No. 3
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
STRENGER, geestelijker en meer op het
innerlijk leven gericht is de bedachtzame
kunst van Hans Heeren. Zijn oudste doe
ken, welke de indruk wekken moeizaam tot
stand te zijn gekomen, zijn vaak somber en
soms doorhuiverd van een beklemmende sfeer.
Later verheldert zijn palet en wint zijn
werk allengs aan kracht en diepte.
In zijn sneeuwlandschap heeft Heeren reeds
een bijna volkomen harmonie van inhoud en
vorm weten te bereiken, terwijl hij zich in zijn
laatste werk meer en meer op de inhoud en
het spirituele element concentreert. Met de
oude cultuurstijlen als stimulans zoekt hij naar
een nieuwe spiritualiteit, waardoor de non-
figuratieve expansie in zijn kunst geen absorp-
tiemogelijkheid krijgt.
Door strenge stylering, een vereenvoudigd
kleurgebruik en een diepte-ontwijkende pers
pectief streeft deze kunstenaar kennelijk een
doelbewuste handhaving van het vlak na. Met
een zuiver gevoel voor rhythme en improvisa
tie weet Heeren dit alles steeds boeiend en le
vendig te houden, zodat zijn doordachte con
structie nergens ontaardt in een dode schema-
tiek.
Het monumentale karakter en de decoratie
ve kwaliteiten van zijn kunst resulteerden dan
ook in enkele geslaagde muurschilderingen in
Eindhoven en Oostburg.
Heeren is een gelovig katholiek en als zo
danig zal hij zich ongetwijfeld sterk tot Bij
belse interpretaties aangetrokken voelen.
In zijn „opstanding" verrast deze schilder
met een ander thema dan de bijna tot een
cliché geworden uitbeelding van een uit het
graf oprijzende Christus. De serene kracht die
Hans Heeren, Opstanding, olieverf, 102 X 140 cm.
Hans Heeren, geboren 1926 te Middelburg en werkzaam aldaar.
Vorming: Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam en Jan van Eijck-Academie te Maastricht.
Wandschildering in een R.K. school te Eindhoven en in de foyer van het Ledeltheater te Oostburg.
81