39
No. 2
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
De trein.
VAN grote betekenis zijn de recente ex
presse-treinen die ons vijf maal per dag
vice versa in twee uur van Den Haag
naar Vlissingen brengen. De „nieuweling" is
hierdoor zeer verrast. RotterdamGoes duurt
VA uur, dat is even lang als het vele forensen
elke dag kost om hun haardsteden te bereiken.
Een grote wens is de uitbreiding van het aan
tal expresse-verbindingen. Er bestaat hoop dat
zulks niet zo lang meer zal duren. Het aantal
passagiers dat van de Zeeuwse lijn gebruik
maakt is (twee maal) 1,7 miljoen. In 1970
zal dit aantal, bij gelijke groei van ons inwo
nertal ruim 2,5 miljoen bedragen.
Minder hoopgevend ziet de zaak van de
spoorwegtariefpolitiek in Zeeuwsch-Vlaande-
ren eruit. Sedert 1914 is de haven van
Terneuzen niet meer met de Belgische havens
gelijkgesteld op het stuk van de speciale
spoorwegtarieven. Evenmin is iets bereikt op
het gebied van de degressiviteit van de ta
rieven, zodat de kilometrage bij de grens
overschrijding weer op nul begint en
Zeeuwsch-Vlaanderen niet profiteert van de
daling van tarieven die voor lange afstanden
geldt. Dit is van belang voor het zogenaamde
hoefijzerverkeer Zeeuwsch-Vlaanderen-België-
Noord Brabant vice versa. De Belgische re
gering heeft bij de onderhandelingen over de
verbreding van het kanaal Terneuzen-Gent
geen concessies willen doen, tenzij Nederland
overgaat tot de invoering van havengelden
en wel tot een zodanige hoogte dat Terneuzen
ongunstig komt te liggen ten opzichte van
havens als Vlissingen, Dordrecht en Delfzijl.
Benelux heeft ons hier weinig verder geholpen
en het is de vraag of de Kolen- en Staalge
meenschap, die egalisatie in uitzicht stelt, zo
ver zal geraken.
Een laatste punt heeft betrekking op een
spoorwegverbinding Noord-Zuid, dwars door
het deltagebied. Wie hierover denkt, denkt
wel op zeer lange termijn. Ir. F. Q. den Hol
lander heeft in dit tijdschrift eens betoogd
dat zo een verbinding weinig eindpunten-ver
voer oplevert, een te dun bevolkt gebied
doorsnijdt en te geringe tijdwinst geeft ten
opzichte van de bestaande lijn. Dit gold een
lijn die een einde zou nemen aan de Wester-
schelde. Zou deze zeearm eens worden over
brugd dan komt dit naar ons oordeel anders
te liggen, omdat bestaande verkeerspolen van
Noord-West Frankrijk tot Rotterdam dan op
nieuwe wijze in contact raken en de bestaan
de concurrerende lijn overbezet kan worden.
Intussen pleit dit voor een verbinding over de
Westerschelde die Oost- en West-Zeeland ge
lijkelijk ontsluit, dus ergens bij Terneuzen als
de techniek zulks toelaat.
Het wegverkeer.
Het goederenvervoer over de weg krijgt
steeds meer betekenis. Voor de havens Bremen
en Hamburg is het aandeel reeds 30 a 40 °/o.
Op degelijkheid, snelheid en veiligheid van de
weg komt het vooral aan.
Voor de Oost-West verbindingen staat de
verbreding en rechttrekking van de Rijksweg
Vlissingen-Bergen op Zoom op de urgentielijst.
Verder lopende langs de Brabantse steden
geeft hij de kortste aansluiting van de Neder
landse kust naar het Ruhrgebied. In Zeeuwsch-
Vlaanderen zal de verbinding in dezelfde
richting verdere verbetering ondergaan als met
de kanaalverbreding de kanaalovergangen zul
len worden verbeterd. Oost Zeeuwsch-Vlaan
deren voert daarbij het pleit voor een vaste
verbinding na inpoldering van het land van
Saaftinge naar West-Brabant.
Een Noord-Zuid verbinding door het ge
hele deltagebied heeft nooit bestaan. Zij tekent
zich thans af. De brug over het Haringvliet
die past in de Zoomse weg is in 1968 gereed.
Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee
willen haar eerder, bijvoorbeeld in 1964 ge
reed hebben, maar de Regering vindt dit te
zeer een lokaal belang. Om de brug versneld
te krijgen zijn de eilanden bereid de veergel
den die op de belangrijkste veren (Zijpe, Mid-
delharnis en Ooltgensplaat) worden geheven
(bijna 2 miljoen) als tol te betalen en wel
tot 1968. Daarmee wordt een nadeel wegge-