No. 5 ZEEUWS TIJDSCHRIFT excentrisch ten opzichte van de belangrijkste noord-zuidwegen, waarvan de meest westelijke over Antwerpen loopt. Het Nederlandse Deltaplan voorziet ruim binnen tien jaar de overbrugging van het Haringvliet en de Grevelingen, zodat dan Zierikzee over de weg met Rotterdam verbinding heeft. Elders heb ik aangetoond dat een vaste ver binding over de Oosterschelde van Zierikzee naar Noord-Beveland ruimschoots rendabel is. Via de oostelijke dam van het Drie-eilandenplan zou men dan over de weg tot aan een punt tegenover Ter- neuzen kunnen komen. De rentabiliteit van een vaste verbinding over de Westerschelde moet op langere termijn worden gesteld. Nochtans zou men in 1970 een constructiewerk van 300 miljoen of 4 miljard Big frs. rendabel kunnen maken, omdat dit bedrag tegen 6 rente en onderhoud het be drag vertegenwoordigt, dat dan verspeeld zou worden door exploitatie-kosten, wachtijden enz. van de veerdiensten. De vervoerscheppende betekenis van deze ver binding zou voor Holland, Zeeland, de Vlaande ren en Noord-Frankrijk zo groot zijn, dat investe ring van het dubbele van dit bedrag, dus 600 miljoen waarschijnlijk nog verantwoord mag he ten. De gedachten gaan hierbij uit naar de bouw van een brug, zo nodig een hangbrug. In Nederland spreekt men ten slotte van toe komstige 16-baanswegen in de Randstad Holland, die nodig zijn om de verkeersstroom te kunnen verwerken. Decentralisatie hiervan is ook een be langrijke som gelds waard, welke geïnvesteerd zou kunnen worden in de infra-structuur van onze ge westen. Naar mijn mening moeten wij de vaste verbinding over de Westerschelde blijven propage ren. Zij is voor de economisch-geografische layout van onze gewesten onmisbaar. Op het gebied van het spoorwegverkeer dient de bestaande uitrusting behouden te blijven. De spoor lijnen vertegenwoordigen een maatschappelijk ka pitaal, dat voor de toekomstige ontsluiting van be paalde streken van belang kan zijn. Het toenemen de verkeer zal hun rentabiliteit opvoeren. Dit geldt De MangrijksU Noord_Zui\ \rlindi„g ook voor minder intensief gebruikte lijnen. In West- door het kustgebied. Vlaanderen wenst men bovendien de spoorlijn van Diksmuide tot Veurne te ontdubbelen, zulks met 149

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 31