No. 5 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Binnenscheepvaart. Verkeersstromen en goederenverkeer der voornaamste havens. kanaal Kortrijk-Bossuyt, dat de Schelde met de Leie verbindt, ten behoeve van schepen van 1350 ton (ik teken daarbij aan dat in een recent wetsontwerp verbredingswerken aan de Schelde zijn aangekondigd, zodat de verbinding Kortrijk-Bossuyt de nationale havens zonder overslag in contact brengt met een belangrijk industrie-gebied). Voorts wenst West-VIaande- ren een kanaal dat het distributie- en industriecentrum Roeselare via Brugge met Zeebrugge en Oostende kortsluit, en een kanaal van leper naar de Leie. Door deze projecten zou een zeer belangrijk industriegebied, nl. dat van het zuiden van West-Vlaanderen en het noord westen van Frankrijk beter met de kusthavens worden verbonden. Ook Oost-Vlaanderen heeft een grote lijst van desiderata op het gebied van de binnen- scheepvaartwegen, die evenals die van West-Vlaanderen georiënteerd is op de calibrering van het circulair waterwegennet van België tot 1350 ton (thans liggen de knelpunten meestal bij 300 ton). Hiertoe behoren de Benedenschelde en de Henegouwse kanalen: het kanaal Ni- my-Blaton-Péronnes, (van Bergen naar de Schelde bij Doornik), het Centrum-kanaal (naar en van de Borinage) en het zuidelijk deel van het kanaal Brussel-Charleroi. Gent heeft echter opgemerkt dat westelijk België in het nationale tien-jarenplan op gelijke voet moet worden CAMfflfflD&temawr WWfiy IIUWEPEN f I 2COOf I t5coi I iccct I 6cc f N.fW!>T(HBEnUJC7 TJ7 <r«ms ||fi'rdnL i 147

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 29