39 No. 2 ZEEUWS TIJDSCHRIFT De trein. VAN grote betekenis zijn de recente ex presse-treinen die ons vijf maal per dag vice versa in twee uur van Den Haag naar Vlissingen brengen. De „nieuweling" is hierdoor zeer verrast. RotterdamGoes duurt VA uur, dat is even lang als het vele forensen elke dag kost om hun haardsteden te bereiken. Een grote wens is de uitbreiding van het aan tal expresse-verbindingen. Er bestaat hoop dat zulks niet zo lang meer zal duren. Het aantal passagiers dat van de Zeeuwse lijn gebruik maakt is (twee maal) 1,7 miljoen. In 1970 zal dit aantal, bij gelijke groei van ons inwo nertal ruim 2,5 miljoen bedragen. Minder hoopgevend ziet de zaak van de spoorwegtariefpolitiek in Zeeuwsch-Vlaande- ren eruit. Sedert 1914 is de haven van Terneuzen niet meer met de Belgische havens gelijkgesteld op het stuk van de speciale spoorwegtarieven. Evenmin is iets bereikt op het gebied van de degressiviteit van de ta rieven, zodat de kilometrage bij de grens overschrijding weer op nul begint en Zeeuwsch-Vlaanderen niet profiteert van de daling van tarieven die voor lange afstanden geldt. Dit is van belang voor het zogenaamde hoefijzerverkeer Zeeuwsch-Vlaanderen-België- Noord Brabant vice versa. De Belgische re gering heeft bij de onderhandelingen over de verbreding van het kanaal Terneuzen-Gent geen concessies willen doen, tenzij Nederland overgaat tot de invoering van havengelden en wel tot een zodanige hoogte dat Terneuzen ongunstig komt te liggen ten opzichte van havens als Vlissingen, Dordrecht en Delfzijl. Benelux heeft ons hier weinig verder geholpen en het is de vraag of de Kolen- en Staalge meenschap, die egalisatie in uitzicht stelt, zo ver zal geraken. Een laatste punt heeft betrekking op een spoorwegverbinding Noord-Zuid, dwars door het deltagebied. Wie hierover denkt, denkt wel op zeer lange termijn. Ir. F. Q. den Hol lander heeft in dit tijdschrift eens betoogd dat zo een verbinding weinig eindpunten-ver voer oplevert, een te dun bevolkt gebied doorsnijdt en te geringe tijdwinst geeft ten opzichte van de bestaande lijn. Dit gold een lijn die een einde zou nemen aan de Wester- schelde. Zou deze zeearm eens worden over brugd dan komt dit naar ons oordeel anders te liggen, omdat bestaande verkeerspolen van Noord-West Frankrijk tot Rotterdam dan op nieuwe wijze in contact raken en de bestaan de concurrerende lijn overbezet kan worden. Intussen pleit dit voor een verbinding over de Westerschelde die Oost- en West-Zeeland ge lijkelijk ontsluit, dus ergens bij Terneuzen als de techniek zulks toelaat. Het wegverkeer. Het goederenvervoer over de weg krijgt steeds meer betekenis. Voor de havens Bremen en Hamburg is het aandeel reeds 30 a 40 °/o. Op degelijkheid, snelheid en veiligheid van de weg komt het vooral aan. Voor de Oost-West verbindingen staat de verbreding en rechttrekking van de Rijksweg Vlissingen-Bergen op Zoom op de urgentielijst. Verder lopende langs de Brabantse steden geeft hij de kortste aansluiting van de Neder landse kust naar het Ruhrgebied. In Zeeuwsch- Vlaanderen zal de verbinding in dezelfde richting verdere verbetering ondergaan als met de kanaalverbreding de kanaalovergangen zul len worden verbeterd. Oost Zeeuwsch-Vlaan deren voert daarbij het pleit voor een vaste verbinding na inpoldering van het land van Saaftinge naar West-Brabant. Een Noord-Zuid verbinding door het ge hele deltagebied heeft nooit bestaan. Zij tekent zich thans af. De brug over het Haringvliet die past in de Zoomse weg is in 1968 gereed. Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee willen haar eerder, bijvoorbeeld in 1964 ge reed hebben, maar de Regering vindt dit te zeer een lokaal belang. Om de brug versneld te krijgen zijn de eilanden bereid de veergel den die op de belangrijkste veren (Zijpe, Mid- delharnis en Ooltgensplaat) worden geheven (bijna 2 miljoen) als tol te betalen en wel tot 1968. Daarmee wordt een nadeel wegge-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1959 | | pagina 11