Middelen tot verdere economische ontwikkeling der drie provinciën ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 technici, een gemeenschappelijke en wel bestudeerde propaganda zowel in België als in Neder land en in het buitenland voor het vestigen van nieuwe bedrijven, het structureel samenwer ken van onze verschillende beroeps- en inter-beroepsorganisaties gesteund door Openbare Overheden. De economische mogelijkheden van onze drie provinciën zijn groot en enthousiasmerend. Dc werktuigen om ons doel te bereiken liggen voor het grijpen. Aan ons ze doeltreffend en krachtdadig te benutten! door Drs. Ai. C. Verburg ER zijn sterke economische krachten in de West-Europese economie werkzaam. De wel vaartstijging mogen wij in de komende 15 jaar zeker stellen op 1/3; daardoor zal de consumptie van duurzame verbruiksgoederen zich verveelvoudigen en dientenge volge ook de aanwending van kapitaalgoederen en energie. In dezelfde richting werkt de ka pitaalverdieping, die gepaard gaat met de toepasing van atoomenergie en „automation". Zo is door de Olie-commissie van de Organisatie voor Europese Economische samenwerking in 15 jaar een toeneming van het petroleumverbruik van 120 tot 220 miljoen ton voorzien. In dezelfde tijd verwacht men een toeneming van het staalverbruik met eveneens ongeveer 100 Wat het energie-verbruik in de vorm van elektrische stroom betreft zijn o.a. de Ne derlandse cijfers overtuigend: de totale produktie bedraagt thans nog geen 100 miljard kWh; zij zal in 1975 zijn opgelopen tot ruim 300 miljard kWh. Welke betekenis de „automation" gaat krijgen, blijkt uit de verwachting, dat op de duur de 48-urige werkweek zal teruglopen tot een 32-urige, zodat ook hieruit de toenemende betekenis van de factor kapitaal ten opzichte van de arbeid naar voren springt. Er mag dus verwacht worden, dat de capaciteit van de basis- en zware industrieën be langrijk zal toenemen. Uit het oogpunt van transportkosten wordt het steeds aantrek kelijker de grondstoffen en halffabrikaten zo dicht mogelijk bij zee af te zetten. De hogere kosten der grotere schepen vragen om een zo snel mogelijke rotatie; voor een grote tanker kunnen de kosten voor een extra dag in een haven tot 15.000,of 200.000 Big. frs. oplopen. Bovendien geraken de Europese rivieren, in het bijzonder de Rijn, overbelast. Dit krachtenspel krijgt een natuurlijker uitwerking, wanneer met de Euromarkt even eens binnen 15 jaar de nationaal-econmomische protecties weggevallen zijn. De hier- beschreven verschijnselen resulteren in een verschuiving der vestigingsfactoren van de zwaar dere industrie ten gunste van de Noordzeekust, waar in een verdere toekomst de vacante standplaatsen schaars zullen worden. 142

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 24