H Zeeuws Tijdschrift Voor- en nadelen van afsluiting der Westerschelde N U M M E R 1 8e JAARGANG 195 8 door Dr. ir. F. P. Mesu ZOALS bekend luidde de opdracht van de Delta-commissie, de Regering te adviseren over de maatregelen welke genomen dienden te worden om een herhaling van de ramp van 31 januari 1953 te voorkomen. Bij haar advies moest zij ook in beschouwing nemen de eventuele mogelijkheid en wense lijkheid tot afsluiting van de zeegaten in het zuidwesten des lands, met uitzondering van de Rotterdamse Waterweg en de Westerschelde. Klaarblijkelijk was de Minister van oordeel, dat met het oog op de belangen van de scheepvaart en de internationale belangen, afsluiting van deze vaarwegen niet in aanmerking kon komen. Voor deze zeegaten bleef de Delta-commissie dus niets anders over dan te adviseren tot verhoging en verzwaring van de daarlangs gelegen waterkeringen. Deze waterkeringen lopen bij de Rotterdamse Waterweg op vele plaatsen niet onmiddellijk langs de oevers, maar meer achterwaarts. Buitendijks liggen scheepswerven, kaden met hare installaties, magazijnen op en langs de kaden en vele fabrieken. Deze blijven derhalve allen aan overstromingen en beschadiging blootgesteld. Het gevolg is dan ook geweest, dat op verzoek van Rotterdam de Regering een bijzondere commissie heeft ingesteld, met de opdracht de mogelijkheid en wenselijkheid te be studeren van de afsluiting van de Rotterdamse Waterweg door een stormstuw. De bedoeling van een stormstuw is dat in normale omstandigheden de Waterweg volko men open is, maar dat wanneer een bijzonder hoge stormvloed verwacht wordt, de water weg gedurende enkele uren door een stormstuw wordt afgesloten. Gedurende die tijd kan geen schip in of uit. Hieraan is echter ook geen behoefte, omdat bij dergelijk ruw weer de schepen niet uitvaren en schepen, die op zee zijn, liever zo ver mogelijk uit de kust blijven. Het grote voordeel van een dergelijke stormstuw is, dat ook buitendijks gelegen werven, kaden, haveninstallaties, magazijnen en fabrieken, tegen overstroming gevrijwaard zijn en bovendien, dat de bestaande hoogwaterkeringen achter de stormstuw gelegen, niet of in veel geringere mate behoeven te worden verhoogd en verzwaard. Aan een stormstuw is nog een voordeel verbonden: Naarmate de schepen groter worden, vooral tankers, moet de vaarweg breder en dieper worden gemaakt. Dit heeft o.a. ten gevolge dat bij stormvloed ook het water gemakkelijker het land binnendringt en hoger oploopt. Dit nadeel kan door het plaatsen van een stormstuw worden vermeden. 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1958 | | pagina 1