Een Frans symbolist bezocht de tuin van Nederland No. 6 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Over een Walcheren-nummervan de „Revue Blanche" et les Néréides aux tresses eraperlées l'entretiennent des nouvelles que les mouettes tire d'aiie apportent des terres fabuleuses. Gustave KahnLe Livre d'images. a) Na de romanticus Victor Hugo en Edmondo de Ami- cis, de naturalist die Zola, Verga en Daudet bewonder de, maar tegelijk ook Hugo vereerde 1), verstrijken meer dan twintig jaar voordat wederom een bekend buiten lands letterkundige Zeeland bezoekt. De tijden zijn gron dig veranderd: moderne idee ën hebben haar intree ge daan. Holland is dank zij de beweging van Tachtig uit de negentiende eeuwse sluimer geen slaap, maar ook geen waken: een smeulend vuur waaruit een grote brand zou ontstaan tot scheppend kunstenaarschap gewekt. Jong-Holland dringt tot in alle provincies door, ook tot in Zeeland, waar de doeken van een Toorop en een Hart Nibbrig het Zeeuwse land schap en de Zeeuwen zelf in een nieuw licht gezien, om toveren tot een mysterieus landschap met mystieke we zens bevolkt. Het was het Franse Sym bolisme dat hier mede zijn invloed deed gelden: reeds vóór het bezoek dat Paul Verlaine, de grote voorloper dezer moderne artistieke stroming, bracht aan Am sterdam en Den Haag, de centra der Nieuwe Gids beweging, was de kunst in het teken ener moderne mys tiek komen te staan ter ver vanging van de „copiëer- kunst des dagelijksen levens" die sinds de dagen van Hil- debrand meer en meer te onzent gecultiveerd was en dank zij realisme en natura lisme haar uiteindelijke be kroning had verkregen, waarbij de beschrijvingskunst zich tot een uiterst zorgvul dig verzorgde ciseleer- en jineer-kunstnij verheid had ontwikkeld, die allengs nauwelijks meer te vernieu wen viel. Op dit op de spits gedre ven realisme moest vroeg of laat wel een reactie volgen. En wij zien dan ook, reeds enkele jaren na de oprichting van De Nieuwe Gids, een Van Aletrino, een Delang, een Erenseen Diepenbrock breken met het werk van de oprichters van het bekende tijdschrift, ofschoon van de ze er enkele waaronder Van Deyssel en Van Looy b.v.) eveneens het roer omgooiden en symbolistisch werk gingen schrijven. Men zou hen de Negentigers kunnen noemen die in plaats van de vaak brute werkelijkheid (die in Breitner een harer geniaalste vertolkers vond) het myste rie brachten der indirecte weergave, der suggestie, waarbij de achtergrond be langrijker werd dan de voor grond, de afglans schoner dan de glans zelf van het licht, een wereld waarin de dingen meer opgeroepen werden dan dat men ze weergaf of als het ware fotografisch juist reprodu ceerde. BIJ dit alles was het wederom Frankrijk dat bij wijze van spreken de model len leverde waardoor deze nieuw-lich- ters artistiek geïnspireerd werden. De Franse, vaak frivole, maar dan tegelijk etherische Muze maakte bij deze sluimerende geesten de gedachte wakker aan een schier vergeestelijk- Zie de interessante hoofdstukken over bezoeken, aan Hugo en Zola door De Amicis in de zomer van 1878 gebracht, in Ricordi di Parigi (Milano, Treves, 1879). 161

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1956 | | pagina 7