ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 5
Onlangs nog schreef drs. Verburg, directeur van het E.T.I. Zeeland: „Inmiddels is de ver
wachte integratie van het economisch leven voor een Deltagebied als Zeeland van grote be
tekenis. De neiging tot het gebruik van steeds grotere zeeschepen, waarmede grotere hoeveel
heden goederen kunnen worden getransporteerd leidt tot concentratie van de scheepvaart
in bepaalde havens. Het is duidelijk dat dergelijke grote schepen bij voorkeur gebruik zullen
maken van havens welke zo dicht mogelijk bij de open zee zijn gelegen en dat zij gebruik
maken van ondiepe-wateren of ver inlands gelegen havens zoveel mogelijk zullen vermijden."
Bovengenoemde factoren hebben er stellig toe bijgedragen dat er de laatste jaren een sterke
tendenz merkbaar wordt om de havens zowel als de zware industrie, die van de aanvoer
van grondstoffen overzee afhankelijk is, zo veel mogelijk naar de kust te verplaatsen.
De grote vlucht van het vervoer per vrachtauto, waardoor de produkten gemakkelijk
naar het afzetgebied kunnen worden vervoerd, werkte de verschuiving naar de kust nog
meer in de hand. Het is duidelijk dat deze ontwikkeling met name voor Vlissingen en voor
Terneuzen van verstrekkende betekenis kan zijn. Vooral daar verwacht mag worden dat de
douanegrenzen binnen het gebied van de Euromarkt op de duur een geringere rol zullen gaan
spelen, moet een belangrijke ontwikkeling van de havenfunctie voor mogelijk worden gehouden.
Eenmaal de dammen en de bij het Deltaplan behorende bijkomende werken voltooid, zal
dit nadeel enigszins worden opgeheven.
Ook dan zal het gemis aan een vaste oeververbinding over de Westerschelde, waarmede
het West-Vlaamse en Franse achterland zou kunnen worden opengelegd, nog pijnlijk
worden gevoeld. Aan dit bezwaar zou alleen door de aanleg van een vaste verbinding kunnen
worden tegemoet gekomen. Een ander nadeel voor Vlissingen is het ruwe water van de Wes
terschelde dat deze zeearm bij de binnenscheepvaart onpopulair heeft gemaakt. Hieraan kan
wellicht worden tegemoet gekomen door de aanleg van een kanaal in de richting van de
Oosterschelde.
Ik herhaal het, al deze geografische-, technische- en menselijke voorrechten waarvan onze
drie provinciën genieten, stellen deze laatste in staat op de meest volmaakte wijze te beant
woorden aan alle noodwendigheden van een toekomstige expansie van de Benelux-economie
en kunnen deze economie toelaten het hoofd te bieden aan hetgeen ik zou willen noemen de
gevaarlijke maar hoopvolle wedstrijd welke zich zal ontwikkelen onder de zes landen die
deel uitmaken van de Gemeenschappelijke Markt.
Ongetwijfeld valt er nog veel te doen indien wij een zekere achterstand op bepaalde
gebieden willen inhalen, inzonderheid inzake produktiviteit.
Maar een gevoel van vertrouwen vervult mij wanneer ik merk dat onlangs een zeker aantal
organismen werden geschapen tot het bevorderen van de produktiviteit en het rationaliseren
van de produktiemethodes.
De aloude merkwaardige eigenschappen van onze grote nijveraars en economisten en van
ons werkzaam volk, eigenschappen van voortvarenheid, vooruitgangsgeest en een kijk op
de harde maar lumineuze toekomst, zijn de zekerste waarborgen van het succes, onder
voorbehoud nochtans dat zij mogen rekenen op de medewerking en de krachtdadige steun van
de Regerings-, de Provinciale en de lokale overheden. Dit geldt vooral in deze tijden waar
de wetten van de vrije concurrentie en van het vrije bedrijf diep beïnvloed worden door de
houding van de Openbare Machten.
Vierde wapen.
Een ander element van het actief is het geheel van onze professionele en interprofessio
nele kaders.
140