ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 Binnenscheepvaart in Noord-West Europa. langs. In West-Vlaanderen is men evenzeer bedacht op een verdere uitrusting van de zee haven Oostende en op herstel van de haven van Nieuwpoort. In dit iets kleinere verband wij zen wij nog op het geopperde plan om langs het Kanaal van Hansweert naar Wemeldinge, in de buurt van Kruiningen en Yerseke een insteekhaven aan te leggen, waarvan kustvaarders gebruik kunnen maken. De hier genoemde zeehavens hebben allen een meer of minder groot achterland, dat zich verder uitstrekt naarmate de in- en uitvalspoorten beter zullen worden geoutilleerd. Zij ver tegenwoordigen bovendien bepaalde haventypes, zodat zij elkaar veeleer aanvullen dan uit sluiten. De verdieping van het achterland wordt evenzeer bepaald door de toe- en afvoer- wegen naar en van de zeehavens. Beschouwen wij hier eerst de waterwegen voor de binnen vaart, dan is de provincie Zeeland, doorsneden door diepe zee-armen en drie grote kana len, op dit punt wel het beste toegerust. Voor de Vlaanderen evenwel blijven vele wensen nog onvervuld. West-Vlaanderen heeft tot nu toe vergeefs aangedrongen op het bevaarbaar maken van het kanaal Gent-Brugge-Oostende voor schepen van 2000 ton; op het verbreden van het \VtU//f (7/11/ /cs? in ck /ms 2iïiciltk'oen tow pmvtnrm misloon tor. ttm'frxmi wmmstmpm® Vertexrjftremen en voederen verkeer derVccrnopm/h fhtmtj.*.haven/ 146

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 28