No. 3
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
kracht vroeg of laat wel moest erkennen.
Hoezeer de moderne kunst onze bewonde
ring ook verdient, toch mag niet worden ver
geten dat deze beweging naast haar grote en
serieuze beoefenaars talloze op sensatie en sno
bisme speculerende figuren telt die met luide
knaleffecten en wilde verfspuiterij de voosheid
van hun techniek trachten te overschreeuwen
en daarmede soms verbijsterende successen
oogsten.
Bezien wij tegen deze luidruchtige achter
grond het subtiele en ingetogen werk van Van
Gelder dan ondergaan wij des te sterker de
weldadige invloed van zijn zuiver en bezadigd
kunstenaarschap.
Met welk een strenge discipline, uiterste
concentratie en toegespitste exactheid moet dit
oeuvre van fijn geobserveerde tekeningen, et
sen, litho's en houtgravures tot stand zijn ge
komen. Want in de precieze weergave van de
uiterlijke verschijning der dingen bereikt deze
graficus een zeer hoge graad van perfectie.
Hoewel Van Gelder zelfs het geringste de
tail niet aan zijn opmerkzaamheid laat ont
snappen weet hij zijn composities door een
juist gevoel voor maat en orde toch duidelijk
en overzichtelijk te houden.
Nooit berust deze kunstenaar in één bepaal
de technische methode, maar steeds beproeft
hij andere mogelijkheden, zodat zijn techniek
altijd weer boeit door afwisseling en verschei
denheid. Past hij eenmaal een bepaalde manier
toe, dan wordt deze over het gehele vlak der
compositie streng gehandhaafd, waardoor een
universele gaafheid en eenheid van voordracht
wordt verkregen.
De laatste tijd concentreert Van Gelder zich
meer op de etskunst waarin een zekere verbre
ding van zijn techniek en een toenemende
vormkracht valt te constateren.
•k -k
k
VAN non-figuratieve invloeden is in de
Zeeuwse beeldhouwkunst nog niets te
bespeuren. Wel drijft Liesbeth Messer in
haar laatste werk de vormdeformatie soms
Liesbeth Messer, Schoolmeisjes, brons, hoogte 95 cm.
Liesbeth Messer, geboren 1914 te Amsterdam en werkzaam te
Vlissingen.
Vorming: Kunstnijverheidsschool en Rijksacademie. Werkt in steen,
terracotta en brons.
Reisde in Frankrijk, Italië en Zweden.
Werken voor gebouwen: Ned. Hervormde Kerk te Oostburg,
Provinciale Bibliotheek Middelburg, Sociëteit Belgisch Loodswezen
Vlissingen, Meisjesschool Deventer, woonhuizen Goes en Vlis
singen.
Monumenten: begraafplaats Oostburg en Domburg, Eenhoorn
Oostburg.
tamelijk ver door maar de figurale voorstel
ling blijft altijd nog duidelijk herkenbaar.
Door het gering aantal beeldhouwers bezit
Zeeland een schrale voedingsbodem voor
sculpturale mogelijkheden. Bovendien wordt
de ontwikkeling van Philip ten Klooster ge
remd door veel restauratiewerk, dat op de
vorming van zijn persoonlijke stijl soms ver
troebelend werkt.
Liesbeth Messer heeft wat meer bewegings
vrijheid tot beoefening van de vrije plastiek,
hetgeen de ontwikkeling van haar kunst on
getwijfeld ten goede komt.
Langzamerhand evolueert zij via een enigs
zins ronde vormbehandeling naar een meer
83