No. 3 ZEEUWS TIJDSCHRIFT STRENGER, geestelijker en meer op het innerlijk leven gericht is de bedachtzame kunst van Hans Heeren. Zijn oudste doe ken, welke de indruk wekken moeizaam tot stand te zijn gekomen, zijn vaak somber en soms doorhuiverd van een beklemmende sfeer. Later verheldert zijn palet en wint zijn werk allengs aan kracht en diepte. In zijn sneeuwlandschap heeft Heeren reeds een bijna volkomen harmonie van inhoud en vorm weten te bereiken, terwijl hij zich in zijn laatste werk meer en meer op de inhoud en het spirituele element concentreert. Met de oude cultuurstijlen als stimulans zoekt hij naar een nieuwe spiritualiteit, waardoor de non- figuratieve expansie in zijn kunst geen absorp- tiemogelijkheid krijgt. Door strenge stylering, een vereenvoudigd kleurgebruik en een diepte-ontwijkende pers pectief streeft deze kunstenaar kennelijk een doelbewuste handhaving van het vlak na. Met een zuiver gevoel voor rhythme en improvisa tie weet Heeren dit alles steeds boeiend en le vendig te houden, zodat zijn doordachte con structie nergens ontaardt in een dode schema- tiek. Het monumentale karakter en de decoratie ve kwaliteiten van zijn kunst resulteerden dan ook in enkele geslaagde muurschilderingen in Eindhoven en Oostburg. Heeren is een gelovig katholiek en als zo danig zal hij zich ongetwijfeld sterk tot Bij belse interpretaties aangetrokken voelen. In zijn „opstanding" verrast deze schilder met een ander thema dan de bijna tot een cliché geworden uitbeelding van een uit het graf oprijzende Christus. De serene kracht die Hans Heeren, Opstanding, olieverf, 102 X 140 cm. Hans Heeren, geboren 1926 te Middelburg en werkzaam aldaar. Vorming: Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam en Jan van Eijck-Academie te Maastricht. Wandschildering in een R.K. school te Eindhoven en in de foyer van het Ledeltheater te Oostburg. 81

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 19