ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 5 behandeld als het oostelijk landsdeel, teneinde elke kunstmatige verschuiving van activiteiten te voorkomen. Oost-Vlaanderen pleit ten slotte voor het rechttrekken van de Schelde-rivier op plaatsen, waar te scherpe bochten de doorvaart van schepen bemoeilijken of onmogelijk maken. Voor het verkrijgen van een snellere verbinding tussen de havenkommen en de bin- nenvaartwegen wordt rondom Gent reeds een Ringvaart aangelegd. De calibrering van de waterwegen voor schepen van 1350 ton beoogt grotere binnensche pen en kustvaarders toe te laten. De kustvaarder wier meest gangbare tonnage zich beweegt naar 400 a 500 B.R.T. is vanouds mede op de binnenscheepvaartwegen gericht. In 1956 be gaf zich in Nederland 23 van de aangekomen kustvaarders naar het binnenland, waar zij zonder overslag retourvracht plegen op te halen. De tendentie tot het doen bouwen van gro tere coasters zal ertoe leiden dat zij met het oog op de diepte der kanalen steeds meer van de binnenvaart uitgesloten worden, wanneer die kanalen niet worden vergroot. Voor de ont sluiting van onze drie provincies is derhalve het beschreven programma voor de binnenvaart- wegen van kardinaal belang. Landwegen vormen door de verdere ontwikkeling van het vrachtautovervoer een in be tekenis toenemend middel om het achterland te bereiken. Zo beslaat voor de havens Bremen en Hamburg het goederenvervoer langs de weg reeds 30 a 40 van het totaal. Van het goederenvervoer in West-Europa nam de vrachtauto in 1954 35 van de totale tonkilo- metrage in beslag. Bij de keuze van een zeehaven zullen dus de degelijkheid, snelheid en veiligheid van de weg een steeds groter belang krijgen. Hoe staat het met de verbetering van ons wegenstelsel? De toeristische autosnelweg Brussel-Oostende is voltooid. Het verdient aanbeveling door aansluiting en verbetering van nevenwegen de industriële vestigingsfactoren van terzijde ge legen gebieden te verbeteren. Ook de belangrijke noord-zuid- as Kortrijk-Brugge moet wor den verbeterd. In Frankrijk zijn de werken aan de autosnelweg Parijs-Rijssel in volle gang. Het Belgische wegenfonds voorziet nu haar verlenging over Kortrijk, Gent naar Antwerpen, waar zij weer aansluit aan belangrijke verbindingen naar Noord-Brabant. Op deze wijze krijgt het Noord-Franse en Zuid-Vlaamse industrie-gebied een snelle aansluiting naar de zeehavens en naar het groeiende industrie-complex in Noord-Brabant. Een verbetering van het wegdek Kortrijk-Ieper dient de westhoek van West-Vlaanderen in staat te stellen aan de ruime verkeersmogelijkheden te participeren. Hierin past de verbinding van Gent-zuid naar de autosnelweg, een afstand van 4 km, waarvan het uitblijven grote verwondering heeft ge wekt. Gewezen dient ook te worden op de continuïteit in het herstel en onderhoud der hoofd wegen, die niet voldoende verzekerd zijn. Bovendien kan op vele plaatsen de weg aanmer kelijk verbreed worden door afschaffing der trambanen. In Zeeland moet men bedacht zijn op een verbreding van de weg van Vlissingen naar Bergen op Zoom met de nodige recht trekkingen ten zuiden van Middelburg en Goes, wanneer het Sloeplan verwerkelijkt wordt. Momenteel heeft men een tijdschema in het hoofd dat spreekt van: binnen tien jaar. Daar bij is echter slechts gerekend op voortzetting van de economische trend en niet op een ver snelling. Voor de verbindingen van Zeeland naar België zijn voorts van belang: betere ver bindingen tussen Watervliet en Gent en tussen Hulst ener- en St. Niklaas en Antwerpen an derzijds. De verbreding van het kanaal van Terneuzen naar Gent zal de aanleg van een nieuwe noord-zuidweg langs dit kanaal ten gevolge hebben. Zeeuwsch-Vlaanderen gaat te recht niet accoord met pontverbindingen over het kanaal; daarvoor is het economische ver keer te belangrijk. De grootste verbetering is ongetwijfeld te verwachten van een vaste verbinding over de Wester- en Oosterschelde. Zowel Zeeland als de Vlaanderen liggen sedert anderhalve eeuw 148

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 30