No. 6 ZEEUWS TIJDSCHRIFT menselijke dramatiek, dat ze de beschouwer kunnen schokken. Ergens weet de schilder echter altijd het verlossende woord te spreken harmonie is ook hier. Hetzelfde kan gezegd worden van zijn fi guurstukken. Talloos zijn de naakten en vrouwenportretten die Van der Spoel heeft vervaardigd. Vele van deze figuren hebben een lijn en een grandeur die men zelden meer aantreft. Sommige figuurstukken zijn vrijwel zuiver belle peinture: mooie vormen, fraaie schilderwijze, verrassende kleur, alles behan deld met een in ons land volkomen ongebrui kelijke spiritualiteit. Er zijn portretten van jonge vrouwen en meisjes die boeien door hun directe charme. Doch vooral in latere jaren heeft Van der Spoel ook vele van deze vrou wenkoppen (vooral op de dubbelportretten) een tragiek meegegeven, die diep ontroert, een enkele maal zelfs haast ondraaglijk is. Uit vele werken spreekt menselijke bewogenheid en deernis, soms een gruwelijk verval, angst, demonie, met zo'n onontkoombare kracht dat sommige beschouwers de confrontatie niet aandurven, ontwijken. Van der Spoels zogenaamde „abstracte" schilderijen dragen die naam ten onrechte. Hij gaat nimmer van de abstractie uit, altijd van het concrete. Een abstract schilderij van Van der Spoel is de eindfase van een zéér lange reeks, die b.v. met een tamelijk realistische weergeving van een vaas bloemen is begonnen. Tientallen doorwerkte voorstudies gaan vaak aan zo'n werk vooraf. Er is trouwens haast geen enkel tentoongesteld werk van deze schilder dat niet door ettelijke studies werd voorbereid. Het is in verband met zijn ab- 171

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1957 | | pagina 7