ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5
Binnenscheepvaart
in Noord-West Europa.
langs. In West-Vlaanderen is men evenzeer bedacht op een verdere uitrusting van de zee
haven Oostende en op herstel van de haven van Nieuwpoort. In dit iets kleinere verband wij
zen wij nog op het geopperde plan om langs het Kanaal van Hansweert naar Wemeldinge, in
de buurt van Kruiningen en Yerseke een insteekhaven aan te leggen, waarvan kustvaarders
gebruik kunnen maken.
De hier genoemde zeehavens hebben allen een meer of minder groot achterland, dat zich
verder uitstrekt naarmate de in- en uitvalspoorten beter zullen worden geoutilleerd. Zij ver
tegenwoordigen bovendien bepaalde haventypes, zodat zij elkaar veeleer aanvullen dan uit
sluiten. De verdieping van het achterland wordt evenzeer bepaald door de toe- en afvoer-
wegen naar en van de zeehavens. Beschouwen wij hier eerst de waterwegen voor de binnen
vaart, dan is de provincie Zeeland, doorsneden door diepe zee-armen en drie grote kana
len, op dit punt wel het beste toegerust. Voor de Vlaanderen evenwel blijven vele wensen nog
onvervuld.
West-Vlaanderen heeft tot nu toe vergeefs aangedrongen op het bevaarbaar maken van
het kanaal Gent-Brugge-Oostende voor schepen van 2000 ton; op het verbreden van het
\VtU//f (7/11/
/cs? in ck /ms
2iïiciltk'oen tow
pmvtnrm
misloon tor.
ttm'frxmi
wmmstmpm®
Vertexrjftremen en
voederen verkeer
derVccrnopm/h
fhtmtj.*.haven/
146