No. 6 ZEEUWS TIJDSCHRIFT van ons). Voordat Nederland dus een sluis in het Volkerak bouwt moet eerst een nieuwe verbinding te water (b.v. het Moerdijkkanaal) worden aangewezen of gegraven. Vervolgens vervallen de tussenwateren dat zijn de wateren tussen de eigenlijke, zogenaamde con ventionele Rijn, die niet onder invloed van de getijbewegingen van de zee staat en de Noord zee le van Gorinchem via Dordrecht en het Hollands Diep naar Hellevoetsluis en 2e die langs de Eendracht. Het genoemde art. 9 8 leidt er toe in dat geval de eis van ver vanging te stellen. Bovendien verliezen de zo juist genoemde tussenwateren hun karakter en dus hun internationale statuut en be scherming, zodat de vervangingsplicht wan neer de werken zijn aanvaard geheel afge schaft zal zijn. In het algemeen wil men in België dus wel het Deltaplan aanvaar den, mits er overleg plaats vindt, dat dan natuurlijk moet leiden tot de beschreven ver vanging der scheepvaartwegen. Van Nederlandse kant gaat men er van uit dat de belangrijkste scheepvaartverbinding via het Volkerak door de deltawerken slechts be gunstigd zal worden. Het derde interim-ad vies van de Deltacommissie merkt hierover op dat door het vervallen van de getijstromen binnen de dammen een meer beschutte, veiliger en regelmatiger vaart mogelijk wordt. Boven dien kan de vaarweg worden verkort door het afsnijden van ondiepten. Door het wegvallen van de getijstromen kunnen deze niet meer dienstig worden gemaakt aan het zogenaamde tijvaren. Het belang hiervan neemt echter af door het toenemende gebruik van vaartuigen met eigen voortstuwend vermogen en hogere vaarsnelheden. Het vervallen van de stromen maakt een grotere spreiding en betere afwik keling van het verkeer mogelijk, hetgeen tijd besparing betekent. De vaak hinderlijke dwarsstromen over de bij hoogwater onderlo pende zandbanken zullen tot het verleden gaan behoren. Het onderhoud van de bestaan de geulen zal aanmerkelijk worden verlicht. De te plaatsen schermdammen langs de vaar weg bieden de mogelijkheid vaste lichtopstan- den te plaatsen. De brede en diepe, doch voortaan stroomloze geulen zullen aan het steeds toenemende aantal snelvarende schepen geen beperkingen in snelheid opleggen. De bezwaren van ijsvorming die eenmaal in de vijf jaren verwacht kunnen worden kunnen door het inzetten van ijsbrekers en het plaat sen van dammen worden ondervangen. Het bezwaar van het driemaal schutten bij Hansweert, Wemeldinge en in het Volkerak gedurende ruim 10 jaren wordt zoveel mogelijk ondervangen door de bouw van een royaal sluiscomplex in het Volkerak, waar door een globaal oponthoud van 30 a 45 mi nuten ontstaat op een vaarduur van Antwer pen naar Ruhrort van 50 a 70 uur. In 1978 als de Oosterschelde is gesloten zal de sluis bij Wemeldinge permanent geopend kunnen zijn. Wat de Westerschelde aangaat is Neder land van mening, dat de afsluiting der zee armen nauwelijks invloed op het stroombeeld van deze rivier zal hebben. Voor het overige heeft ons land in 1951 reeds de suggestie ge daan een normalisatieplan op te stellen, waar op België echter niet is ingegaan. Nederland acht het Deltaplan dus geen ver slechtering voor de vaart van Antwerpen, zo als art. 9 8 van het Scheidingsverdrag ver biedt. Het acht zich dus gerechtigd het Delta plan eigenmachtig te verwerkelijken. Over het AntwerpenRijnkanaal dat als vervangende verbinding zou kunnen optreden heeft Minister Luns op 13 maart 1957 in de Eerste Kamer meegedeeld dat België daar voorlopig van afziet. Ongetwijfeld zijn onze zuiderburen teruggeschrokken voor hun aan deel in de kosten van aanleg, die 80 °/o zou bedragen. Bovendien eiste Nederland dat bij deze aanleg de Rijnvaartpremies waarmee Antwerpen zijn binnenscheepvaart begunstigt zouden vervallen. De Belgische Regering wil zich opnieuw beraden, wanneer te zijner tijd zou blijken dat de huidige verbinding door de uitvoering van het Deltaplan verslechterd is. Nederland heeft zich nog eens duidelijk ver plicht dat de bestaande AntwerpenRijnver binding niet zal achteruitgaan. Zou België na- 191

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 27