No. 3
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Dit is een zeer aanmerkelijk verschil met de
jaarlijkse kosten, verbonden aan de veerver-
bindingen. Er zijn uiteraard nog allerlei andere
factoren in het geding zowel in het voordeel
als in het nadeel van een vaste oeververbin
ding zoals tijdverlies, slijtage van de vervoer
middelen, grotere bedrijfszekerheid enz. De
zeer hoge prijs die voor een vaste oeverver
binding over de Westerschelde betaald moet
worden, vindt zijn oorzaak niet alleen in het
feit, dat de Schelde een zeer belangrijke
scheepvaartroute is, maar is vooral een gevolg
van de brede en wispelturige Scheldestroom
waardoor ter hoogte van Terneuzen elke 6
uur ruim Yi miljard m3 water trekt.
Schept het grillige karakter van het water
problemen voor een vaste oeververbinding,
voor de scheepvaart is het ook niet alles, ge
tuige o.a. de vele strandingen en de minder
talrijke, maar toch ook nog al eens voorko
mende aanvaringen. Ook vormt het brede,
nog steeds vrij wilde water in menig opzicht
een bedreiging voor het aangrenzende land.
De vaak steile onderzeese oevers moeten ten
koste van zeer hoge uitgaven worden be
schermd ter instandhouding van de hoogwa
terkering ter plaatse, waarbij langs de kustlijn
van Zeeuwsch-Vlaanderen, maar ook langs de
Zuid-Bevelandse kust het gevaar voor oever-
en dijkvallen altijd aanwezig is. Daarnaast
kunnen op het zeer brede water, met zijn
grote verschillen tussen hoog en laag water
nog vrij hoge golven tot ontwikkeling komen,
die weer zware hoogwaterkeringen eisen.
DE drie genoemde grote problemen betref
fende de Westerschelde, die al langere
of kortere tijd de aandacht hebben, te
weten: de waterkering, zowel onder als boven
water, de normalisatie en een vaste oeverver
binding, zullen vroeg of laat wel tot een op
lossing moeten komen. Hiermede zijn en zullen
zeer grote bedragen zijn gemoeid. Het verbe
teren en instandhouden van de zeewering
vraagt verscheidene honderden miljoenen, de
kosten van een vaste oeververbinding liggen in
dezelfde orde van grootte. Het bedrag, dat
met een doelmatige normalisatie gemoeid zal
zijn is door mij niet getracht te schatten, doch
zal de kosten van de zeewering en vaste oever
verbinding waarschijnlijk vele malen over
treffen.
Zouden deze drie grote werken in één
groot verband tezamen kunnen worden uit
gevoerddan zouden de totale kosten voor
het werk als geheel beslist lager en waar
schijnlijk aanzienlijk lager zijn dan bij uit
voering van de werken afzonderlijkin een
volgorde, waarbij niet geprofiteerd kan
worden van de resultaten van de andere
werken. Het ziet er echter wel naar uit, dat
dit laatste zal gebeuren. De normalisatie,
het verreweg belangrijkste werk, is een
moeilijke internationale zaak, die nog wel
niet zo gauw tot een oplossing zal komen
en wellicht pas ter eniger tijd door de
dwang der omstandigheden opgelegd zal
worden.
De beveiliging van de landen aan de Wes
terschelde, een nationale zaak, kan hier niet
op wachten.
De vaste oeververbinding over de Schelde,
zo ooit, waarschijnlijk alleen rendabel, gezien
in internationale verhoudingen, krijgt mis
schien pas zijn kansen bij een normalisatie van
de Westerschelde. Deze beide in zekere zin
internationale aangelegenheden kunnen elkaar
in dit opzicht gunstig beïnvloeden en in één
geheel gezien wellicht meer kans hebben tot
stand te komen dan ieder afzonderlijk.
73