ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 3
stenaar met het ietwat ironische praedicaat
van „zondagsschilder" te betitelen, want het
aantal uren dat hij zowel 's avonds als 's
nachts aan zijn kunst offert verschilt in wer
kelijkheid niet met dat van beroepsschilders.
Zijn hartstochtelijke schildersdrift drijft
hem echter tot een bijzonder grote produkti-
viteit die het gehalte van zijn kunst niet altijd
ten goede komt en tengevolge waarvan zijn
omvangrijke oeuvre dan ook ongelijksoortig
van kwaliteit is geworden.
Pihl is geen gecultiveerd kunstenaar. Een
academische schildersopleiding heeft hij niet
genoten en aan het geargumenteer en getheore
tiseer der moderne kunstenaars neemt hij hoe
genaamd geen deel. Zijn kracht schuilt in zijn
directheid en spontaniteit. Systeem en inhoud
zijn bij hem dan ook ondergeschikt gemaakt
aan gevoel en visuele emotie.
Hoewel het spontane element en de visuele
emotie fundamenteel impressionistische ken
merken zijn en Pihl in het verwaarlozen van
structuur en onderwerp soms zo ver gaat dat
hij tot een bijna volledige oplossing van de
vorm komt, kan men hem door zijn positieve
negatie van het principe der kleurontmenging
geen wezenlijk impressionist meer noemen.
Een van zijn beste werken is ongetwijfeld
het sterk synthetisch gezien „opbouw". Zoals
bijna al zijn doeken heeft de kunstenaar ook
dit schilderij met het paletmes bewerkt, waar
door een ruige vibrerende factuur is ontstaan.
Het volle, gloeiende coloriet met zijn onein
dige verscheidenheid van rode, blauwe en gele
kleurvlekjes bezit de tintelende en mozaïek
achtige charme van een gedivisioneerd schil
derij. De ongebonden en toch krachtige lijnen
die de compositie in verticale richting door
snijden vormen een reeks van expressieve ac
centen, die het schilderij nog andere dan louter
zinnenstrelende waarden verlenen.
Bram Pihl, Opbouw, olieverf, 66 X 92 cm (eigendom Drs. M. C. Verburg, Middelburg).
Bram Pihl, geboren 1909 te Vlissingen en werkzaam aldaar.
Vorming: Autodidact.
Beoefent de vrije schilderkunst. Foto Studio Leo Zandor, Vlissingen.
80