Fig. 10. Fig. 11. Fig. 12. de deur aan de straat ligt, komt men er ook gemakkelijker toe deze open te doen! Iets anders is het als ingang en etalage beide wor den teruggebouwd. Dit geeft de gelegenheid voor passanten om rustig te kijken, zonder door de menigte in de winkelstraat opzij te worden geduwd. In deze terugliggende ruimte kunnen dan aan de zijkanten nog ondiepe etalages gebouwd worden (Fig. 15). Tevens wordt op deze wijze de zo gewenste zonwe ring geschapen. Het uiterlijk aspect van de winkel wordt, behalve door de vorm, ook in hoge mate be paald door de materialen. Een kostbare spie gelruit omlijst door geëmailleerd beton, zal toch steeds een armelijke indruk blijven ma ken. Natuursteen, kunststeen, soms ook draad glas, gekleurd glas, hout of tegels bieden goe de mogelijkheden. Ten enen male af te raden is echter het „verrijken" met een groot aantal soorten materialen. Een dergelijke stalenkaart geeft een „rammelende" gevel, en doet denken aan een niet voltooide verbouwing. Het mate riaal kan ook een middel zijn om iets van het karakter van de zaak uit te drukken: b.v. ge olied hout voor een leerwinkel, zwart glas voor een fotograaf. Bij de keuze van het ge schikte materiaal spelen natuurlijk ook de kosten een grote rol. Al de in bijgaande schets jes aangegeven oplossingen zijn echter binnen het raam van de gebruikelijke m3 prijzen uit te voeren, in eenvoudige materialen. In de zomer is het zonnescherm meestal een sprekend element. Dit dient gelijktijdig met de winkel ontworpen en tijdens de bouw aangebracht te worden, en niet achteraf op willekeurige wijze er aan toegevoegd. Een in gebouwd zonnescherm is veelal fraaier dan een opliggend. Het is duurder in de aanschaf, maar gaat ook langer mee. Grote moeilijkheden geeft tenslotte de re clame. In verschillende branches wordt op de winkelier pressie uitgeoefend door fabrikanten om borden met hun fabrieksmerken op de gevel van zijn zaak aan te brengen. Ik denk hierbij b.v. aan tabak, fotografische artikelen en alcoholica. Tussen de schilden van de di verse fabrikanten bestaat geen enkele harmo nie, noch in vorm, noch in gebruikt letter type, noch in kleur. Een met deze borden „versierde" pui maakt wel een heel armoedige indruk. Van de oor spronkelijke gevel blijft weinig meer te zien alleen een verbrokkelde legkaart van stuk jes muur. Een enkele forse reclame is veel op vallender dan de postzegelverzameling van staande en liggende, ronde en vierkante bor den. Op een winkel hoort reclame thuis maar dan opvallend door duidelijkheid en/óf grootte, en niet door hoeveelheid! 176

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1956 | | pagina 22