
één school zonder dépendance de hiervan uit
gesloten streek grote schade zou berokkenen.
Wij ontveinzen ons niet dat voor Zeeland
aldus meer wordt gevraagd dan is toegezegd.
Wij menen dit echter te mogen, ja te moeten
voorstellen, gezien de uiterst moeilijke geogra
fische situatie van onze provincie, die ons zo
vaak parten speelt. Geen enkel ander gewest
wordt daardoor zo ernstig gehandicapt in zijn
streven naar ontwikkeling.
Voor de keuze tussen de in aanmerking
komende plaatsen bevat het bovenstande de
ge gegevens.
47