No. 3 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Dit is een zeer aanmerkelijk verschil met de jaarlijkse kosten, verbonden aan de veerver- bindingen. Er zijn uiteraard nog allerlei andere factoren in het geding zowel in het voordeel als in het nadeel van een vaste oeververbin ding zoals tijdverlies, slijtage van de vervoer middelen, grotere bedrijfszekerheid enz. De zeer hoge prijs die voor een vaste oeverver binding over de Westerschelde betaald moet worden, vindt zijn oorzaak niet alleen in het feit, dat de Schelde een zeer belangrijke scheepvaartroute is, maar is vooral een gevolg van de brede en wispelturige Scheldestroom waardoor ter hoogte van Terneuzen elke 6 uur ruim Yi miljard m3 water trekt. Schept het grillige karakter van het water problemen voor een vaste oeververbinding, voor de scheepvaart is het ook niet alles, ge tuige o.a. de vele strandingen en de minder talrijke, maar toch ook nog al eens voorko mende aanvaringen. Ook vormt het brede, nog steeds vrij wilde water in menig opzicht een bedreiging voor het aangrenzende land. De vaak steile onderzeese oevers moeten ten koste van zeer hoge uitgaven worden be schermd ter instandhouding van de hoogwa terkering ter plaatse, waarbij langs de kustlijn van Zeeuwsch-Vlaanderen, maar ook langs de Zuid-Bevelandse kust het gevaar voor oever- en dijkvallen altijd aanwezig is. Daarnaast kunnen op het zeer brede water, met zijn grote verschillen tussen hoog en laag water nog vrij hoge golven tot ontwikkeling komen, die weer zware hoogwaterkeringen eisen. DE drie genoemde grote problemen betref fende de Westerschelde, die al langere of kortere tijd de aandacht hebben, te weten: de waterkering, zowel onder als boven water, de normalisatie en een vaste oeverver binding, zullen vroeg of laat wel tot een op lossing moeten komen. Hiermede zijn en zullen zeer grote bedragen zijn gemoeid. Het verbe teren en instandhouden van de zeewering vraagt verscheidene honderden miljoenen, de kosten van een vaste oeververbinding liggen in dezelfde orde van grootte. Het bedrag, dat met een doelmatige normalisatie gemoeid zal zijn is door mij niet getracht te schatten, doch zal de kosten van de zeewering en vaste oever verbinding waarschijnlijk vele malen over treffen. Zouden deze drie grote werken in één groot verband tezamen kunnen worden uit gevoerddan zouden de totale kosten voor het werk als geheel beslist lager en waar schijnlijk aanzienlijk lager zijn dan bij uit voering van de werken afzonderlijkin een volgorde, waarbij niet geprofiteerd kan worden van de resultaten van de andere werken. Het ziet er echter wel naar uit, dat dit laatste zal gebeuren. De normalisatie, het verreweg belangrijkste werk, is een moeilijke internationale zaak, die nog wel niet zo gauw tot een oplossing zal komen en wellicht pas ter eniger tijd door de dwang der omstandigheden opgelegd zal worden. De beveiliging van de landen aan de Wes terschelde, een nationale zaak, kan hier niet op wachten. De vaste oeververbinding over de Schelde, zo ooit, waarschijnlijk alleen rendabel, gezien in internationale verhoudingen, krijgt mis schien pas zijn kansen bij een normalisatie van de Westerschelde. Deze beide in zekere zin internationale aangelegenheden kunnen elkaar in dit opzicht gunstig beïnvloeden en in één geheel gezien wellicht meer kans hebben tot stand te komen dan ieder afzonderlijk. 73

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 11