Tunnels en Hangbruggen
No. 3
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
is niet populair. Als het antwoordt dat het dat ook niet begeert te zijn, repliceer ik met op te
merken dat dit nu juist hetgene is dat ik aan het Genootschap zou willen verwijten. Het getuigt
van wijs zeemansbeleid, de bakens te verzetten wanneer het getij verloopt. En wil het Genoot
schap zijn taak vervullen in overeenstemming met de eisen die onze tijd aan een cultureel
centrum stelt, dan zal het de bakens moeten verzetten. Alleen dan zullen de zeven vnje kun
sten geen gevaar lopen, in de golven van de Schelde tóch te vergaan.
Naschrift. Nadat dit artikel geschreven en gezet was, bracht het jaarverslag over 1956/57
van het Genootschap de mededeling dat er met betrekking tot het Museum plannen bestaan
tot oprichting van een stichting door het Genootschap, de provincie Zeeland en de gemeente
Middelburg, waarin het Genootschap zijn gebouw en zijn bezittingen zou inbrengen en de
beide andere deelnemers, samen met het Rijk, voor de financiën zouden zorgen. Met de ver
werkelijking van deze plannen zou dus aan een van onze wensen al tegemoet zijn gekomen.
Mogelijkheden voor een vaste oeververbinding met Zeeuwsch-Vlaanderen?
door Ir. H. Visser
DE Zeeuwse stromen, kenmerkend voor
Zeeland en van een zo bijzondere
bekoring, vormen grote belemmerin
gen in het verkeer tussen de eilanden. Eeuwen
lang heeft men van de nood een deugd ge
maakt, de mogelijkheden, die het water biedt
voor transport benut en het onderlinge ver
keer verzorgd door middel van een aantal
veerdiensten. Naarmate het wegverkeer zich
ontwikkelde nam de behoefte aan, en in ieder
geval het verlangen naar vaste oververbindin-
gen toe en komt de bevrediging daarvan in
het kader van Drie-eilandenplan en Delta
plan voor vele gebieden in de vorm van één
of meer dammen door de zee-armen in het
zicht.
Echter niet voor Zeeuwsch-Vlaanderen, dat
van overig Zeeland gescheiden is door een
brede en diepe internationale scheepvaartweg,
die wel niet binnen afzienbare tijd afgedamd
zal worden.
Dan er maar onderdoor of er overheen via
tunnel of hangbrug?
Het moet met de hedendaagse hulpmiddelen
en bij vergelijking met soortgelijke objecten
van enigszins vergelijkbare omvang, elders in
de wereld uitgevoerd, kunnen.
De werken zullen een voor Nederland on
gekende omvang hebben en bij ontwerp en
uitvoering zullen vele en moeilijke problemen
moeten worden opgelost. Een en ander vloeit
voort uit het feit, dat wij hier eensdeels te
maken hebben met een brede zee-arm, waar
de sterke vloed- en ebstroom tussen de be
grenzing van de bedijkingen van de weder
zijdse oevers hun grillig spel kunnen spelen,
anderdeels met een zeer belangrijke scheep
vaartweg en dan nog wel naar de belangrijkste
haven van een ander, zij het bevriend, land.
Zowel bij het ontwerp als de uitvoering van
een vaste oeververbinding zal men voor een
groot gedeelte geleid worden door bovenge
noemde factoren.
Allereerst het natuurlijke gegeven.
De Westerschelde bestaat uit een stelsel van
diepe en minder diepe geulen, gescheiden door
69