H Zeeuws Tijdschrift
Voor- en nadelen
van afsluiting der Westerschelde
N U M M E R 1 8e JAARGANG 195 8
door Dr. ir. F. P. Mesu
ZOALS bekend luidde de opdracht van de Delta-commissie, de Regering te adviseren
over de maatregelen welke genomen dienden te worden om een herhaling van de ramp
van 31 januari 1953 te voorkomen.
Bij haar advies moest zij ook in beschouwing nemen de eventuele mogelijkheid en wense
lijkheid tot afsluiting van de zeegaten in het zuidwesten des lands, met uitzondering van de
Rotterdamse Waterweg en de Westerschelde. Klaarblijkelijk was de Minister van oordeel, dat
met het oog op de belangen van de scheepvaart en de internationale belangen, afsluiting
van deze vaarwegen niet in aanmerking kon komen.
Voor deze zeegaten bleef de Delta-commissie dus niets anders over dan te adviseren tot
verhoging en verzwaring van de daarlangs gelegen waterkeringen. Deze waterkeringen lopen
bij de Rotterdamse Waterweg op vele plaatsen niet onmiddellijk langs de oevers, maar meer
achterwaarts.
Buitendijks liggen scheepswerven, kaden met hare installaties, magazijnen op en langs de
kaden en vele fabrieken. Deze blijven derhalve allen aan overstromingen en beschadiging
blootgesteld. Het gevolg is dan ook geweest, dat op verzoek van Rotterdam de Regering een
bijzondere commissie heeft ingesteld, met de opdracht de mogelijkheid en wenselijkheid te be
studeren van de afsluiting van de Rotterdamse Waterweg door een stormstuw.
De bedoeling van een stormstuw is dat in normale omstandigheden de Waterweg volko
men open is, maar dat wanneer een bijzonder hoge stormvloed verwacht wordt, de water
weg gedurende enkele uren door een stormstuw wordt afgesloten. Gedurende die tijd kan
geen schip in of uit. Hieraan is echter ook geen behoefte, omdat bij dergelijk ruw weer de
schepen niet uitvaren en schepen, die op zee zijn, liever zo ver mogelijk uit de kust blijven.
Het grote voordeel van een dergelijke stormstuw is, dat ook buitendijks gelegen werven,
kaden, haveninstallaties, magazijnen en fabrieken, tegen overstroming gevrijwaard zijn en
bovendien, dat de bestaande hoogwaterkeringen achter de stormstuw gelegen, niet of in veel
geringere mate behoeven te worden verhoogd en verzwaard.
Aan een stormstuw is nog een voordeel verbonden: Naarmate de schepen groter worden,
vooral tankers, moet de vaarweg breder en dieper worden gemaakt. Dit heeft o.a. ten gevolge
dat bij stormvloed ook het water gemakkelijker het land binnendringt en hoger oploopt. Dit
nadeel kan door het plaatsen van een stormstuw worden vermeden.
1