No. 5
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
Binnenscheepvaart.
Verkeersstromen en
goederenverkeer
der voornaamste havens.
kanaal Kortrijk-Bossuyt, dat de Schelde met de Leie verbindt, ten behoeve van schepen van
1350 ton (ik teken daarbij aan dat in een recent wetsontwerp verbredingswerken aan de
Schelde zijn aangekondigd, zodat de verbinding Kortrijk-Bossuyt de nationale havens zonder
overslag in contact brengt met een belangrijk industrie-gebied). Voorts wenst West-VIaande-
ren een kanaal dat het distributie- en industriecentrum Roeselare via Brugge met Zeebrugge
en Oostende kortsluit, en een kanaal van leper naar de Leie. Door deze projecten zou een
zeer belangrijk industriegebied, nl. dat van het zuiden van West-Vlaanderen en het noord
westen van Frankrijk beter met de kusthavens worden verbonden.
Ook Oost-Vlaanderen heeft een grote lijst van desiderata op het gebied van de binnen-
scheepvaartwegen, die evenals die van West-Vlaanderen georiënteerd is op de calibrering
van het circulair waterwegennet van België tot 1350 ton (thans liggen de knelpunten meestal
bij 300 ton). Hiertoe behoren de Benedenschelde en de Henegouwse kanalen: het kanaal Ni-
my-Blaton-Péronnes, (van Bergen naar de Schelde bij Doornik), het Centrum-kanaal (naar en
van de Borinage) en het zuidelijk deel van het kanaal Brussel-Charleroi. Gent heeft echter
opgemerkt dat westelijk België in het nationale tien-jarenplan op gelijke voet moet worden
CAMfflfflD&temawr WWfiy
IIUWEPEN
f I 2COOf
I t5coi
I iccct
I 6cc f
N.fW!>T(HBEnUJC7
TJ7 <r«ms
||fi'rdnL i
147