ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 6
Kort voor de trouwdag is Polderman nog onverwacht bij de Kodde's in Oostkapelle bin
nengevallen, om een papier te overhandigen.
„Ik, ondergeteekende, verklaar dat geld en goederen, voor of tijdens het huwelijk
verkregen door Maatje Kodde, mijn echtgenoote, haar persoonlijk eigendom zijn en
De moeder vroeg of dat voldoende was. Adriaan wees op het zegel van de Staat der Ne
derlanden. De moeder vroeg, aarzelend al, of er dan geen notaris aan te pas moest komen.
De bruidegom schudde het hoofd.
„Nee", zei hij, „maar elke medalje heeft twee kanten." Dreigend haast, als gold het een
afpersing, legde hij een tweede gezegeld papier op tafel. „Ik stel er prijs op, dat Maatje nu
ook zo'n stuk onderschrijft."
Het was krek zo'n stuk als het eerste, maar dan ten behoeve van Adriaan.
Maatje tekende. Polderman stak het document zorgvuldig in zijn portefeuille, de moeder
borg dat van Maatje in de spinde. De weduwe Kodde knikte vele keren, haar oude ogen
keken de toekomstige schoonzoon voor het eerst waarderend aan.
Is het billijk dat het weggebruik van verkeersmiddelen gratis is, totdat zij op een veerboot
botsen? Nee, zegt Dr. J. G. Ramaker, oud-secretaris van Breskens, thans directeur van het Neder
lands Verkeersinstituut in een van de laatste nummers van zijn tijdschrift „Verkeer en Vervoer".
Ruim dertig jaar kent Nederland een abonnementenstelsel met gratis gebruik van alle wegen,
bruggen en tunnels a raison van een abonnementsgeld dat motorrijtuigenbelasting heet. Dit sluit
dus tolbetaling uit. De veerboten dienen dus uit deze belasting te worden betaald. Een kleine
heffing is toelaatbaar om niet- en zwakgemotiveerd gebruik tegen te gaan. Maatstaf daarbij
dienen de bespaarde energie-kosten te zijn oftewel een kwartje enkele reis voor een personen
auto. Voetgangers de benenwagen is te traag om verkeersmiddel te heten dienen dan het
bustarief te betalen of twintig cent. Fietsers hier volgen wij de auteur niet verplaatsen zich
gratis en zouden dus om niet moeten worden overgezet. Men kan echter een auto met vier perso
nen niet gratis en vier voetgangers voor tachtig cent overzetten. Neemt men de voetgangers
als maatstaf dan zou dus de genoemde auto met inhoud voor één gulden en vijf cent kunnen
passeren. Dit stelsel zou voor alle hoofdveren van Nederland moeten gelden en voor Zeeland
op de Westerschelde voordeliger zijn dan het zojuist afgeschafte. Tenminste, voor de ge
bruiker....! Aldus een wetenschappelijke stem uit een andere hoek dan die van de verdachte
„sentimentele aardrijkskunde". Waarvan acte!
blijven.
Oostkapelle, 27 April A.D. 1848.
A. Polderman."
Pleidooi voor Polderman" verschijnt in het voorjaar
van 1939 bij P. N. van Kampen Zoon, Atnsterdam.
M. C. V.
166