No. 1 ZEEUWS TIJDSCHRIFT Fabriekscomplex. die internationaal werd. Maar zijn quasie-nonchalante verfopdracht en ogenschijnlijk gemakkelijk navolgbare „schuttingdecoraties" worden een gevaar wan neer de kunstenaar zich de interpretaties van deze schilder eigen maakt om te speculeren op het applaus en de bijval van een zeker publiek. Gelukkig neemt Andries Minderhout aan dergelijke terrein winnende bewegingen geen deel en hoewel hij expressieve omlijningen en geprononceerde contrasten niet schuwt, wordt hij toch nooit heroïsch. Het tegendeel is eer der het geval want zijn kunst toont steeds ingehouden spanningen en een visie die zelfs mild kan zijn. Deze eigenschappen komen o.m. tot uiting in een schilderij dat in 1956 tot stand kwam en dat tot titel „figuur met stilleven" draagt. Het coloriet van gedistingeerde grijzen, blau wen en bruinen bezit een harmonische charme. Door de rijk genuanceerde kleur is de tweedimensionale compositie ten spijt een duidelijk waarneembare dieptewerking ont staan. Het ritmisch spel van lijnen en contra-lijnen veroorzaakt vooral in en rond de gestalte een element van spanning dat echter in de omge ving van het stilleven enigszins vermindert en tenslotte in de linker benedenhoek niet vol gehouden blijkt. Ook de kleur wordt op deze plaats meer egaal en correspondeert dus niet geheel met de schakeringen in de overige com ponenten van het doek. Door de geometrie der plans, de gestileerde gebroken contour van de figuur en de cilin der- en kegelvorm der stillevenmotieven heeft de kunstenaar hier een voorbeeld gegeven van een principieel cubisme. Daarentegen kreeg de vorm een weinig plastische uitvoering en wer den figuur en stilleven meer in betrekking tot de ruimte en omgeving gedacht, zodat hier een typische synthese is ontstaan van een La tijns en Germaans vormbesef. 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1958 | | pagina 27