ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 6 Kort voor de trouwdag is Polderman nog onverwacht bij de Kodde's in Oostkapelle bin nengevallen, om een papier te overhandigen. „Ik, ondergeteekende, verklaar dat geld en goederen, voor of tijdens het huwelijk verkregen door Maatje Kodde, mijn echtgenoote, haar persoonlijk eigendom zijn en De moeder vroeg of dat voldoende was. Adriaan wees op het zegel van de Staat der Ne derlanden. De moeder vroeg, aarzelend al, of er dan geen notaris aan te pas moest komen. De bruidegom schudde het hoofd. „Nee", zei hij, „maar elke medalje heeft twee kanten." Dreigend haast, als gold het een afpersing, legde hij een tweede gezegeld papier op tafel. „Ik stel er prijs op, dat Maatje nu ook zo'n stuk onderschrijft." Het was krek zo'n stuk als het eerste, maar dan ten behoeve van Adriaan. Maatje tekende. Polderman stak het document zorgvuldig in zijn portefeuille, de moeder borg dat van Maatje in de spinde. De weduwe Kodde knikte vele keren, haar oude ogen keken de toekomstige schoonzoon voor het eerst waarderend aan. Is het billijk dat het weggebruik van verkeersmiddelen gratis is, totdat zij op een veerboot botsen? Nee, zegt Dr. J. G. Ramaker, oud-secretaris van Breskens, thans directeur van het Neder lands Verkeersinstituut in een van de laatste nummers van zijn tijdschrift „Verkeer en Vervoer". Ruim dertig jaar kent Nederland een abonnementenstelsel met gratis gebruik van alle wegen, bruggen en tunnels a raison van een abonnementsgeld dat motorrijtuigenbelasting heet. Dit sluit dus tolbetaling uit. De veerboten dienen dus uit deze belasting te worden betaald. Een kleine heffing is toelaatbaar om niet- en zwakgemotiveerd gebruik tegen te gaan. Maatstaf daarbij dienen de bespaarde energie-kosten te zijn oftewel een kwartje enkele reis voor een personen auto. Voetgangers de benenwagen is te traag om verkeersmiddel te heten dienen dan het bustarief te betalen of twintig cent. Fietsers hier volgen wij de auteur niet verplaatsen zich gratis en zouden dus om niet moeten worden overgezet. Men kan echter een auto met vier perso nen niet gratis en vier voetgangers voor tachtig cent overzetten. Neemt men de voetgangers als maatstaf dan zou dus de genoemde auto met inhoud voor één gulden en vijf cent kunnen passeren. Dit stelsel zou voor alle hoofdveren van Nederland moeten gelden en voor Zeeland op de Westerschelde voordeliger zijn dan het zojuist afgeschafte. Tenminste, voor de ge bruiker....! Aldus een wetenschappelijke stem uit een andere hoek dan die van de verdachte „sentimentele aardrijkskunde". Waarvan acte! blijven. Oostkapelle, 27 April A.D. 1848. A. Polderman." Pleidooi voor Polderman" verschijnt in het voorjaar van 1939 bij P. N. van Kampen Zoon, Atnsterdam. M. C. V. 166

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1958 | | pagina 22