Middelen tot verdere economische ontwikkeling
der drie provinciën
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 5
technici, een gemeenschappelijke en wel bestudeerde propaganda zowel in België als in Neder
land en in het buitenland voor het vestigen van nieuwe bedrijven, het structureel samenwer
ken van onze verschillende beroeps- en inter-beroepsorganisaties gesteund door Openbare
Overheden.
De economische mogelijkheden van onze drie provinciën zijn groot en enthousiasmerend.
Dc werktuigen om ons doel te bereiken liggen voor het grijpen.
Aan ons ze doeltreffend en krachtdadig te benutten!
door Drs. Ai. C. Verburg
ER zijn sterke economische krachten in de West-Europese economie werkzaam. De wel
vaartstijging mogen wij in de komende 15 jaar zeker stellen op 1/3; daardoor zal
de consumptie van duurzame verbruiksgoederen zich verveelvoudigen en dientenge
volge ook de aanwending van kapitaalgoederen en energie. In dezelfde richting werkt de ka
pitaalverdieping, die gepaard gaat met de toepasing van atoomenergie en „automation". Zo
is door de Olie-commissie van de Organisatie voor Europese Economische samenwerking in
15 jaar een toeneming van het petroleumverbruik van 120 tot 220 miljoen ton voorzien. In
dezelfde tijd verwacht men een toeneming van het staalverbruik met eveneens ongeveer
100 Wat het energie-verbruik in de vorm van elektrische stroom betreft zijn o.a. de Ne
derlandse cijfers overtuigend: de totale produktie bedraagt thans nog geen 100 miljard kWh;
zij zal in 1975 zijn opgelopen tot ruim 300 miljard kWh. Welke betekenis de „automation"
gaat krijgen, blijkt uit de verwachting, dat op de duur de 48-urige werkweek zal teruglopen
tot een 32-urige, zodat ook hieruit de toenemende betekenis van de factor kapitaal ten opzichte
van de arbeid naar voren springt.
Er mag dus verwacht worden, dat de capaciteit van de basis- en zware industrieën be
langrijk zal toenemen. Uit het oogpunt van transportkosten wordt het steeds aantrek
kelijker de grondstoffen en halffabrikaten zo dicht mogelijk bij zee af te zetten.
De hogere kosten der grotere schepen vragen om een zo snel mogelijke rotatie; voor een grote
tanker kunnen de kosten voor een extra dag in een haven tot 15.000,of 200.000 Big.
frs. oplopen. Bovendien geraken de Europese rivieren, in het bijzonder de Rijn, overbelast.
Dit krachtenspel krijgt een natuurlijker uitwerking, wanneer met de Euromarkt even
eens binnen 15 jaar de nationaal-econmomische protecties weggevallen zijn. De hier-
beschreven verschijnselen resulteren in een verschuiving der vestigingsfactoren van de zwaar
dere industrie ten gunste van de Noordzeekust, waar in een verdere toekomst de vacante
standplaatsen schaars zullen worden.
142