No. 3/4
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
de „manoeuvreer-ruimte" op Yi tot /4
miljard worden geschat.
Een hangbrug.
MANOEUVREER-RUIMTEwaartoe
anders dan tot overbrugging van de
Wester schelde? Letterlijk een over
bruggingwant herhaaldelijk is door deskun
digen medegedeelddat de aanleg van een
tunnel onder deze riviermond een technisch en
financieel bijkans onmogelijk werk is. Letter
lijk een overbrugging dat betekent een
doorvaarhoogte van b.v. 50 of 60 meter voor
de grote zeescheepvaart van en naar Ant
werpen, dat betekent dus een hangbrug.
Laat ons daarvoor de blik wenden naai
de Verenigde Staten die althans economisch
ons voorland zijn. Een voortdurende toene
mende produktiviteit ongeveer 2 °/o per jaar)
leidt ook in Nederland tot een steeds hoger
welvaartspeil, en maakt de financiële midde
len en de mankracht vrij voor verdere kapi
taalvorming. Een deel van die kapitaalvor
ming vindt zijn weg in de publieke sector,
o.m. in de verkeerssector die voor de ont
plooiing van het transport weer van zo groot
belang is. Men bedenke, dat de toeneming van
het verkeer in Nederland die van 1950 tot
1970 op een factor van 3,6 is gesteld eveneens
van Amerikaanse normen is afgelezen.
In Michigan (U.S.A.) wordt een hangbrug gebouwd,
die twee schiereilanden op een afstand van 3 km van
elkaar gelegen over de Strait of Mackinac gaat ver
binden. De totale lengte van deze brug bedraagt
8.730 meter, de hangende overspanning meet 860 meter.
Zij bedient een gebied van 6,4 miljoen inwoners en
met 57 steden, die meer dan 10.000 inwoners tellen.
De Mackinac Bridge Authority verschafte ons hier
over de volgende inlichtingen. De kosten bedragen
rond 100 miljoen, dat is uitgaande van het te im
porteren materiaal en vakmanschap in Nederlandse
valutawaarde 325 miljoen. In 1955 passeerden er
over het veer dat thans nog de verbinding onderhoudt
940.000 voertuigen (over de Westerschelde in dat jaar
rond 700.000). Na opening van de brug in 1958 schat
men het verkeer op 1,9 miljoen, wat op de enorme
vervoerscheppende betekenis wijst (uitgaande van de
berekening van de Stichting Economisch Onderzoek
schatten wij het verkeer over de Westerschelde in 1970
op 1,25 miljoen tot 1,9 miljoen auto's). Al deze om
standigheden zijn verwant aan de situatie rond de
Westerschelde, die zonder vaste oeververbinding een
breuk blijft vormen in het economische landschap tus
sen Lille en Amsterdam. Dit geldt zelfs voor de te
overwinnen natuurlijke omstandigheden, daar de diepte-
in de Strait of Mackinac oploopt tot 90 meter en de
stromingen en weersomstandigheden er zeer ongustig
kunnen zijn. Een belangrijk verschil is dat onder de
Strait of Mackinac op overigens soms grote diepte
gebroken rotsgesteente (breccie) aanwezig is. Hierop
direct of op stalen palen zijn de funderingen
De langste stalen hangbrug ter wereld zal binnen
kort worden gebouwd over de Straat van Messina aan
de voet van Italië naar het eiland Sicilië. Het is een
ontwerp van Dr. David B. Steinman, raadgevend
ingenieur te New York. De brug wordt 3300 m lang
en bestaat uit twee etages, de onderste voor trein
verkeer en de bovenste voor gewoon verkeer. De mid
delste overspanning tussen de torens wordt 1524 m
met twee zijoverspanningen van 732 m. De pijlers voor
de torens kosten elk 34 miljoen gulden en komen op
een diepte van ongeveer 130 m. De stalen constructie
van de brug bestaat uit 74.500 ton en het gewicht der
kabels is 46.500 ton. Het aantal kubieke meter beton
bedraagt 535.000. De totale kosten der brug zijn on
geveer 325 miljoen gulden.