ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 5
havenzone Gent-Terneuzen en de havenzone Brugge-Zeebrugge is ongetwijfeld een geschikt in
dustrieland: uitstekende ligging, goede verkeersverbindingen, belangrijke arbeidsreserves, aan
wezigheid van een universiteit en van hogere technische scholen, gunstig gelegen tegenover
de grote recreatiegebieden.
In dit geheel van complementaire krachten is het ontbreken van een vaste oeververbinding,
een schadepost; tot op heden wordt immers alle verkeer tussen de Zeeuwse eilanden en beide
Vlaanderen verplicht rond het gebied te trekken.
Belangrijke initiatieven ter bevordering van de economische welvaart werden reeds genomen
door de private nijverheid, door de provinciale en locale beleidsorganen. Maar belangrijke
tussenkomst van de centrale overheid zal in de toekomst noodzakelijk zijn om in de noodge-
bieden van de drie provinciën nieuwe bedrijven aan te lokken. Ter opslorping van de werk
loosheid en om de bestaande pendelstromen naar het buitenland en binnenland op verre af
standen te verminderen en de bevolkingsafvloeiing af te remmen, lijkt het ons noodzakelijk
132