ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 1
nog niet af zonder de roe te gebruiken tegen
een leerling van 16 a 17 jaar, die voor deze
tuchtiging over een stoel moet gaan liggen.
Een van de oorzaken van de aangeduide
mentaliteit moet wel geweest zijn, dat de on
derwijzer en leraar ook die met een hoge
opvatting van zijn taak te uitsluitend de
leerstof in het oog vatte ten detrimente van
de leerling. Er is gezegd: „Wie Jantje Frans
wil leren, moet eerst Jantje en dan pas Frans
gebouw met grote ramenlichte functionele
kleuren, tafeltjes en stoeltjes enz. is echter
op zichzelf genomen nog niet als een gemak
kelijke panacee voor alle opvoedings- en on
derwij smoeilijkheden te beschouwen. Veel
meer is het te zien als een hernieuwd begin
op de nooit eindigende weg, waarop de ene
gerijpte generatie na de andere zijn jongeren
moet leiden. Deze weg is er in deze vijftiger
jaren niet gemakkelijker op geworden. Wat is
Idyllisch plekje bij de scholen te Kortgene (o.l.- en uloschool).
kennen." Zoals elk aforisme, is ook deze uit
spraak weer niet vrij van eenzijdigheid, al
wijst zij wel in de juiste richting. Wanneer
wij dus pleiten voor kennis zowel van Jantje
als van het Frans, zijn wij vanuit de historie
der school gestegen tot het niveau, waarop de
gedachten van de moderne schoolman zich be
wegen.
Zonder overdrijving mag gezegd worden,
dat de hedendaagse school in zijn algemeen
heid huiselijker en warmer getint is dan in
een vorige periode en dat de leerkrachten stre
ven naar een begrijpende ontmoeting met de
aan hun zorg toevertrouwde kinderen.
Enkel het bezit van een vriendelijk schooi
er dan natuurlijker dan dat men aan het be
gin van de reis de materiële uitrusting ten
minste zo goed mogelijk verzorgt in de hoop,
dat deze outfit steun zal bieden bij het geeste
lijk proces, waar het bij alle opvoedingswerk
om gaat.
Voor wie van jaar tot jaar zowel in ambte
lijke als in persoonlijke zin het schoolleven
volgt, krijgt dit werkterrein en daarmee de
provincie wel een bijzondere kleur. In zekere
zin toch gelijkt de school op een regenboog
van steeds wisselende en vervloeiende tinten.
Allerlei factoren werken er aan mee, dat
dit schoolleven onmogelijk onder één noemer
is te brengen. In de eerste plaats omdat het
24