ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 3
totale lengte van de brug 5000 50 X 70
40 X 35 is rond 10.000 m wordt. Hiervan
kan natuurlijk een gedeelte aarden oprit zijn.
De funderingsdiepte van de pijlers van de
hangbrug kan gesteld worden op 60 a 70 m
beneden de waterspiegel. Bij een doorbuiging
van de hangkabel van 1/10 van de overspan
ning, worden de pylonen (de zich op de
hoofdpijlers bevindende ondersteuningscon
structies voor de hangkabel) 70 1/10 (500
a 600) rond 125 m hoog.
Drie methoden.
ER zijn een drietal methoden van tunnel
bouw, de zgn. schildmethode, de zink-
niethode en de open bouwputmethode,
volgens welke in dezelfde volgorde de tunnels
te Antwerpen, Rotterdam en Velzen zijn ge
maakt, die zich in principe, hetzij afzonder
lijk, hetzij gecombineerd, lenen voor de ver
werkelijking van een tunnel door de Wester-
schelde.
Vele bijzondere moeilijkheden zullen echter
moeten worden opgelost, daar goed vergelij
kingsmateriaal ontbreekt. Er zijn in de wereld
vrij veel en ook zeer lange tunnels gebouwd
maar de tunnels, die in lengte vergelijkbaar
zijn met een Westerscheldetunnel ter hoogte
van Terneuzen, zijn meestal gebouwd in rots
grond, vaste klei en dergelijke samenhangende
grondsoorten en onder zeer afwijkende om
standigheden.
Een brug staat er wat dat betreft beter
voor. Er zijn verscheidende hangbruggen ge
bouwd met een vrije overspanning van meer
dan 1000 m zoals:
Naam van de brug
George Washington
Straat Mackinac
Golden Gate
Tacoma
Lengte van de
midden-
1000
1150
1300
1000
Jaar van
aanleg
1931
in aanbouw
1937
1940/1950
(door storm vernield enkele maanden na voltooiing)
In het ontwerp voor een hangbrug over de
Straat van Messina, gaat men zelfs tot een
middenoverspanning van 1500 m. Ook een
funderingsdiepte van 60 a 70 m is niets bij
zonders. Bij de brug over de Straat van
Mackinac heeft men door dikke lagen slib op
60. m diepte gefundeerd en de hoofdpijlers
voor de brug over de Straat van Messina
denkt men aan te leggen op een diepte van
plm. 120 m. De pylonen van deze brug steken
240 m boven de waterspiegel uit!
Wat zullen deze werken gaan kosten?
De tunnel zeer globaal geschat f 600 mil
joen; de brug rond f 400 miljoen. Deze ge
tallen steunen niet op een nauwkeurige be
rekening van de objecten zelf doch zijn aan
de hand van vergelijking met soortgelijke wer
ken tot stand gekomen en geven alleen een
orde van grootte aan. Verder zijn in deze be
dragen niet de kosten begrepen voor aan- en
afvoerwegen, voorzieningen aan de Wester-
schelde ten behoeve van het scheepvaartver
keer en dergelijke bijkomende werken. In hoe
verre het economisch verantwoord zou zijn
nu al met de bouw van een dergelijk kunst
werk te beginnen, laat ik in het midden. Naast
een aantal weegbare factoren spelen er zo
veel imponderabilia, zowel economische als
niet-economische een rol, dat een goede renta-
biliteitsberekening wel haast tot de onmoge
lijkheden behoort.
Nog enkele cijfers.
DE gezamenlijke veerdiensten over de
Westerschelde kosten nu jaarlijks rond
4,5 miljoen en na aanschaffing van
de grote boten op de lijn Vlissingen-Breskens
plm. 5,5 miljoen.
Stel de kosten van een vaste oeververbin
ding in de orde van grootte van 500 mil
joen gulden, rente afschrijving op 5 en
onderhoud exploitatie op 1 dan worden
de jaarlijkse kosten dus f 30 miljoen.
Een vaste oeververbinding vervangt één
veer en ontlast de beide anderen. Aangenomen,
dat de jaarlijkse kosten van de veerdiensten
over de Westerschelde hierbij zullen dalen tot
plm. een derde rond 2 miljoen, dan wor
den de totale jaarlijkse kosten van vaste oever
verbinding en gereduceerde veerdiensten 32
miljoen.
72