Godsdienstig-sociale problematiek in de kanaalzone ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 3 Jos van Campen pr. Op 17 juli 1957 bracht een aantal K.V.P -Kamerleden een werk bezoek aan Terneuzen. Tijdens dit bezoek sprak de pastoor van deze parochie, de heer Jos van Campen over de godsdienstig-sociale pro blematiek in de kanaalzoneZijn inleiding is hierbij afgedrukt. GODSDIENSTIG-SOCIAAL gespro ken plaatst de snel gegroeide en nog steeds groeiende industrialisatie van de Kanaalzone het katholieke volksdeel wel voor zeer grote en bijzondere problemen. Af gezien van enkele grote bedrijven in Ter- neuzen en een enkele in Sas van Gent zijn de meeste en zeker de grootste bedrijven in de Kanaalzone tot stand gekomen uit Belgisch-, Frans- en Italiaans-, veelal internationaal ini tiatief. Dat bracht met zich mee, dat naast vreemde kapitaalsinvestering vele leidingge vende figuren uit het buitenland zich hier heb ben gevestigd, die vanzelfsprekend hun levens gewoonten, hun godsdienstig-sociale opvattin gen meebrachten, en die waren veelal vreemd en in strijd met hier gevestigde opvattingen op godsdienstig-, sociaal- en cultureel gebied. De liberaliserende tendenzen zijn dan ook in de eerste helft van deze eeuw bijzonder sterk geweest, vooral in het zuiden van de streek, nl. in Sas van Gent, waar de industrialisatie vanuit het zuiden als verlengstuk van de in dustrieën in Gent het eerst en het sterkst op drong. De leidinggevende figuren zijn hier een rol gaan spelen in het politieke en sociaal- culturele leven en, hoe prijzenswaardig ook, zij hebben er een sfeer gebracht, die voor de normaal katholieke ontplooiing op godsdien- stig-sociaal gebied niet bevorderlijk was. Het levendige grensverkeer met België, de met Bel gische elementen zeer gemêleerde bevolking bracht overigens niet voldoende kracht op voor een godsdienstig-sociale ontplooiing van het leven, wat zeker in deze voor het over grote gedeelte katholieke gemeenschap nodig was geweest en toonaangevend had kunnen zijn voor de gehele streek. In de twee andere grotere plaatsen van de Kanaalzone, Terneu- zen en Axel, waren en zijn de katholieken sterk in de minderheid en hun verhouding tot andersdenkende medechristenen was niet van dien aard, dat van een gezamenlijke krachts inspanning in de sociale opbouw sprake kon zijn. Los van de industrialisatieproblemen hadden deze kleine gemeenschappen hun han den vol aan het veilig stellen van hun eigen geloofsleven (t.o.v. een sterk opkomende so cialistische beweging) en aan het afweren van het kwaad, dat gemengde verkeringen en hu welijken met zich meebrachten. De andere plaatsen zijn dorpen. Westdorpe, Zuiddorpe en Philippine zijn overwegend Katholiek. Zaamslag en Hoek bijna volledig Protestant. MIDDEN tussen deze plaatsen in ligt Sluiskil, waar de twee grootste bedrij ven van de streek zich hebben geves tigd, maar waar de samenleving van leidingge vende en arbeidende mensen eigenlijk nog geen gemeenschap is kunnen worden. Van het be gin tot nu toe ligt Sluiskil opgedeeld tussen drie gemeenten: Terneuzen, Axel en West dorpe, die geen van drie zich verantwoordelijk wisten voor een harmonische opbouw en ont plooiing van deze toch uitermate belangrijke woonwijk. Daar komt nog bij, dat de bevolking in zijn 86

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 24