No. 3 ZEEUWS TIJDSCHRIFT kracht vroeg of laat wel moest erkennen. Hoezeer de moderne kunst onze bewonde ring ook verdient, toch mag niet worden ver geten dat deze beweging naast haar grote en serieuze beoefenaars talloze op sensatie en sno bisme speculerende figuren telt die met luide knaleffecten en wilde verfspuiterij de voosheid van hun techniek trachten te overschreeuwen en daarmede soms verbijsterende successen oogsten. Bezien wij tegen deze luidruchtige achter grond het subtiele en ingetogen werk van Van Gelder dan ondergaan wij des te sterker de weldadige invloed van zijn zuiver en bezadigd kunstenaarschap. Met welk een strenge discipline, uiterste concentratie en toegespitste exactheid moet dit oeuvre van fijn geobserveerde tekeningen, et sen, litho's en houtgravures tot stand zijn ge komen. Want in de precieze weergave van de uiterlijke verschijning der dingen bereikt deze graficus een zeer hoge graad van perfectie. Hoewel Van Gelder zelfs het geringste de tail niet aan zijn opmerkzaamheid laat ont snappen weet hij zijn composities door een juist gevoel voor maat en orde toch duidelijk en overzichtelijk te houden. Nooit berust deze kunstenaar in één bepaal de technische methode, maar steeds beproeft hij andere mogelijkheden, zodat zijn techniek altijd weer boeit door afwisseling en verschei denheid. Past hij eenmaal een bepaalde manier toe, dan wordt deze over het gehele vlak der compositie streng gehandhaafd, waardoor een universele gaafheid en eenheid van voordracht wordt verkregen. De laatste tijd concentreert Van Gelder zich meer op de etskunst waarin een zekere verbre ding van zijn techniek en een toenemende vormkracht valt te constateren. •k -k k VAN non-figuratieve invloeden is in de Zeeuwse beeldhouwkunst nog niets te bespeuren. Wel drijft Liesbeth Messer in haar laatste werk de vormdeformatie soms Liesbeth Messer, Schoolmeisjes, brons, hoogte 95 cm. Liesbeth Messer, geboren 1914 te Amsterdam en werkzaam te Vlissingen. Vorming: Kunstnijverheidsschool en Rijksacademie. Werkt in steen, terracotta en brons. Reisde in Frankrijk, Italië en Zweden. Werken voor gebouwen: Ned. Hervormde Kerk te Oostburg, Provinciale Bibliotheek Middelburg, Sociëteit Belgisch Loodswezen Vlissingen, Meisjesschool Deventer, woonhuizen Goes en Vlis singen. Monumenten: begraafplaats Oostburg en Domburg, Eenhoorn Oostburg. tamelijk ver door maar de figurale voorstel ling blijft altijd nog duidelijk herkenbaar. Door het gering aantal beeldhouwers bezit Zeeland een schrale voedingsbodem voor sculpturale mogelijkheden. Bovendien wordt de ontwikkeling van Philip ten Klooster ge remd door veel restauratiewerk, dat op de vorming van zijn persoonlijke stijl soms ver troebelend werkt. Liesbeth Messer heeft wat meer bewegings vrijheid tot beoefening van de vrije plastiek, hetgeen de ontwikkeling van haar kunst on getwijfeld ten goede komt. Langzamerhand evolueert zij via een enigs zins ronde vormbehandeling naar een meer 83

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 21