ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 3 totale lengte van de brug 5000 50 X 70 40 X 35 is rond 10.000 m wordt. Hiervan kan natuurlijk een gedeelte aarden oprit zijn. De funderingsdiepte van de pijlers van de hangbrug kan gesteld worden op 60 a 70 m beneden de waterspiegel. Bij een doorbuiging van de hangkabel van 1/10 van de overspan ning, worden de pylonen (de zich op de hoofdpijlers bevindende ondersteuningscon structies voor de hangkabel) 70 1/10 (500 a 600) rond 125 m hoog. Drie methoden. ER zijn een drietal methoden van tunnel bouw, de zgn. schildmethode, de zink- niethode en de open bouwputmethode, volgens welke in dezelfde volgorde de tunnels te Antwerpen, Rotterdam en Velzen zijn ge maakt, die zich in principe, hetzij afzonder lijk, hetzij gecombineerd, lenen voor de ver werkelijking van een tunnel door de Wester- schelde. Vele bijzondere moeilijkheden zullen echter moeten worden opgelost, daar goed vergelij kingsmateriaal ontbreekt. Er zijn in de wereld vrij veel en ook zeer lange tunnels gebouwd maar de tunnels, die in lengte vergelijkbaar zijn met een Westerscheldetunnel ter hoogte van Terneuzen, zijn meestal gebouwd in rots grond, vaste klei en dergelijke samenhangende grondsoorten en onder zeer afwijkende om standigheden. Een brug staat er wat dat betreft beter voor. Er zijn verscheidende hangbruggen ge bouwd met een vrije overspanning van meer dan 1000 m zoals: Naam van de brug George Washington Straat Mackinac Golden Gate Tacoma Lengte van de midden- 1000 1150 1300 1000 Jaar van aanleg 1931 in aanbouw 1937 1940/1950 (door storm vernield enkele maanden na voltooiing) In het ontwerp voor een hangbrug over de Straat van Messina, gaat men zelfs tot een middenoverspanning van 1500 m. Ook een funderingsdiepte van 60 a 70 m is niets bij zonders. Bij de brug over de Straat van Mackinac heeft men door dikke lagen slib op 60. m diepte gefundeerd en de hoofdpijlers voor de brug over de Straat van Messina denkt men aan te leggen op een diepte van plm. 120 m. De pylonen van deze brug steken 240 m boven de waterspiegel uit! Wat zullen deze werken gaan kosten? De tunnel zeer globaal geschat f 600 mil joen; de brug rond f 400 miljoen. Deze ge tallen steunen niet op een nauwkeurige be rekening van de objecten zelf doch zijn aan de hand van vergelijking met soortgelijke wer ken tot stand gekomen en geven alleen een orde van grootte aan. Verder zijn in deze be dragen niet de kosten begrepen voor aan- en afvoerwegen, voorzieningen aan de Wester- schelde ten behoeve van het scheepvaartver keer en dergelijke bijkomende werken. In hoe verre het economisch verantwoord zou zijn nu al met de bouw van een dergelijk kunst werk te beginnen, laat ik in het midden. Naast een aantal weegbare factoren spelen er zo veel imponderabilia, zowel economische als niet-economische een rol, dat een goede renta- biliteitsberekening wel haast tot de onmoge lijkheden behoort. Nog enkele cijfers. DE gezamenlijke veerdiensten over de Westerschelde kosten nu jaarlijks rond 4,5 miljoen en na aanschaffing van de grote boten op de lijn Vlissingen-Breskens plm. 5,5 miljoen. Stel de kosten van een vaste oeververbin ding in de orde van grootte van 500 mil joen gulden, rente afschrijving op 5 en onderhoud exploitatie op 1 dan worden de jaarlijkse kosten dus f 30 miljoen. Een vaste oeververbinding vervangt één veer en ontlast de beide anderen. Aangenomen, dat de jaarlijkse kosten van de veerdiensten over de Westerschelde hierbij zullen dalen tot plm. een derde rond 2 miljoen, dan wor den de totale jaarlijkse kosten van vaste oever verbinding en gereduceerde veerdiensten 32 miljoen. 72

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 10