ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 5
behandeld als het oostelijk landsdeel, teneinde elke kunstmatige verschuiving van activiteiten
te voorkomen. Oost-Vlaanderen pleit ten slotte voor het rechttrekken van de Schelde-rivier
op plaatsen, waar te scherpe bochten de doorvaart van schepen bemoeilijken of onmogelijk
maken. Voor het verkrijgen van een snellere verbinding tussen de havenkommen en de bin-
nenvaartwegen wordt rondom Gent reeds een Ringvaart aangelegd.
De calibrering van de waterwegen voor schepen van 1350 ton beoogt grotere binnensche
pen en kustvaarders toe te laten. De kustvaarder wier meest gangbare tonnage zich beweegt
naar 400 a 500 B.R.T. is vanouds mede op de binnenscheepvaartwegen gericht. In 1956 be
gaf zich in Nederland 23 van de aangekomen kustvaarders naar het binnenland, waar
zij zonder overslag retourvracht plegen op te halen. De tendentie tot het doen bouwen van gro
tere coasters zal ertoe leiden dat zij met het oog op de diepte der kanalen steeds meer van de
binnenvaart uitgesloten worden, wanneer die kanalen niet worden vergroot. Voor de ont
sluiting van onze drie provincies is derhalve het beschreven programma voor de binnenvaart-
wegen van kardinaal belang.
Landwegen vormen door de verdere ontwikkeling van het vrachtautovervoer een in be
tekenis toenemend middel om het achterland te bereiken. Zo beslaat voor de havens Bremen
en Hamburg het goederenvervoer langs de weg reeds 30 a 40 van het totaal. Van het
goederenvervoer in West-Europa nam de vrachtauto in 1954 35 van de totale tonkilo-
metrage in beslag. Bij de keuze van een zeehaven zullen dus de degelijkheid, snelheid en
veiligheid van de weg een steeds groter belang krijgen. Hoe staat het met de verbetering
van ons wegenstelsel?
De toeristische autosnelweg Brussel-Oostende is voltooid. Het verdient aanbeveling door
aansluiting en verbetering van nevenwegen de industriële vestigingsfactoren van terzijde ge
legen gebieden te verbeteren. Ook de belangrijke noord-zuid- as Kortrijk-Brugge moet wor
den verbeterd. In Frankrijk zijn de werken aan de autosnelweg Parijs-Rijssel in volle gang.
Het Belgische wegenfonds voorziet nu haar verlenging over Kortrijk, Gent naar Antwerpen,
waar zij weer aansluit aan belangrijke verbindingen naar Noord-Brabant. Op deze wijze
krijgt het Noord-Franse en Zuid-Vlaamse industrie-gebied een snelle aansluiting naar de
zeehavens en naar het groeiende industrie-complex in Noord-Brabant. Een verbetering van
het wegdek Kortrijk-Ieper dient de westhoek van West-Vlaanderen in staat te stellen aan de
ruime verkeersmogelijkheden te participeren. Hierin past de verbinding van Gent-zuid naar
de autosnelweg, een afstand van 4 km, waarvan het uitblijven grote verwondering heeft ge
wekt. Gewezen dient ook te worden op de continuïteit in het herstel en onderhoud der hoofd
wegen, die niet voldoende verzekerd zijn. Bovendien kan op vele plaatsen de weg aanmer
kelijk verbreed worden door afschaffing der trambanen. In Zeeland moet men bedacht zijn
op een verbreding van de weg van Vlissingen naar Bergen op Zoom met de nodige recht
trekkingen ten zuiden van Middelburg en Goes, wanneer het Sloeplan verwerkelijkt wordt.
Momenteel heeft men een tijdschema in het hoofd dat spreekt van: binnen tien jaar. Daar
bij is echter slechts gerekend op voortzetting van de economische trend en niet op een ver
snelling. Voor de verbindingen van Zeeland naar België zijn voorts van belang: betere ver
bindingen tussen Watervliet en Gent en tussen Hulst ener- en St. Niklaas en Antwerpen an
derzijds. De verbreding van het kanaal van Terneuzen naar Gent zal de aanleg van een
nieuwe noord-zuidweg langs dit kanaal ten gevolge hebben. Zeeuwsch-Vlaanderen gaat te
recht niet accoord met pontverbindingen over het kanaal; daarvoor is het economische ver
keer te belangrijk.
De grootste verbetering is ongetwijfeld te verwachten van een vaste verbinding over de
Wester- en Oosterschelde. Zowel Zeeland als de Vlaanderen liggen sedert anderhalve eeuw
148