Tunnels en Hangbruggen No. 3 ZEEUWS TIJDSCHRIFT is niet populair. Als het antwoordt dat het dat ook niet begeert te zijn, repliceer ik met op te merken dat dit nu juist hetgene is dat ik aan het Genootschap zou willen verwijten. Het getuigt van wijs zeemansbeleid, de bakens te verzetten wanneer het getij verloopt. En wil het Genoot schap zijn taak vervullen in overeenstemming met de eisen die onze tijd aan een cultureel centrum stelt, dan zal het de bakens moeten verzetten. Alleen dan zullen de zeven vnje kun sten geen gevaar lopen, in de golven van de Schelde tóch te vergaan. Naschrift. Nadat dit artikel geschreven en gezet was, bracht het jaarverslag over 1956/57 van het Genootschap de mededeling dat er met betrekking tot het Museum plannen bestaan tot oprichting van een stichting door het Genootschap, de provincie Zeeland en de gemeente Middelburg, waarin het Genootschap zijn gebouw en zijn bezittingen zou inbrengen en de beide andere deelnemers, samen met het Rijk, voor de financiën zouden zorgen. Met de ver werkelijking van deze plannen zou dus aan een van onze wensen al tegemoet zijn gekomen. Mogelijkheden voor een vaste oeververbinding met Zeeuwsch-Vlaanderen? door Ir. H. Visser DE Zeeuwse stromen, kenmerkend voor Zeeland en van een zo bijzondere bekoring, vormen grote belemmerin gen in het verkeer tussen de eilanden. Eeuwen lang heeft men van de nood een deugd ge maakt, de mogelijkheden, die het water biedt voor transport benut en het onderlinge ver keer verzorgd door middel van een aantal veerdiensten. Naarmate het wegverkeer zich ontwikkelde nam de behoefte aan, en in ieder geval het verlangen naar vaste oververbindin- gen toe en komt de bevrediging daarvan in het kader van Drie-eilandenplan en Delta plan voor vele gebieden in de vorm van één of meer dammen door de zee-armen in het zicht. Echter niet voor Zeeuwsch-Vlaanderen, dat van overig Zeeland gescheiden is door een brede en diepe internationale scheepvaartweg, die wel niet binnen afzienbare tijd afgedamd zal worden. Dan er maar onderdoor of er overheen via tunnel of hangbrug? Het moet met de hedendaagse hulpmiddelen en bij vergelijking met soortgelijke objecten van enigszins vergelijkbare omvang, elders in de wereld uitgevoerd, kunnen. De werken zullen een voor Nederland on gekende omvang hebben en bij ontwerp en uitvoering zullen vele en moeilijke problemen moeten worden opgelost. Een en ander vloeit voort uit het feit, dat wij hier eensdeels te maken hebben met een brede zee-arm, waar de sterke vloed- en ebstroom tussen de be grenzing van de bedijkingen van de weder zijdse oevers hun grillig spel kunnen spelen, anderdeels met een zeer belangrijke scheep vaartweg en dan nog wel naar de belangrijkste haven van een ander, zij het bevriend, land. Zowel bij het ontwerp als de uitvoering van een vaste oeververbinding zal men voor een groot gedeelte geleid worden door bovenge noemde factoren. Allereerst het natuurlijke gegeven. De Westerschelde bestaat uit een stelsel van diepe en minder diepe geulen, gescheiden door 69

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 7