m Zeeuws Tijdschrift Over de schilder H. M. van der Spoel N U M M E R 6 7e JAARGANG 19 57 Hans Warren ZEVENENTWINTIG jaar, dat is op het ogenblik de helft van zijn leven, woont en werkt H. M. van der Spoel in Zeeland. Men kent hem er niet. In „Holland" en zelfs daarbuiten, weet men dat er in Kloetinge een man werkt die tot de belang rijkste hedendaagse Nederlandse schilders en tekenaars behoort. Een tentoonstelling van Van der Spoel in Amsterdam of elders is een gebeurtenis, die geenszins onopgemerkt voorbij gaat. In Zeeland echter, is men zich niet of nauwelijks bewust van Van der Spoels betekenis. Het heeft daarom zin thans, nu deze schilder de provincie binnen afzienbare tijd verlaten zal, wat over zijn werk te zeggen. Het is te elfder ure. Sinds Van der Spoels eerste (en enige) Zeeuwse expositie in Middel burg (1937), waarvan de P.Z.C. een behoorlijk verslag bracht, heeft de Zeeuwse pers geen aandacht meer aan zijn werk besteed. Dat dit de grootste in Zeeland werkzame schilder overkwam, de enige man wiens werk op nationaal en internationaal niveau staat, is tekenend en in zekere zin enkel maar normaal. NU heeft Van der Spoel de naam van ongenaakbaar te zijn en zich afzijdig te houden. Hij heeft inderdaad nooit zijn krachten versnipperd of zijn tijd verbeu zeld aan dingen die hij niet de moeite waard acht, zoals plaatselijke kunstkringen e.d. Hij houdt alles wat de zuiverheid van de atmos feer rondom hem vertroebelen zou, verre van zich. De „Kunst" waar men zo graag warm voor loopt, is voor hem totaal geen afgod. Hij werkt hard, ongelooflijk hard zelfs, hij woekert met zijn tijd. Merkt hij evenwel dat iemand werkelijk bijstand of raad nodig heeft, dan is geen moeite hem te veel en zal hij uren, zelfs dagen offeren om te helpen. De begrijpelijke afzijdigheid van het plaat selijke of provinciale kunstleven heeft er ech ter wellicht wel toe bijgedragen dat „men" Van der Spoel in Zeeland niet kent; het is tevens de oorzaak dat zijn werk niet aanwezig is op Zeeuwse exposities. Het is in dit opzicht tekenend te memoreren dat de grote schets die hij afstond voor de slachtoffers van de watersnoodramp in zijn atelier terugkwam; niemand had er een behoorlijk bod op gedaan. Een gebeurtenis met een illustere traditie. VAN DER SPOEL maakt bijna uitsluitend gouaches. Deze aparte techniek heeft hij tot in de perfectie opgevoerd. De meeste kunstenaars gebruiken de gouache voor vluchtig, schetsmatig werk, doch een gouache van Van der Spoel is een volkomen doorwerkt schilderij. Aan menig stuk werkt hij zeer lang, ja, soms neemt hij het na jaren weer op om er aan verder te gaan. Een enkele maal gebruikt Van der Spoel olieverf. Hij is als schilder autodidact. Hij heeft van 167

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 3