ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 2
nomen dat geschat mag worden op minstens
6 miljoen per jaar aan omrijden, wachten
e.d. De dam bij Bruinisse zal in 1964 gereed
zijn en de Provincie denkt er aan van 1962
af, als het Drie-eilandenplan gereed is, zo mo
gelijk met een koplading een uurdienst te gaan
varen. De omvang van het verkeer in 1968
wordt, zonder de zomertop van het toerisme,
geschat op bijna 1000 auto's per dag; dit cijfer
beloopt thans 100. Juist toeristisch zal deze
verbinding grote bekoring hebben. Op den
duur wordt op deze plaats uiteraard naar
een vaste verbinding gestreefd.
De vraag naar de verbinding over of onder
de Westerschelde blijft dan nog over. In dit
tijdschrift hebben wij indertijd berekend dat
de toeneming van het verkeer zodanig zal zijn
dat omstreeks 1970 een constructie ter waarde
van 400 a 500 miljoen verantwoord zal
zijn, ongeacht de enorme vervoerscheppende
waarde die daarvan zal uitgaan. Ook hier,
als bij het treinvervoer werd gesteld, komen
nieuwe verkeerspolen in contact en lijkt een
verdubbeling van bovengenoemd bedrag ver
antwoord. Deze weg zal ongetwijfeld een
Euromarktweg worden. De kosten van een
brug worden ruwweg op 400 miljoen, van
een tunnel op 500 miljoen geschat. Hier
boven komt nog een gelijk bedrag voor de
regularisering van de Westerschelde, die men
economisch evenwel aan de in het geding
zijnde havenbelangen moet toerekenen. Ver
dient deze verbinding, omtrent Terneuzen,
de voorkeur boven het Saaftinge-tracé? Het
laatste kan wellicht eerder verwezenlijkt
worden, maar naarmate de tijd verstrijkt en
de vaste Noord-Zuid verbindingen benoorden
Goes gereed komen, lijkt het eerste project
meer economische krachten te ontsluiten.
De ontsluiting van midden-Zeeland is even
eens gediend door de aanleg van Rijksweg 17
door de Zevenbergse hoek die in 1962
en de Zoomse of Beneluxweg die in 1968 ge
reed zal zijn. In twee fasen wordt de afstand
Vlissingen naar Den Haag hierdoor verkort
van ongeveer 170 tot 155 en 130 km. In Zee
land leeft ook de wens van een vaste verbin
ding van Yerseke naar Gorishoek op Tholen,
waarvan de termijn veraf ligt. Vervolgens
noemen we nog de wenselijkheid van aanleg
van een toeristische kustweg van Knokke naar
Breskens en de nieuwe weg Terneuzen-Gent
langs het te verbreden kanaal. Met een be
vordering van het hoefijzerverkeer over de
weg uit het oogpunt van douane-regieme zou
België ons voorts een grote dienst kunnen be
wijzen.
Wat de rechttrekkingen e.d. betreft ver
melden wij tenslotte de voorziene directe ver
binding van Vlissingen naar de Sloedam, de
omleggingen om Goes, Zierikzee en Hulst en
het vrij van kruisingen maken van de spoor
wegovergangen bij Middelburg en Krabben-
dijke. De genoemde barrières maken op de be
zoeker een enigszins „achterlijke" indruk.
Voor het nieuwe wegenstramien is zeer veel
geld nodig, ook wat de Provincie betreft, die
de „zijwegen" moet verbeteren om zover mo
gelijk door te dringen. Momenteel is de situatie
gebrekkig. Dit ziet men bijvoorbeeld aan het
aantal trekkers met oplegger dat van 1950 tot
1956 van 49 tot 48 afnam. Op dit punt be
naderen wij de verkeersprognose, die wij op
dezelfde voet als in de besproken brochure
ruwweg hebben doorgetrokken.
Voertuigen
Aantal
Aantal
in 1956
in 1970
Vrachtauto's
3.880
6.300
Trekkers met oplegger
50
75
Aanhangwagens
800
1.400
Driewielers
225
200
Personenauto's
10.000
19.000
Autobussen
200
300
Motoren en scooters
4.000
6.400
Totaal ruim
19.000 bijna 34.000
De stijging bedraagt ongeveer 75 Passen
wij haar toe op het verkeer op de weg Vlissin-
gen-Bergen op Zoom dat thans ongeveer
4000 eenheden per dag beloopt dan komen
40