No. 3/4 ZEEUWS TIJDSCHRIFT de „manoeuvreer-ruimte" op Yi tot /4 miljard worden geschat. Een hangbrug. MANOEUVREER-RUIMTEwaartoe anders dan tot overbrugging van de Wester schelde? Letterlijk een over bruggingwant herhaaldelijk is door deskun digen medegedeelddat de aanleg van een tunnel onder deze riviermond een technisch en financieel bijkans onmogelijk werk is. Letter lijk een overbrugging dat betekent een doorvaarhoogte van b.v. 50 of 60 meter voor de grote zeescheepvaart van en naar Ant werpen, dat betekent dus een hangbrug. Laat ons daarvoor de blik wenden naai de Verenigde Staten die althans economisch ons voorland zijn. Een voortdurende toene mende produktiviteit ongeveer 2 °/o per jaar) leidt ook in Nederland tot een steeds hoger welvaartspeil, en maakt de financiële midde len en de mankracht vrij voor verdere kapi taalvorming. Een deel van die kapitaalvor ming vindt zijn weg in de publieke sector, o.m. in de verkeerssector die voor de ont plooiing van het transport weer van zo groot belang is. Men bedenke, dat de toeneming van het verkeer in Nederland die van 1950 tot 1970 op een factor van 3,6 is gesteld eveneens van Amerikaanse normen is afgelezen. In Michigan (U.S.A.) wordt een hangbrug gebouwd, die twee schiereilanden op een afstand van 3 km van elkaar gelegen over de Strait of Mackinac gaat ver binden. De totale lengte van deze brug bedraagt 8.730 meter, de hangende overspanning meet 860 meter. Zij bedient een gebied van 6,4 miljoen inwoners en met 57 steden, die meer dan 10.000 inwoners tellen. De Mackinac Bridge Authority verschafte ons hier over de volgende inlichtingen. De kosten bedragen rond 100 miljoen, dat is uitgaande van het te im porteren materiaal en vakmanschap in Nederlandse valutawaarde 325 miljoen. In 1955 passeerden er over het veer dat thans nog de verbinding onderhoudt 940.000 voertuigen (over de Westerschelde in dat jaar rond 700.000). Na opening van de brug in 1958 schat men het verkeer op 1,9 miljoen, wat op de enorme vervoerscheppende betekenis wijst (uitgaande van de berekening van de Stichting Economisch Onderzoek schatten wij het verkeer over de Westerschelde in 1970 op 1,25 miljoen tot 1,9 miljoen auto's). Al deze om standigheden zijn verwant aan de situatie rond de Westerschelde, die zonder vaste oeververbinding een breuk blijft vormen in het economische landschap tus sen Lille en Amsterdam. Dit geldt zelfs voor de te overwinnen natuurlijke omstandigheden, daar de diepte- in de Strait of Mackinac oploopt tot 90 meter en de stromingen en weersomstandigheden er zeer ongustig kunnen zijn. Een belangrijk verschil is dat onder de Strait of Mackinac op overigens soms grote diepte gebroken rotsgesteente (breccie) aanwezig is. Hierop direct of op stalen palen zijn de funderingen De langste stalen hangbrug ter wereld zal binnen kort worden gebouwd over de Straat van Messina aan de voet van Italië naar het eiland Sicilië. Het is een ontwerp van Dr. David B. Steinman, raadgevend ingenieur te New York. De brug wordt 3300 m lang en bestaat uit twee etages, de onderste voor trein verkeer en de bovenste voor gewoon verkeer. De mid delste overspanning tussen de torens wordt 1524 m met twee zijoverspanningen van 732 m. De pijlers voor de torens kosten elk 34 miljoen gulden en komen op een diepte van ongeveer 130 m. De stalen constructie van de brug bestaat uit 74.500 ton en het gewicht der kabels is 46.500 ton. Het aantal kubieke meter beton bedraagt 535.000. De totale kosten der brug zijn on geveer 325 miljoen gulden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1956 | | pagina 9