ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 3/4 De vrachtauto heeft reeds veel voor de ontsluiting van dit gebied gedaan. West Zeeuwsch-Vlaanderen heeft relatief bijna 60 Oost Zeeuwsch-Vlaanderen bijna 20 °/o meer vrachtauto's dan Nederland als ge heel. Deze cijfers worden mede beïnvloed door het ontbreken van spoor en kanaal in het westen. Er blijkt echter ook uit, dat het park door het tijdverlies op de veren oneconomisch bezet is, of omgekeerd dat voor een bepaalde kwantiteit aan vervoer in Zeeuwsch- Vlaanderen meer vervoerseenheden nodig zijn. Voorts dat aan het toenemen van de actieradius van dit ver voermiddel juist bezuiden de Westerschelde paal en perk wordt gesteld. En ook hier blijkt weer de nood zaak van een vaste verbinding. Een nieuwe doorverbinding. Het is bekend dat het Deltaplan om rede nen van waterstaatkundige aard een bijna rechte verbinding inhoudt van Rotterdam naar Zierikzee. In Economische Statistische Berichten van 2 oktober 1954 hebben wij be rekend, dat een dam van Zierikzee naar Co- lijnsplaat in de toekomst een jaarlijks ver- keerseconomisch rendement zal geven dat de 2 miljoen benadert, zijnde bijna 10 van de aanlegkosten van j 20 miljoen. Deze ge dachte heeft steeds meer ingang gevonden en het is duidelijk dat zij verwerkelijkt gaat worden. Er rest dus nog „slechts" de over brugging van de Westerschelde. De vraag rijst dan ook welke offers er omstreeks 1970 jaarlijks gebracht moeten wor den om de Westerschelde te kruisen. Dit be drag zou immers als manoeuvre-ruimte ge bruikt kunnen worden voor een andere over gang dan die met veerponten. De gegevens uit het rapport van de Stichting voor Econo misch Onderzoek der Universiteit van Am sterdam („De Vraagstukken van het verkeer van Midden en Oost Zeeuwsch-Vlaanderen met overig Nederland", bijlage no. 8) uitge bracht aan de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen biedt ons de gelegenheid deze offers voor het veer Kruiningen-Perkpolder nader te berekenen. Dit rapport stelt de exploitatiekosten van de veerdienst, de nadelen voor het personen- en vrachtautoverkeer (uurverliezen en omwegen; exclusief wachttijden), de nadelen van het hoefijzerverkeer Zeeuwsch-VlaanderenAnt werpenNoord-Brabant (exclusief stagnatie van het veer door natuurlijke oorzaken) en de hogere stukgoederentarieven op en van Zeeuwsch-Vlaanderen ten gevolge van het veergebruik op minimaal ruim 7 miljoen en maximaal 11,5 miljoen (in tegenstelling tot het rapport gaan wij uit van een totale opheffing van de veerdienst Kruiningen-Perk polder). Voor de veren Breskens-Vlissingen en Terneuzen-Perkpolder zijn dergelijke bereke ningen nog niet uitgevoerd. Een globale kos- tenopstelling leert dat voor deze twee veren samen minstens een ongeveer gelijk bedrag hieraan kan worden toegevoegd. Met de over gangen over de Westerschelde zou dus om streeks 1970 een jaarlijks bedrag gemoeid zijn van 14 tot 23 miljoen of gekapitaliseerd een totaal bedrag van 350 miljoen tot 575 miljoen. Daarbij mag men optellen de niet in geld waardeerbare sociaal-psychologische voordelen als gevolg van een verkeersecono- misch betrekken van Zeeuwsch-Vlaanderen bij het Deltaplan. Wel in geld waardeerbaar, maar niet te benaderen is de scheppende eco nomische waarde die uit gaat van een vaste verkeersverbinding voor de streek zelf en dus voor geheel ons land, gezien de noodzaak van decentralisatie en vooral ook voor de Belgische Vlaanderens, die uit hun excen trische ligging zouden worden verlost. Met andere woorden gezegd: de opgeheven ver- keersspanningen tussen „Holland" en Vlaan deren en wat daar achter ligt zouden een aan merkelijk grotere waarde aannemen dan men nu kan voorspellen, daar een groot deel van die spanningen potentieel is. Elke belangrijke verkeersweg, hetzij tunnel of waterweg is steeds aangelegd met het oog op de vervoer- scheppende betekenis die er van uitgaat. Het hangt van de fantasie van de hoogste beleids organen af welke totale waarde men aan de opheffing van de veerdiensten wil toekennen. Maar maakt men ernst met de decentralisatie en met het inschakelen van het economisch- strategisch zo gunstig gelegen Westerschelde- bekken in de Benelux-huishouding, dan moet 66

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1956 | | pagina 8