No. 5
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
excentrisch ten opzichte van de belangrijkste
noord-zuidwegen, waarvan de meest westelijke
over Antwerpen loopt. Het Nederlandse Deltaplan
voorziet ruim binnen tien jaar de overbrugging
van het Haringvliet en de Grevelingen, zodat dan
Zierikzee over de weg met Rotterdam verbinding
heeft. Elders heb ik aangetoond dat een vaste ver
binding over de Oosterschelde van Zierikzee naar
Noord-Beveland ruimschoots rendabel is. Via de
oostelijke dam van het Drie-eilandenplan zou men
dan over de weg tot aan een punt tegenover Ter-
neuzen kunnen komen. De rentabiliteit van een
vaste verbinding over de Westerschelde moet op
langere termijn worden gesteld. Nochtans zou men
in 1970 een constructiewerk van 300 miljoen of
4 miljard Big frs. rendabel kunnen maken, omdat
dit bedrag tegen 6 rente en onderhoud het be
drag vertegenwoordigt, dat dan verspeeld zou
worden door exploitatie-kosten, wachtijden enz.
van de veerdiensten.
De vervoerscheppende betekenis van deze ver
binding zou voor Holland, Zeeland, de Vlaande
ren en Noord-Frankrijk zo groot zijn, dat investe
ring van het dubbele van dit bedrag, dus 600
miljoen waarschijnlijk nog verantwoord mag he
ten. De gedachten gaan hierbij uit naar de bouw
van een brug, zo nodig een hangbrug.
In Nederland spreekt men ten slotte van toe
komstige 16-baanswegen in de Randstad Holland,
die nodig zijn om de verkeersstroom te kunnen
verwerken. Decentralisatie hiervan is ook een be
langrijke som gelds waard, welke geïnvesteerd zou
kunnen worden in de infra-structuur van onze ge
westen. Naar mijn mening moeten wij de vaste
verbinding over de Westerschelde blijven propage
ren. Zij is voor de economisch-geografische layout
van onze gewesten onmisbaar.
Op het gebied van het spoorwegverkeer dient de
bestaande uitrusting behouden te blijven. De spoor
lijnen vertegenwoordigen een maatschappelijk ka
pitaal, dat voor de toekomstige ontsluiting van be
paalde streken van belang kan zijn. Het toenemen
de verkeer zal hun rentabiliteit opvoeren. Dit geldt De MangrijksU Noord_Zui\ \rlindi„g
ook voor minder intensief gebruikte lijnen. In West- door het kustgebied.
Vlaanderen wenst men bovendien de spoorlijn van
Diksmuide tot Veurne te ontdubbelen, zulks met
149